Nieuwe Honda verkoopstrategie in Japan
(12/22/2005)
Honda Motor Company Ltd. kent vanaf maart 2006 in Japan één
verkoopkanaal, in tegenstelling tot de drie die er nu nog zijn.
Hierdoor kunnen alle Japanse Honda-klanten vanaf komend voorjaar bij
één Honda-dealerorganisatie terecht voor onderhoud en verkoop. Ander
belangrijk nieuws voor de Japanse markt betreft de introductie van het
luxemerk Acura in de herfst van 2008. Tot nog toe was Acura vrijwel
uitsluitend op de Verenigde Staten gericht.
Het verkoopsysteem van autoâs in Japan wijkt behoorlijk af van dat in
Europa. In Europa heeft elk merk één verkooporganisatie. Hooguit
zijn enkele â vaak duurdere â modellen alleen bij een geselecteerd
aantal dealers verkrijgbaar of in onderhoud te geven. In Japan is het
gebruikelijk dat de autoconcerns een merk via diverse
verkooporganisaties op de markt brengen. Vaak bouwen de Japanse
automerken voor elk verkoopkanaal aparte varianten van de modellen.
Dit heeft weliswaar enige kannibalisering tot gevolg, maar doordat een
in basis dezelfde auto bij diverse verkooporganisaties in de showroom
staat, worden er onder de streep uiteindelijk meer van verkocht, zo is
de bedoeling. Dit effect wordt overigens grotendeels teniet gedaan als
alle merken voor een veelvoud aan verkoopkanalen kiezen. Bovendien
vergen alle modelvarianten extra investeringen.
Honda gaat vanaf maart 2006 in Japan verder met nog maar één
verkoopkanaal. Net als in Europa koop je een Honda dan bij de
Honda-dealer en niet meer bij Verno (sinds 1978), Clio (1984) en Primo
(1985). Het merk verwacht zo een betere band met de klant te kunnen
opbouwen, wat een positieve weerslag moet krijgen op de
verkoopresultaten.
Het is niet de enige verandering in de Japanse verkoopstrategie, want
vanaf de herfst van 2008 maakt Acura zijn opwachting in circa honderd
Japanse showrooms. Dit luxemerk van Honda is in 1986 in de VS
geïntroduceerd.
Dankzij de nieuwe verkoopopzet en de introductie van Acura verwacht
Honda op de thuismarkt verder te kunnen groeien. Het is de bedoeling
om minstens 800.000 autoâs per jaar te gaan verkopen en voor een nog
hogere klanttevredenheid te zorgen. In 2004 verkocht Honda 743.071
autoâs in Japan.
AutoRai