Campina

Investeringsbudget 2006 versterkt speerpunten strategie Campina

Financiële positie Campina biedt ruimte voor ambitieus investeringsniveau

Het investeringsbudget 2006 van Campina, een van Europa's leidende zuivelondernemingen, weerspiegelt de strategische keuzes en ambities van de onderneming. Campina maakt voor het nieuwe jaar EUR 110 miljoen vrij voor investeringen die leiden tot internationale groei, innovatie en efficiency. Met name in de groep Consumer Products Europe, die actief is met melk, zuiveldranken, yoghurts en desserts in Europa, zal er sprake zijn van aanzienlijke in-vesteringen, zowel in efficiency als in productiefaciliteiten die het mogelijk maken om met innovatieve productconcepten de marktpositie te verstevigen. De daadwerkelijke investerings-uitgaven voor 2006 zullen ruim EUR 140 miljoen bedragen; dit is de optelsom van in eerdere jaren goedgekeurde investeringen en die van het investeringsprogramma 2006.

De Ledenraad van Campina, die bestaat uit vertegenwoordigers van de leden-melkveehouders in Nederland, Duitsland en België die eigenaar zijn van Campina, heeft de investeringsbegroting 2006 gisteren goedgekeurd tijdens de jaarlijkse decembervergadering.

Campina verwacht in 2006 ruim EUR 110 miljoen aan investeringen goed te keuren. Dat is vrijwel evenveel als in 2005. Het ligt ook geheel in lijn met langjarige gemiddelden bij Campina . De daadwerkelijke investeringsuitgaven zullen in 2006 ruim EUR 140 miljoen bedragen, wat verge-lijkbaar is met het niveau van 2005. De investeringsuitgaven bestaan uit uitgaven vanwege inves-teringen die in 2006 zullen worden goedgekeurd en uitgaven aan investeringen die al in eerdere jaren werden goedgekeurd. Sommige van deze investeringen hebben een langjarig karakter. Net als in de afgelopen jaren zullen de investeringsuitgaven in 2006 duidelijk hoger zijn dan de afschrijvingen en de opbrengsten uit desinvesteringen. Dit houdt verband met de keuze van Campina om te investeren in het langdurig tot waarde brengen van melk door het grondig (her-) inrichten van de productie-organisatie, gericht op internationale schaalgrootte, efficiency en innovatie. De sterke financiële positie van Campina biedt de ruimte voor deze grote, strategische projecten.

Veghel Force
Een van de meest in het oog springende meerjarenprojecten die nu lopen, is Veghel Force van de divisie DMV International, onderdeel van de groep Industrial Products. Campina besloot tot de investering van EUR 57 miljoen in de weiverwerking en productie van voedingsmiddeleningrediënten in Veghel (Nederland). Het grootste deel van de investering zit in ombouw van de weiverwer-king. Dit zal resulteren in de productie van nieuwe en unieke, op wei gebaseerde, ingrediënten voor de wereldwijd opererende voedingsmiddelen-industrie. Het project Veghel Force is voor Campina een van de grootste investeringen in productielocaties ooit. Het stelt de divisie DMV International in staat nog beter in te spelen op marktkansen. Naar verwachting zal Veghel Force in 2006 grotendeels worden afgerond. Een investeringsproject van EUR 7 miljoen is de bouw van een kaasopslag- en veredelingsbedrijf naast het kaasproductiebedrijf in Lutjewinkel (Nederland). Na een dubbele brand, eind 2004, is het productiebedrijf in Lutjewinkel in 2005 volledig herbouwd. Het voornemen is dat wanneer de kaasopslag en -veredeling in Lutjewinkel in de loop van 2006 van start gaan, het Campina-bedrijf in Alkmaar sluit.

Positie van merken Campina, Landliebe en Mona versterken Met name in de groep Consumer Products Europe zijn voor 2006 aanzienlijke investeringen ge-pland die tot doel hebben om de marktpositie van de merken Campina, Landliebe en Mona te versterken door de introductie van ver-nieuwende, onderscheidende productconcepten. Een goed voorbeeld daarvan is Campina Flip (VlaFlip, YoghurtFlip ), in 2005 met veel succes geïntroduceerd op de Nederlandse markt, met behulp van de nieuwste technologie geproduceerd in het nieuwe productiebedrijf in Maasdam. Internationale schaal
Internationalisatie is een belangrijk punt in het investeringsprogramma 2006. Dat betreft niet alleen de al eerder aangekondigde verdere groei van Campina in Rusland en Azië en de wereldwijde groei in zuivelingrediënten, maar ook het op internationale schaal optimaliseren van investeringen. Met name binnen de nieuw gevormde groep Consumer Products Europe zal er in versterkte mate sprake zijn van optimalisatie over de landsgrenzen heen én het lanceren van internationale productconcepten. Verdere verbetering efficiency
Nieuwe grote investeringsprojecten die Campina in 2006 verwacht aan te pakken, hebben te maken met verdere verbetering van de efficiency, bijvoorbeeld door concentratie van productie en optimalisatie van productieprocessen. Deze efficiency-investeringen vinden plaats binnen alle groepen van Campina: Consumer Products Europe, Cheese & Butter en Industrial Products (zuivelingrediënten voor de voor de farmaceutische en voedingsmiddelenindustrie).

Strategische investeringsprojecten in Duitsland, België en Nederland afgerond Campina heeft de afgelopen tijd een aantal grote strategische investerings-projecten afgerond, die de basis hebben gelegd voor internationale groei, innovatie en efficiency. Voorbeelden daarvan zijn de uitbreiding van het productiebedrijf voor melk, yoghurts en desserts in Elsterwerda (Duitsland, opgeleverd in 2004), de ombouw van het ingrediëntenbedrijf in Nörten-Hardenberg (Duitsland, begin 2005 in productie), de ombouw van het productiebedrijf voor zuiveldranken in Aalter (België, in de herfst van 2005 officieel geopend) en de nieuwbouw van het productiebedrijf voor verse zuivelspecialiteiten in Maasdam (Nederland, inmiddels volop in bedrijf, maar nog niet officieel geopend).