Regiotaxi wordt sterk afgebouwd

OV.magazine 9-2005

AMSTERDAM, 20051222 -- De regiotaxi is een succesvolle vervanger gebleken van onrendabele buslijnen op met name het platteland. Maar nu de regionale overheden deze vorm van openbaar vervoer uit een vast budget moeten bekostigen blijkt Regiotaxi veel te duur. Alleen Noord-Holland is bereid om voor haar inwoners een hogere prijs te betalen.


Een vervanger voor de Regiotaxi is er in veel gevallen (nog) niet. Maar er gloort een sprankje hoop. Minister Peijs heeft namelijk van de Tweede Kamer de opdracht gekregen haar huiswerk over te doen. Het gevolg is dat in de Nota Mobiliteit nu is vastgelegd dat het budget voor stads- en streekvervoer jaarlijks met 2,1 procent mag stijgen.

VERDER DEZE MAAND IN OV.MAGAZINE:
* Inhaalsporen als alternatief voor viersporigheid
* Brabant vindt dat de aanbesteding niet is mislukt
* Een laatste kans voor de Phileas
* Toename spoorverbindingen grensregio
* Regio kritisch ten opzichte van de dienstregeling 2007
THEMA ­ Trends in het openbaar vervoer:
* Allochtonen als doelgroep voor het ov
* Aandacht voor strenge milieueisen
* Ouderen behouden voor het ov
* Verbeterende reisinformatie
* Landsgrenzen zijn voor het ov nog steeds een barrière
* De reiziger wil emotie
En natuurlijk onze vaste bijdragen:
* De Ingenieur: Zweeffout
* Op de kaart: De aanbestedingenkaart van Nederland
* Wouter Klootwijk: Hallo Venray