Consument niet altijd blij met ruime keuze
Marketresponse b.v.
Leusden, 21 december 2005
Consument niet altijd blij met ruime keuze.
Keuzestress, keuzemoeheid; twee termen die de laatste tijd vaak opduiken in de media. Gaat
het om een nieuwe volksziekte onder consumenten of zijn de berichten overtrokken?
MarketResponse ondervroeg consumenten zélf over hoe zij het keuzeaanbod ervaren,
voor twaalf productcategorieën. Hiertoe werd een representatieve groep van 500
Nederlanders van 18 jaar en ouder ondervraagd.
Conclusies op hoofdlijnen
Uit het onderzoek van MarketResponse blijkt dat de consument het keuzeaanbod eerder te
groot dan te klein vindt. Met name bij wat meer gecompliceerde producten, waarbij
bijvoorbeeld diverse aspecten moeten worden vergeleken om tot een keuze te komen, vindt
men het aantal keuzemogelijkheden (veel) te groot. Op dit punt steekt mobiele telefonie
met kop en schouders boven de andere producten uit. De vele combinaties en mogelijkheden
qua abonnementen gaan een ruime meerderheid van de Nederlanders boven de pet.
Meer gedetailleerde resultaten
In het algemeen stelt de Nederlander het op prijs om veel keuze te hebben (60% stelt dit
op prijs, 19% niet), maar tegelijk ziet men vaak door de bomen het bos niet meer (58%
beaamt dit).
Aan de respondenten zijn twee concrete situaties voorgelegd: het kiezen van een
zorgverzekering en van een internetaansluiting. Maar liefst 44% geeft aan moeite te
hebben met het kiezen van de juiste zorgverzekering. 42% zou wel hulp willen hebben als
men een (nieuwe) internetaansluiting zou moeten kiezen.
In het onderzoek van MarketResponse is voor twaalf productcategorieën gevraagd of men
het aantal keuzemogelijkheden: (veel) te veel, precies goed of (veel) te weinig vindt.
Voor alle categorieën geldt dat het aantal keuzemogelijkheden eerder te veel dan te
weinig wordt gevonden. Bij mobiele telefonie abonnementen, zorgverzekeringen,
internetabonnementen en producten als snacks en frisdranken, is zelfs minimaal de helft
van de Nederlanders van mening dat er te veel keuzemogelijkheden zijn. Het segment
mobiele telefonie abonnementen spant de kroon: 70% vindt dat daarin te veel keuzeaanbod
is.
Methode
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van telefonische interviews en opgenomen in
een omnibus, binnen het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft
plaatsgevonden van 6 december tot en met 14 december 2005, onder een representatieve
steekproef van personen van 18 jaar en ouder.
Contact:
Berlinda Harkink (B.Harkink@marketresponse.nl), tel: 033-3303333
Chris van Schijndel (C.van.Schijndel@marketresponse.nl), tel: 033-3303333
Publicatie alleen met bronvermelding MarketResponse BV