Ingezonden persbericht


Persbericht: Nederland: Voorlichting over nieuwe zorgstelsel onvoldoende

De voorlichting over de nieuwe zorgverzekering krijgt het cijfer 2,1

Amsterdam, 23 december 2005 - Full service permission marketing bureau Mailmedia heeft in december via e-mail het representatief onderzoek, de Nationale Financiële Enquête, verstuurd naar 771.000 personen via e-mail. 221.000 mensen (29%) vulde het onderzoek in. De informatievoorziening over het nieuwe zorgstelsel werd beoordeeld met een 2,1 op een schaal van 1 tot 10. Aangezien tevens werd gevraagd wie de huidige verzekeraar was, is het opvallend dat dit cijfer gelijk was verdeeld over alle verzekeraars. Dit bevestigt het beeld dat de overheid zijn rol niet goed vervult.

Dat Nationale Financiële Enquête werd uitgevoerd in de maand november op de opt-in e-mail bestanden die Mailmedia exploiteert in opdracht van uitgevers zoals De Telegraaf Tijdschriftengroep, ID&T, Kluwer, PCM, Quote Media, Reed Business en Sanoma Men's Magazines. Deelnemers van het onderzoek werden gevraagd allerlei vragen te beantwoorden over hun financiële situatie. De deelnemers maken kans op prijzen zoals een gratis week naar New York (vlucht, hotel en 2.000 euro zakgeld) en een LCD Televisie. Opvallend was tevens dat een groot gedeelte (23%) van de verzekerden die nu via een tussenpersoon of bank verzekerd zijn, overwegen over te stappen naar een Direct Writer. Hierin bleek geen fundamenteel verschil te zijn tussen ziekenfonds- en particulierverzekerden.

Johan van Mil, Directeur van Mailmedia: "Uit dit representatieve onderzoek blijkt dat de Nederlander niet goed geïnformeerd is over het nieuwe zorgstelsel. Tevens blijkt dat een groot gedeelte van de ondervraagden van aanbieder wil wisselen".

Over Mailmedia
Mailmedia is het marktleidende full service permission marketing bureau. Mailmedia werkt uitsluitend op basis van ontvangers die graag aanbiedingen per e-mail of SMS willen ontvangen (opt-in) en bereikt daarmee de individuele ontvanger die daadwerkelijk geïnteresseerd is in aanbiedingen. De medewerkers hebben hun sporen verdiend in zowel de traditionele als de interactieve media branche. Mailmedia is actief lid van de DM brancheverenigingen FEDMA, DDMA en van de e-mail marketing association EMMA-nl. Zie ook http://www.mailmedia.nl

Over De Nationale Financiële Enquête
De Nationale Financiële Enquête is een landelijke vragenlijst op internet waarvoor via e-mailmarketing en zoekmachinemarketing deelnemers worden geworven. Door het beantwoorden van vragen over verzekeren, beleggen, sparen, hypotheken en pensioenen maakt de deelnemer kans op diverse prijzen. Na het participeren ontvangt de deelnemer aanbiedingen op maat per e-mail of, indien gewenst, per SMS. Zie ook http://www.nationalefinancieleenquete.net