Ingezonden persbericht


Persbericht

27 december 2005

Nederland dol op oliebol

Nederlanders hechten aan de traditie van de schaal oliebollen op oudejaarsavond. 82% van de Nederlanders eet op oudejaarsavond oliebollen, zo blijkt uit het Nationale CBL Oliebollenonderzoek.

In 40% van de Nederlandse huishoudens worden de oliebollen thuis in de keuken gebakken. De supermarkten verkopen in de week voor oudejaarsavond dan ook veel oliebollenmix, krenten, rozijnen, olie en poedersuiker. 10% koopt niet de ingrediënten, maar kant en klare oliebollen in de supermarkt. De helft van de huishoudens koopt de oliebollen bij de kraam, een bakker of een andere speciaalzaak.

Ook appelflappen staan bij een ruime meerderheid (59%) met oud en nieuw op tafel. 40% van de Nederlanders eten ook appelbeignets.

Oudejaarsavond wordt niet alleen met oliebollen gevierd. Ook bezoekt men de supermarkt om lekkere hapjes en drankjes te kopen. Vooral traiteurproducten, champagne en andere alcoholische dranken en luxe vis zoals paling, zalm en garnalen zijn bij de consument in trek.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) verwacht dat de supermarkten hierdoor 85 á 90 miljoen extra omzet behalen.

Met vriendelijke groet,
Miranda M.G. Boer
Hoofd PR en Voorlichting CBL

070-3376200
06-51502772

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarkten in Nederland.