Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Persbericht ministerraad
22 december 2005
WETTELIJKE EISEN AAN WEGTUNNELS VASTGELEGD
De ministerraad heeft op voorstel van de ministers Peijs van Verkeer en
Waterstaat en Dekker van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer ingestemd met de Algemene Maatregel van Bestuur op grond van
de Wet Aanvullende Regels Veiligheid Wegtunnels. Hiermee zijn
gebruiksvoorschriften voor wegtunnels vastgesteld en worden regels gesteld
voor de Commissie voor de Tunnelveiligheid.
De Commissie voor de Tunnelveiligheid. is een onafhankelijke instantie van
deskundigen die aan de eigenaar van tunnels een zwaarwegend - maar niet
bindend - advies geeft. De initiatiefnemer van een tunnel is tijdens de
bouw op twee beslismomenten verplicht een advies bij de Commissie voor de
Tunnelveiligheid te vragen. Dit is voorafgaand aan het planologische
besluit en vóór de aanvraag van de bouwvergunning. De tunneleigenaar en het
bevoegd gezag moeten vervolgens aangeven hoe zij met het advies zijn
omgegaan. De commissie geeft advies over zowel weg- als spoortunnels. De
heer Mandos, voormalig burgemeester van Borsele en bestuursvoorzitter van
de hogeschool Zeeland, is gevraagd als voorzitter van de commissie.
De bouwkundige veiligheid van wegtunnels wordt landelijk vastgelegd in het
Bouwbesluit en de regeling Bouwbesluit. Het gaat daarbij onder meer om
voorschriften voor de sterkte bij brand, de overbrugging van
hoogteverschillen, electriciteits- en noodstroomvoorziening en
vluchtroutes.
De regels voor het veilige gebruik van wegtunnels - ofwel de gebruikseisen
- worden landelijk vastgelegd in het Gebruiksbesluit. Het gaat hierbij om
tunnels langer dan 250 meter. De gebruikseisen bepalen eenduidig voor alle
wegtunnels in Nederland waaraan de tunnels precies moeten voldoen. Het gaat
hierbij onder meer om vluchtrouteaanduidingen, hulpposten, permanente
videobewaking en automatische detectie van ongevallen of van brand in de
tunnel, (mobiele) communicatie binnen en buiten de tunnel, voorzieningen
voor evacuatie, blusleidingen, en verkeersborden.
De AMvB is een nadere uitwerking van de Wet Aanvullende Regels Veiligheid
Wegtunnels. Wet en AMvB zijn een uitwerking van de Europese richtlijn voor
veiligheid in wegtunnels. Op sommige punten is besloten in Nederland iets
strengere eisen te stellen dan de Europese richtlijn voorschrijft, omdat
die eisen in Nederland al gangbaar zijn. Het gaat om de volgende eisen: ter
voorkoming van frontale botsingen is alleen éénrichtingsverkeer toegestaan,
tunnels langer dan 500 meter beschikken over een mechanische ventilatie die
vanuit een bedieningscentrale wordt bediend, tussen twee nooduitgangen
wordt een afstand van ten hoogste 250 meter aangehouden (Europees: 500
meter), en de onderlinge afstand tussen brandkranen mag niet meer dan 100
meter zijn (Europees: 250 meter).
RVD, 22.12.2005
Ministerie van Algemene Zaken