AutoRai

Toyota Prius marktleider in het particuliere D-segment

(12/23/2005)
Veel autokopers zijn overtuigd van de kracht van de Toyota Prius. De auto scoorde onder particuliere kopers in zijn marktsegment het hoogste marktaandeel in 2005. Niet minder dan 12% segmentaandeel wordt door de Prius opgeëist.
Particuliere autokopers kiezen voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Bovendien spelen de argumenten milieu en verbruik een steeds belangrijker rol in het aanschafproces.
In het D-segment (de grote middenklasse) loopt de Toyota Prius qua verkopen onder particulieren aan kop. Om precies te zijn: de Prius heeft een segmentaandeel van 12,17%. Een knappe prestatie, zeker gezien het feit dat er vele gerenommeerde modellen van Europese topmerken in het D-segment vallen. Tot en met november dit jaar zijn er 2.663 Toyotaâs Prius op kenteken gezet, meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2004.

Zakelijk succesvol
Het is niet alleen de particulier die de Prius op waarde wist te schatten. Ook in de zakelijke markt maakt de Toyota grote sprongen voorwaarts. Op dit moment bezet de Prius een negende plaats (vorig jaar dertiende) in de leaseregistraties. Bij de fleetregistraties steeg het model van een twaalfde naar een tiende stek.

De zakelijke markt ziet de Toyota Prius vooral ook als visitekaartje. Dankzij de zeer geringe schadelijke uitstoot is het dé auto voor bedrijven die in hun bedrijfsvoering rekening willen houden met het milieu â iets wat overheden en grote ondernemingen steeds meer doen.