Harmonisatievoorstellen in versnelling
27-12-2005
Woensdag 20 december jl. is wederom overleg geweest over de
harmonisatie bij Oliecentrale Nederland (OCN). De vragen vanuit de
ledenvergadering zijn behandeld en de voorstellen voor de chauffeurs
zijn opgepakt. In januari zal het overleg worden vervolgd.
Het gesprek met de werkgevers is voortvarend verlopen. De sfeer is
goed en de onderhandelingen gaan voorspoedig. Nu er een
principeakkoord ligt voor de accountmanagers, is uitgebreid
stilgestaan bij de chauffeurs. In januari zal een start worden gemaakt
met het kantoorpersoneel.
Volgende stap: de chauffeurs
De afgelopen maanden zijn de arbeidsvoorwaarden van de accountmanagers
behandeld. In het Noorden bleek nog een aanvullende bonus te bestaan
waarvoor een oplossing is gevonden. Daarnaast lagen er nog een aantal
vragen uit de ledenvergadering, welke zijn behandeld. In de afgelopen
vergadering heeft de werkgever aan ons zijn voorstel voor de
chauffeurs uitgelegd. Hierover zijn we in discussie gegaan en hebben
we de meeste punten inmiddels afgehandeld. Ook de groep chauffeurs
blijkt een buitengewoon complex verhaal te zijn met een veelvoud van
verschillende regelingen. Met behulp van heldere cijfers is het echter
wel inzichtelijk geworden.
Al enige tijd bereiken ons inmiddels signalen dat gevoeld wordt dat de
harmonisatie veel te lang lijkt te duren. Wij willen er toch op wijzen
dat het gaat om harde centen waar niet voorzichtig genoeg mee
omgesprongen kan worden. De belangen zijn groot van beide kanten. Een
harmonisatie van twee bedrijven is lastig, maar van dertien is vrijwel
onoverzienbaar. Het heeft dan ook een tijdje geduurd om de juiste
discussiemethode en presentatie van de cijfers te vinden. Met het
afronden van het hoofdstuk accountmanagers is het proces in een
stroomversnelling gekomen, maar zal het nog steeds tijd vragen.
Voorzien welke beren nog op de weg komen is lastig. Ook wij willen het
zo snel mogelijk afronden, maar dit mag niet ten koste gaan van de
kwaliteit. En dat laatste is CNV Dienstenbond nu voor u aan het
bereiken: een goede, gedegen en faire regeling.
Omdat bij de accountmanagers op de ledenvergadering bleek dat er nog
een aantal zaken niet waren meegenomen willen wij een aantal
chauffeurs vragen met ons mee te denken. Graag zouden wij met hen de
tussenstand evalueren en doornemen. Vanuit elke vestiging vragen wij
de medewerking van 1 à 2 chauffeurs per vestiging op woensdag 4
januari 2006 in de middag. De werkgever ziet ook het belang in van
goede communicatie en zal de deelnemers vrijroosteren. Deelnemers
vanuit CNV Dienstenbond ontvangen een reiskostenvergoeding. Indien u
mee wilt denken op woensdagmiddag 4 januari, dan vragen wij u dit zo
spoedig mogelijk op te geven via e-mailadres h.devaan@cnvdibo.nl.
Rest ons u zeer goede kerstdagen te wensen en een harmonisch nieuw
jaar.
Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben, dan kunt u contact opnemen
met uw bestuurder Harrie de Vaan. U kunt hem bereiken op
telefoonnummer 010-2651111 of per e-mail op het adres
h.devaan@cnvdibo.nl
Dienstenbond CNV