Hyundai gaat extreem met de Gator
(12/23/2005)
Hyundai gaat extreem. Op de Los Angeles Auto Show (5 t/m 15 januari
2006), waaraan ook een internationale designcompetitie is verbonden,
lanceert de Koreaanse autofabrikant in Amerika twee zeer aansprekende
conceptmodellen: de Hyundai Gator Greenspeed en de Hyundai Neos III.
De Gator is wellicht de meest opzienbarende concept car van Hyundai
ooit. De Gator Greenspeed is een fuelcell dragracer geïnspireerd op
de super dragsters uit de jaren zestig. Met de Gator Greenspeed laten
de ontwerpers van het North American Design Center van Hyundai zien
wat er kan gebeuren als de snelheidsfreaks van de toekomst met door
brandstofcel aangedreven autoâs gaan experimenteren. De Neos III
concept car is een crossover met innovatieve veiligheidssystemen die
in toekomstige modellen zullen worden verwerkt.
Volgens de ontwerpers valt de Gator niet alleen op door zijn
agressieve, onalledaagse en haast buitenaardse uitstraling. Ook het
aandrijfsysteem van de Hyundai Gator is zeer bijzonder. Twee
brandstofcel aangedreven elektromotoren in de achterwielen zorgen voor
de stuwkracht. De twee waterstoftanks zijn aan de voorzijde van de
Gator gemonteerd. Het geïntegreerde roll protection-systeem moet
ervoor zorgen dat de bestuurder zelfs bij een harde aanrijding
voldoende wordt beschermd.
De futuristische Hyundai Gator is voorzien van verschillende andere
noviteiten. De besturing van de Gator gebeurt bijvoorbeeld door middel
van een control stick en alle informatie die de berijder nodig heeft
wordt op een scherm in de helm geprojecteerd.
Hyundai zoekt met de Gator Greenspeed fuelcell dragracer de grenzen
op. Niet alleen wat betreft ontwerp en materiaalgebruik. Met deze
dragracer test Hyundai ook alle nieuwe vindingen die er zijn op het
gebied van de door brandstofcel aangedreven elektromotoren.
Vorig jaar werd in Los Angeles de Hyundai Tucson FCEV gelanceerd. Deze
â met behulp van waterstof en een brandstofcel aangedreven â SUV heeft
reeds bewezen zeer bruikbaar te zijn in de dagelijkse praktijk. In
juni van dit jaar eindigde deze milieuvriendelijke Hyundai bovendien
vooraan in de rally van Monte Carlo voor brandstofcel aangedreven
autoâs.
De Neos III staat dichter bij de huidige modellen van Hyundai. Met dit
studiemodel, dat al eerder in Tokio werd getoond, laat Hyundai zien
dat het een goed oog heeft voor de ontwikkeling van een crossover, die
de uitstraling van een SUV met het gebruiksgemak en comfort van een
MPV combineert. De Koreaanse autofabrikant geeft met de Neos III ook
zijn visie op de nieuwe innovatieve vormgeving en veiligheidssystemen
die in toekomstige modellen zullen worden verwerkt.
De Neos III wordt aangedreven door een hagelnieuwe, in eigen beheer
ontwikkelde 4.6-liter V8 motor, die vier wielen aandrijft. De concept
car is 4980 mm lang, 1960 mm breed en 1675 mm hoog. De wielbasis
bedraagt 2985 mm. De Neos III is voorzien van de laatste innovatieve
snufjes op het gebied van actieve veiligheid. Opvallende zaken zijn
bijvoorbeeld het geavanceerde night vision-systeem, dat in het donker
in een vroegtijdig stadium zaken waarneemt die met het blote oog nog
niet te zien zijn. De onderwerpen worden door het infraroodsysteem
opgelicht en weergegeven op een multimedia-informatiescherm in de
middenconsole, waardoor de bestuurder tijdig wordt gewaarschuwd.
De Neos III is ook voorzien van een heads up-display. Met dit systeem,
dat de belangrijkste informatie op de voorruit projecteert, wordt de
veiligheid danig vergroot omdat de bestuurder te allen tijde de ogen
op de weg kan houden. De Neos III is verder uitgerust met adaptieve
verlichting. Dit systeem zorgt ervoor dat de koplampen meebewegen met
de rijrichting. Met de zogenoemde âtrackball controllerâ kan de
bestuurder van dit systeem op een simpele doch doeltreffende manier de
benodigde informatie ophalen, die vervolgens op het informatiedisplay
wordt getoond.
AutoRai