PERSBERICHT - 2005-12-22

Brabants Bureau voor Toerisme, Zuidoost-Brabant, Bavaria en Van Oers slaan handen ineen

Bijzondere samenwerking campagne Bijzonder Brabant

Brabants Bureau voor Toerisme (BBT), Regio-VVV Zuidoost-Brabant en Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) hebben de intentie uitgesproken om vanaf volgend jaar hun promotiecampagnes (Bijzonder Brabant en Zuidoost-Brabant, nooit geweten) beter op elkaar te laten aansluiten.

Daarnaast werd bekendgemaakt dat ook brouwerij Bavaria en horecaleverancier Van Oers zich verder in gaan zetten voor Bijzonder Brabant. Een en ander werd meegedeeld tijdens de Bijzonder Brabantse Ontmoetingsdag in het Mandemakers Stadion in Waalwijk, waarbij ruim 150 ondernemers en andere belanghebbenden uit de toeristische, recreatieve en culturele sector aanwezig waren.

Samenwerking succesfactor
BBT is in januari 2005 gestart met de promotiecampagne Bijzonder Brabant met als doelstelling het verhogen van de economische impuls van toerisme en recreatie in Brabant. Een intensieve samenwerking tussen het bedrijfsleven en diverse overheidsorganen en een actieve participatie in de campagne, worden hierbij gezien als dé belangrijkste succesfactoren.

Voorwaarde
De provincie heeft ook dit jaar een fikse stimuleringssubsidie ter beschikking gesteld, maar stelt nadrukkelijk als voorwaarde dat het bedrijfsleven op zijn minst net zoveel beschikbaar stelt. Hoe breder de campagne gedragen wordt, des te groter het effect, aldus Onno Hoes, Gedeputeerde Economische Zaken. Hoes meldde in zijn speech dat tijdens een te organiseren bijeenkomst in februari 18 captains of industry nadrukkelijk worden uitgenodigd om hun medewerking te verlenen aan de promotiecampagne Bijzonder Brabant ter ondersteuning van toerisme en recreatie in Brabant.

Nieuwe partners
Horecaleverancier Van Oers heeft haar Brabantse trots laten zien door voor het gehele Brabantse bedrijfsleven de basisdeelname aan de website www.bijzonderbrabant.nl voor haar rekening te nemen. Ook Bavaria gaat haar ondersteuning richting Bijzonder Brabant het komende jaar verder uitbreiden.

Voor 2006 zullen zij voor de Brabantse Bavaria-afnemers extra aandacht besteden aan Bijzonder Brabant door verstrekking van allerlei uitingen. Daarnaast gaat Bavaria voor een aantal grote evenementen in Brabant de naam Bijzonder Brabant meenemen. Momenteel zijn gesprekken gaande met SRE en Regio-VVV Zuidoost-Brabant op welke wijze en onder welke voorwaarden de beide promotiecampagnes op elkaar kunnen worden afgestemd.

Campagnekosten
Brabantse bedrijven uit de sector worden gevraagd een deel van de campagnekosten te dragen en het beeldmerk van Bijzonder Brabant in eigen uitingen op te nemen. Diverse bedrijven en samenwerkingsorganen, zoals SES West-Brabant, de Efteling en het Platform Toeristisch Recreatief Bedrijfsleven, onderkennen dat Brabant een collectief gezicht dient te krijgen als toeristische bestemming en nemen reeds deel aan de campagne. Inmiddels vermelden zon 250 bedrijven het Bijzonder Brabant logo op hun uitingen.

Diversiteit centraal
Centrale boodschap van de campagne: de provincie is van alle markten thuis. In Brabant gaan natuur en cultuur samen, vullen water en bos elkaar aan, is het mogelijk om actief en passief te recreëren, te verblijven op een boerderijcamping en vijfsterren hotel, chique en lowbudget op stap te gaan. Onder andere de sponsoring van RKC Waalwijk, een publiciteitsoffensief in samenwerking met het bedrijfsleven in special interest bladen en een toeristisch tv programma, moeten de bekendheid van het toeristische merk Brabant vergroten.

Compleet overzicht
In alle communicatie-uitingen wordt verwezen naar www.bijzonderbrabant.nl. Deze website biedt een compleet overzicht van al het toeristisch-recreatieve bedrijfsleven in Brabant. Al deze bedrijven zijn via de basisdeelname vermeld met hun NAW gegevens, e-mail en internadres voorzien van een hyperlink. De site biedt naast een duidelijke en overzichtelijk zoekstructuur allerlei extras voor de consument zoals het maken van een reisgids op maat, het gratis aanvragen van brochuremateriaal en diverse arrangementen en acties.

Bij de foto: De nieuwe samenwerking werd tijdens de Bijzonder Brabant Ontmoetingsdag beklonken.

Noot voor de redactie,