AutoRai

Nieuwe Honda verkoopstrategie in Japan

(12/22/2005)
Honda Motor Company Ltd. kent vanaf maart 2006 in Japan één verkoopkanaal, in tegenstelling tot de drie die er nu nog zijn. Hierdoor kunnen alle Japanse Honda-klanten vanaf komend voorjaar bij één Honda-dealerorganisatie terecht voor onderhoud en verkoop. Ander belangrijk nieuws voor de Japanse markt betreft de introductie van het luxemerk Acura in de herfst van 2008. Tot nog toe was Acura vrijwel uitsluitend op de Verenigde Staten gericht.
Het verkoopsysteem van autoâs in Japan wijkt behoorlijk af van dat in Europa. In Europa heeft elk merk één verkooporganisatie. Hooguit zijn enkele â vaak duurdere â modellen alleen bij een geselecteerd aantal dealers verkrijgbaar of in onderhoud te geven. In Japan is het gebruikelijk dat de autoconcerns een merk via diverse verkooporganisaties op de markt brengen. Vaak bouwen de Japanse automerken voor elk verkoopkanaal aparte varianten van de modellen. Dit heeft weliswaar enige kannibalisering tot gevolg, maar doordat een in basis dezelfde auto bij diverse verkooporganisaties in de showroom staat, worden er onder de streep uiteindelijk meer van verkocht, zo is de bedoeling. Dit effect wordt overigens grotendeels teniet gedaan als alle merken voor een veelvoud aan verkoopkanalen kiezen. Bovendien vergen alle modelvarianten extra investeringen.

Honda gaat vanaf maart 2006 in Japan verder met nog maar één verkoopkanaal. Net als in Europa koop je een Honda dan bij de Honda-dealer en niet meer bij Verno (sinds 1978), Clio (1984) en Primo (1985). Het merk verwacht zo een betere band met de klant te kunnen opbouwen, wat een positieve weerslag moet krijgen op de verkoopresultaten.

Het is niet de enige verandering in de Japanse verkoopstrategie, want vanaf de herfst van 2008 maakt Acura zijn opwachting in circa honderd Japanse showrooms. Dit luxemerk van Honda is in 1986 in de VS geïntroduceerd.

Dankzij de nieuwe verkoopopzet en de introductie van Acura verwacht Honda op de thuismarkt verder te kunnen groeien. Het is de bedoeling om minstens 800.000 autoâs per jaar te gaan verkopen en voor een nog hogere klanttevredenheid te zorgen. In 2004 verkocht Honda 743.071 autoâs in Japan.