Ingezonden persbericht


Publieksdienst Almere ISO-gecertificeerd

Als één van de eerste gemeenten heeft Almere haar dienstverlening naar de burger laten toetsen aan de kwaliteitsnorm ISO 9000. Al een paar jaar richt Almere zich met de Publieksdienst op de wensen van haar burgers. Dit leidt tot een verbeterde bereikbaarheid en een snellere dienstverlening. Dit kwaliteitssysteem is door Lloyds gecertificeerd met het kwaliteitskeurmerk. Met de groei van het aantal inwoners groeit ook de dienstverlening van de gemeente Almere. Hierdoor moeten niet alleen meer documenten zoals rijbewijzen en paspoorten worden afgegeven maar moeten ook meer aanvragen worden behandeld. Bovendien geven steeds meer burgers aan dat ze liever op afspraak komen dan dat ze (lang) in de rij moeten staan. Almere speelt daar al langere tijd op in door burgers op steeds meer wijzen toegang te verlenen tot haar diensten. De gemeente heeft niet alleen de toegankelijkheid onder de loep genomen maar ook gewerkt aan de kwaliteitsborging van de achterliggende processen. Hoe kan het allemaal slim, snel én goed. Bij de Publieksdienst zijn de werkprocessen beoordeeld en de knelpunten geanalyseerd. Door verschillende verbeteringen zijn de bestaande knelpunten weggenomen. Franc Heijke, directeur van de Publieksdienst, kijkt met zijn medewerkers niet alleen terug op de gemaakte fouten: "De medewerkers zijn gericht op de toekomst. We kijken juist vooruit naar de kansen en de bedreigingen om de ontwikkelingen die op haar afkomen steeds voor te blijven. Dat is het succes achter de formule." De Publieksdienst is begeleid door het adviesbureau RBBA uit Lelystad. Dit adviesbureau lijkt gespecialiseerd in noviteiten. Zij begeleidde voorheen al de eerste gecertificeerde gevangenis en de eerste brandweer met haar preventieafdeling.