Ingezonden persbericht


Afzender Productschap Vis
Postbus 72
2280 AB Rijswijk

Rijswijk, 22 december 2005

PERSBERICHT

Nederlandse trawlersector ontgoocheld

Rijswijk, Vanochtend vroeg bereikten de Visserijministers in Brussel een akkoord over de vangsthoeveelheden voor komend jaar. Hoewel de minister zich zwaar heeft ingezet voor de Nederlandse belangen, heeft hij de halvering van het Nederlands quotum voor blauwe wijting voor 2006 niet kunnen voorkomen. "De Nederlandse trawlersector is ontgoocheld", zegt Gerard van Balsfoort , directeur van het Productschap Vis. Het blauwe wijtingquotum wordt bijna gehalveerd en het Noordzee haringquotum wordt verminderd met 14%. Het quotum voor horsmakreel blijft gelijk, terwijl er de sector hoopte op een stijging van 137 naar 150 duizend ton. "Dat is een forse aderlating voor deze sector die zeer frustrerend is, gezien het feit dat juist zij hun nek hebben uitgestoken voor een uniek akkoord over een duurzaam beheer van blauwe wijting met landen buiten de Europese Unie eerder dit jaar. Dit was de Europese Commissie de afgelopen vijf jaar niet gelukt. Het is dus onverteerbaar dat juist Nederland veel quotum verliest", aldus Van Balsfoort.

Voor de platvisvloot heeft Minister Veerman de zo noodzakelijke stabiliteit nagenoeg kunnen waarborgen. Het schol en tongquotum is licht gedaald ten opzichte van vorig jaar. "Hoewel het voor de vissers weer een daling van het quotum betekent, heeft de minister de schade voor de platvissector gelukkig kunnen beperken", zegt Gerard van Balsfoort. Wel nijpend is het aantal dagen dat vissers mogen uitvaren. Ten opzichte van dit jaar mag er -zoals het er nu uitziet- volgend weer een dag minder per maand gevist worden. Daarmee wordt het aantal zeedagen steeds bepalender en nijpender voor het visgedrag en de hoeveelheid aangelande vis.

Blauwe wijting
De trawlersector is met name gedupeerd door de halvering van het blauwe wijtingquotum. Dit terwijl de Nederlandse trawlervloot de visserij op blauwe wijting heeft ontwikkeld, alle blauwe wijting gebruikt voor menselijke consumptiedoeleinden (o.a. voor vissticks en kibbeling) en als één van de weinige lidstaten investeert in blauwe wijtingonderzoek. Daarnaast heeft de sector eerder dit jaar zijn nek uitgestoken om tot een uniek akkoord te komen over de verdeling van de blauwe wijting tussen de EU, Noorwegen, Faeröer en IJsland Hiermee heeft ze een cruciale bijdrage geleverd aan een duurzame visserij op blauwe wijting. Het is dan ook zeer teleurstellend en onbegrijpelijk dat op deze wijze wordt omgegaan met de belangen van de Nederlandse trawlersector. De gehele Nederlandse trawlervloot (14 vaartuigen) vist een deel van het jaar (februari - mei) op blauwe wijting. Dit is een periode waarin er weinig alternatieve vangstmogelijkheden zijn.

Het is onverteerbaar dat aan landen als Spanje, Denemarken en Zweden, die nauwelijks op blauwe wijting vissen, zulke hoge quota zijn toegekend. Zo krijgt Spanje een quotum van ruim 90 duizend ton en vangt zelf maar 30 duizend ton. Denemarken krijgt 49.000 ton en vangt maar 10.000 ton. Zweden had geen quotum en krijgt nu ineens 12.000 ton. Nederland vist traditioneel zijn hele quotum op.

Dit is de derde keer in korte tijd dat de Nederlandse trawlersector zwaar benadeeld wordt door de Brusselse besluitvorming. Eerst met een hoge quotaoverboeking van blauwe wijting aan Noorwegen, vervolgens met de verdeling van de Atlanto haring en nu weer met de blauwe wijting. Dit is ronduit onacceptabel en schokkend.

Platvis
Schol en tong zijn voor de Nederlandse platvisvissers de belangrijkste soorten. De TAC's voor deze soorten zijn vastgesteld op respectievelijk 57.441 ton (2005: 59.000 ton/ -3%) en 17.670 ton (2005: 18.600 ton / -5%). De TAC's voor kleinere, maar niet minder belangrijke platvisbestanden, zoals griet, tarbot en tongschar kennen vergelijkbare lichte dalingen.

Nijpend zal het aantal dagen worden dat deze platvisvissers naar zee mogen. Het aantal zeedagen was dit jaar al krap voor Nederlandse boomkorvissers. Voor volgend jaar moeten zij - zoals het er nu uitziet - wederom een dag per maand inleveren. "Dat is onterecht, want het inleveren van zeedagen is namelijk niet omwille van schol en tong, maar puur vanwege het herstel van de kabeljauw. De boomkorvissers vangen echter weinig kabeljauw bij en hébben de afgelopen jaren al een grote bijdrage geleverd in de vorm van sanering van de vloot en het inleveren van zeedagen".

Tenslotte, is Van Balsfoort verheugd over de ontheffing die Nederland heeft gekregen om met de pulskor te gaan varen.

*****

Voor meer informatie kunt u bellen met Evelyne Esveld van het Productschap Vis, telefoon 070 3369 640 of mobiel 06 144 39 038.