Marketresponse b.v.

Leusden, 23 december 2005

Twee keer zoveel Nederlanders wisselen van zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea voorlopige winnaar in slag om verzekerde

Sinds vorige week heeft ieder huishouden ten minste één voorstel voor de nieuwe zorgverzekering in huis. Daarmee werd de nieuwe basisverzekering voor de meeste mensen een stuk concreter. Maar wat is de invloed op de intentie tot oriëntatie? MarketResponse vroeg 500 consumenten naar hun plannen, zowel om zich te gaan oriënteren als om te veranderen van verzekeraar.

Conclusies op hoofdlijnen
Uit het onderzoek van MarketResponse blijkt dat de groep die zich niet gaat oriënteren op een nieuwe verzekering groter is dan de groep die dit wel gaat doen. Vooral lager opgeleiden en ouderen blijken minder vaak van plan verzekeraars te vergelijken.
Van de groep die zegt zich te gaan oriënteren, verwacht de helft ook van verzekeraar te veranderen. De intentie tot switchen komt daarmee uit op 20%. Op basis van ervaringsgegevens van MarketResponse betekent dit dat de werkelijke switch in de markt zal uitkomen op 10 tot 14 procent. Dit is ongeveer 2 keer hoger dan in de afgelopen jaren.
Onder de potentiële switchers is Zilveren Kruis Achmea het populairst. Bijna een kwart neemt het aanbod van deze verzekeraar mee in de overwegingen. De maatschappij is daarmee de voorlopige winnaar van de losgebarsten strijd om de consument.

Meer gedetailleerde resultaten
43% van de Nederlanders gaat zich in de komende periode oriënteren op een nieuwe zorgverzekering, 47% is dit niet van plan. Het zijn vooral de jongere (tot 40 jaar), hoger opgeleide Nederlanders in de hogere welstandsklassen die zich gaan oriënteren. Van de lager opgeleiden en ouderen (60+) gaat slechts eenderde aanbiedingen vergelijken. Eén op de vijf Nederlanders (20%) heeft de intentie om van verzekeraar te wisselen. Van de jongeren (tot 40 jaar) en hoog opgeleiden verwacht ongeveer 30% van verzekeraar te veranderen. Een meerderheid overweegt een collectief contract. Onder ouderen is de overstapintentie slechts 9% en onder laag opgeleiden 11%.

De groep die zich gaat oriënteren maakt vooral gebruik van de aanbiedingen die men reeds heeft ontvangen of nog wil aanvragen, de internetsites van de verzekeraars (42%) en vergelijkingssites op het internet (43%). De informatie en site van de consumentenbond wordt opvallend weinig genoemd (8%).

In het onderzoek van MarketResponse is de groep potentiële switchers ook gevraagd welke (andere) verzekeraar ze in overweging nemen. De landelijke zorgverzekeraars worden het meest genoemd, maar veruit het vaakst wordt Zilveren Kruis Achmea overwogen (23%). Ze lijkt daarmee de beste kans op klantaanwas te hebben.

Methode
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van telefonische interviews en opgenomen in een omnibus, binnen het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 6 december tot en met 14 december 2005, onder een representatieve steekproef van personen van 18 jaar en ouder.

Contact:
Wolter Kloosterboer (W.Kloosterboer@marketresponse.nl), tel: 06-20618614 Publicatie alleen met bronvermelding MarketResponse BV