AutoRai

Hyundai gaat extreem met de Gator

(12/23/2005)
Hyundai gaat extreem. Op de Los Angeles Auto Show (5 t/m 15 januari 2006), waaraan ook een internationale designcompetitie is verbonden, lanceert de Koreaanse autofabrikant in Amerika twee zeer aansprekende conceptmodellen: de Hyundai Gator Greenspeed en de Hyundai Neos III. De Gator is wellicht de meest opzienbarende concept car van Hyundai ooit. De Gator Greenspeed is een fuelcell dragracer geïnspireerd op de super dragsters uit de jaren zestig. Met de Gator Greenspeed laten de ontwerpers van het North American Design Center van Hyundai zien wat er kan gebeuren als de snelheidsfreaks van de toekomst met door brandstofcel aangedreven autoâs gaan experimenteren. De Neos III concept car is een crossover met innovatieve veiligheidssystemen die in toekomstige modellen zullen worden verwerkt.

Volgens de ontwerpers valt de Gator niet alleen op door zijn agressieve, onalledaagse en haast buitenaardse uitstraling. Ook het aandrijfsysteem van de Hyundai Gator is zeer bijzonder. Twee brandstofcel aangedreven elektromotoren in de achterwielen zorgen voor de stuwkracht. De twee waterstoftanks zijn aan de voorzijde van de Gator gemonteerd. Het geïntegreerde roll protection-systeem moet ervoor zorgen dat de bestuurder zelfs bij een harde aanrijding voldoende wordt beschermd.

De futuristische Hyundai Gator is voorzien van verschillende andere noviteiten. De besturing van de Gator gebeurt bijvoorbeeld door middel van een control stick en alle informatie die de berijder nodig heeft wordt op een scherm in de helm geprojecteerd.

Hyundai zoekt met de Gator Greenspeed fuelcell dragracer de grenzen op. Niet alleen wat betreft ontwerp en materiaalgebruik. Met deze dragracer test Hyundai ook alle nieuwe vindingen die er zijn op het gebied van de door brandstofcel aangedreven elektromotoren.

Vorig jaar werd in Los Angeles de Hyundai Tucson FCEV gelanceerd. Deze â met behulp van waterstof en een brandstofcel aangedreven â SUV heeft reeds bewezen zeer bruikbaar te zijn in de dagelijkse praktijk. In juni van dit jaar eindigde deze milieuvriendelijke Hyundai bovendien vooraan in de rally van Monte Carlo voor brandstofcel aangedreven autoâs.

De Neos III staat dichter bij de huidige modellen van Hyundai. Met dit studiemodel, dat al eerder in Tokio werd getoond, laat Hyundai zien dat het een goed oog heeft voor de ontwikkeling van een crossover, die de uitstraling van een SUV met het gebruiksgemak en comfort van een MPV combineert. De Koreaanse autofabrikant geeft met de Neos III ook zijn visie op de nieuwe innovatieve vormgeving en veiligheidssystemen die in toekomstige modellen zullen worden verwerkt.

De Neos III wordt aangedreven door een hagelnieuwe, in eigen beheer ontwikkelde 4.6-liter V8 motor, die vier wielen aandrijft. De concept car is 4980 mm lang, 1960 mm breed en 1675 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2985 mm. De Neos III is voorzien van de laatste innovatieve snufjes op het gebied van actieve veiligheid. Opvallende zaken zijn bijvoorbeeld het geavanceerde night vision-systeem, dat in het donker in een vroegtijdig stadium zaken waarneemt die met het blote oog nog niet te zien zijn. De onderwerpen worden door het infraroodsysteem opgelicht en weergegeven op een multimedia-informatiescherm in de middenconsole, waardoor de bestuurder tijdig wordt gewaarschuwd.

De Neos III is ook voorzien van een heads up-display. Met dit systeem, dat de belangrijkste informatie op de voorruit projecteert, wordt de veiligheid danig vergroot omdat de bestuurder te allen tijde de ogen op de weg kan houden. De Neos III is verder uitgerust met adaptieve verlichting. Dit systeem zorgt ervoor dat de koplampen meebewegen met de rijrichting. Met de zogenoemde âtrackball controllerâ kan de bestuurder van dit systeem op een simpele doch doeltreffende manier de benodigde informatie ophalen, die vervolgens op het informatiedisplay wordt getoond.