Consument niet altijd blij met ruime keuze

Marketresponse b.v.

Leusden, 21 december 2005

Consument niet altijd blij met ruime keuze.

Keuzestress, keuzemoeheid; twee termen die de laatste tijd vaak opduiken in de media. Gaat het om een nieuwe volksziekte onder consumenten of zijn de berichten overtrokken? MarketResponse ondervroeg consumenten zélf over hoe zij het keuzeaanbod ervaren, voor twaalf productcategorieën. Hiertoe werd een representatieve groep van 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder ondervraagd.

Conclusies op hoofdlijnen
Uit het onderzoek van MarketResponse blijkt dat de consument het keuzeaanbod eerder te groot dan te klein vindt. Met name bij wat meer gecompliceerde producten, waarbij bijvoorbeeld diverse aspecten moeten worden vergeleken om tot een keuze te komen, vindt men het aantal keuzemogelijkheden (veel) te groot. Op dit punt steekt mobiele telefonie met kop en schouders boven de andere producten uit. De vele combinaties en mogelijkheden qua abonnementen gaan een ruime meerderheid van de Nederlanders boven de pet.

Meer gedetailleerde resultaten
In het algemeen stelt de Nederlander het op prijs om veel keuze te hebben (60% stelt dit op prijs, 19% niet), maar tegelijk ziet men vaak door de bomen het bos niet meer (58% beaamt dit).
Aan de respondenten zijn twee concrete situaties voorgelegd: het kiezen van een zorgverzekering en van een internetaansluiting. Maar liefst 44% geeft aan moeite te hebben met het kiezen van de juiste zorgverzekering. 42% zou wel hulp willen hebben als men een (nieuwe) internetaansluiting zou moeten kiezen.

In het onderzoek van MarketResponse is voor twaalf productcategorieën gevraagd of men het aantal keuzemogelijkheden: (veel) te veel, precies goed of (veel) te weinig vindt. Voor alle categorieën geldt dat het aantal keuzemogelijkheden eerder te veel dan te weinig wordt gevonden. Bij mobiele telefonie abonnementen, zorgverzekeringen, internetabonnementen en producten als snacks en frisdranken, is zelfs minimaal de helft van de Nederlanders van mening dat er te veel keuzemogelijkheden zijn. Het segment mobiele telefonie abonnementen spant de kroon: 70% vindt dat daarin te veel keuzeaanbod is.

Methode
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van telefonische interviews en opgenomen in een omnibus, binnen het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 6 december tot en met 14 december 2005, onder een representatieve steekproef van personen van 18 jaar en ouder.

Contact:
Berlinda Harkink (B.Harkink@marketresponse.nl), tel: 033-3303333 Chris van Schijndel (C.van.Schijndel@marketresponse.nl), tel: 033-3303333 Publicatie alleen met bronvermelding MarketResponse BV