PERSBERICHT - 2005-12-22
Brabants Bureau voor Toerisme, Zuidoost-Brabant, Bavaria en Van Oers
slaan handen ineen
Bijzondere samenwerking campagne Bijzonder Brabant
Brabants Bureau voor Toerisme (BBT), Regio-VVV Zuidoost-Brabant en
Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) hebben de intentie
uitgesproken om vanaf volgend jaar hun promotiecampagnes (Bijzonder
Brabant en Zuidoost-Brabant, nooit geweten) beter op elkaar te laten
aansluiten.
Daarnaast werd bekendgemaakt dat
ook brouwerij Bavaria en horecaleverancier Van Oers zich verder in
gaan zetten voor Bijzonder Brabant. Een en ander werd meegedeeld
tijdens de Bijzonder Brabantse Ontmoetingsdag in het Mandemakers
Stadion in Waalwijk, waarbij ruim 150 ondernemers en andere
belanghebbenden uit de toeristische, recreatieve en culturele sector
aanwezig waren.
Samenwerking succesfactor
BBT is in januari 2005 gestart met de promotiecampagne Bijzonder
Brabant met als doelstelling het verhogen van de economische impuls
van toerisme en recreatie in Brabant. Een intensieve samenwerking
tussen het bedrijfsleven en diverse overheidsorganen en een actieve
participatie in de campagne, worden hierbij gezien als dé
belangrijkste succesfactoren.
Voorwaarde
De provincie heeft ook dit jaar een fikse stimuleringssubsidie ter
beschikking gesteld, maar stelt nadrukkelijk als voorwaarde dat het
bedrijfsleven op zijn minst net zoveel beschikbaar stelt. Hoe breder
de campagne gedragen wordt, des te groter het effect, aldus Onno Hoes,
Gedeputeerde Economische Zaken. Hoes meldde in zijn speech dat tijdens
een te organiseren bijeenkomst in februari 18 captains of industry
nadrukkelijk worden uitgenodigd om hun medewerking te verlenen aan de
promotiecampagne Bijzonder Brabant ter ondersteuning van toerisme en
recreatie in Brabant.
Nieuwe partners
Horecaleverancier Van Oers heeft haar Brabantse trots laten zien door
voor het gehele Brabantse bedrijfsleven de basisdeelname aan de
website www.bijzonderbrabant.nl voor haar rekening te nemen. Ook
Bavaria gaat haar ondersteuning richting Bijzonder Brabant het komende
jaar verder uitbreiden.
Voor 2006 zullen zij voor de Brabantse Bavaria-afnemers extra aandacht
besteden aan Bijzonder Brabant door verstrekking van allerlei
uitingen. Daarnaast gaat Bavaria voor een aantal grote evenementen in
Brabant de naam Bijzonder Brabant meenemen. Momenteel zijn gesprekken
gaande met SRE en Regio-VVV Zuidoost-Brabant op welke wijze en onder
welke voorwaarden de beide promotiecampagnes op elkaar kunnen worden
afgestemd.
Campagnekosten
Brabantse bedrijven uit de sector worden gevraagd een deel van de
campagnekosten te dragen en het beeldmerk van Bijzonder Brabant in
eigen uitingen op te nemen. Diverse bedrijven en samenwerkingsorganen,
zoals SES West-Brabant, de Efteling en het Platform Toeristisch
Recreatief Bedrijfsleven, onderkennen dat Brabant een collectief
gezicht dient te krijgen als toeristische bestemming en nemen reeds
deel aan de campagne. Inmiddels vermelden zon 250 bedrijven het
Bijzonder Brabant logo op hun uitingen.
Diversiteit centraal
Centrale boodschap van de campagne: de provincie is van alle markten
thuis. In Brabant gaan natuur en cultuur samen, vullen water en bos
elkaar aan, is het mogelijk om actief en passief te recreëren, te
verblijven op een boerderijcamping en vijfsterren hotel, chique en
lowbudget op stap te gaan. Onder andere de sponsoring van RKC
Waalwijk, een publiciteitsoffensief in samenwerking met het
bedrijfsleven in special interest bladen en een toeristisch tv
programma, moeten de bekendheid van het toeristische merk Brabant
vergroten.
Compleet overzicht
In alle communicatie-uitingen wordt verwezen naar
www.bijzonderbrabant.nl. Deze website biedt een compleet overzicht van
al het toeristisch-recreatieve bedrijfsleven in Brabant. Al deze
bedrijven zijn via de basisdeelname vermeld met hun NAW gegevens,
e-mail en internadres voorzien van een hyperlink. De site biedt naast
een duidelijke en overzichtelijk zoekstructuur allerlei extras voor de
consument zoals het maken van een reisgids op maat, het gratis
aanvragen van brochuremateriaal en diverse arrangementen en acties.
Bij de foto: De nieuwe samenwerking werd tijdens de Bijzonder Brabant
Ontmoetingsdag beklonken.
Noot voor de redactie,