Verkeer vindt weg bij omleidingen Bernhardbrug en
Verkeerscirculatieplan Zaandam Het verkeer verloopt op hoofdlijnen
zoals de gemeente van tevoren heeft becijferd.
27-12-2005
Het is drukker op een aantal wegen dan voorheen, maar over het
algemeen verloopt het verkeer goed en veilig na het ingaan van het
Verkeerscirculatieplan in Zaandam en de omleidingen rond de Prins
Bernhardbrug. Dat is een van de conclusies die de gemeente trekt na
drie maanden van verkeerstellingen in de betreffende wijken. De
gemeente signaleert wel dat het op een paar punten beter kan. De
gemeente gaat voor oplossingen in overleg met de wijkoverleggen Oude
Haven, Oud-West en de Klankbordgroep Bernhardbrug.
Het verkeer verloopt op hoofdlijnen zoals de gemeente van tevoren
heeft becijferd. Op basis van deze tellingen zijn de huidige
verkeersmaatregelen gebaseerd. Op de meeste plaatsen is zelfs minder
verkeer dan van tevoren geraamd. Zo maken automobilisten veel minder
gebruik van de Willem Alexanderbrug en de oprit Verzetstraat naar de
Coenbrug dan verwacht. Hiermee is in oud-Koog en de Schilders- en
Waddenbuurt een goede verkeerssituatie. Het gebruik van de Beatrixbrug
valt hoger uit dan is voorspeld. Maar deze toename geeft geen
aanleiding tot extra maatregelen omdat de omliggende wijken per saldo
niet meer autoverkeer trekken.
Verbeterpunten
De gemeente ziet geen aanleiding om de huidige routes te wijzigen. Wel
gaat de gemeente in overleg met de wijkoverleggen Oud-West, de Oude
Haven en de klankbordgroep Bernhardbrug voor verbetering van onder
andere de volgende punten:
* Het Rustenburg tussen Hogendijk en Rozengracht minder
aantrekkelijk maken voor doorgaand autoverkeer;
* Kruispunt Ankersmidsplein en Rustenburg: doorgaand verkeer dat het
parkeerrondje volgt, conflicteert hier regelmatig met langzaam
verkeer;
* Wilhelminabrug / Rozengracht: het verkeer stagneert als de
Wilhelminabrug opent. Voor bijvoorbeeld fietsers ontstaat hierdoor
een moeilijkere en minder veilige route;
* Paltrokstraat: het laden en lossen van vrachtwagens aan de
noordzijde van de straat hindert hier het autoverkeer richting
Willem Alexanderbrug.
Telmethode
De tellingen vonden plaats in september (0-meting), oktober en
november. De gemeente maakte hiervoor gebruik van de bestaande
tellussen bij kruisingen en extra telkabels op de weg. Daarnaast zijn
bepaalde verkeerspunten een ochtend en een middag door medewerkers van
Zaanstad geobserveerd.
Al aangepast
De gemeente deed in de afgelopen periode na reacties van burgers,
eigen observaties en in overleg met politie al een aantal
aanpassingen. Zo werd de bebording en belijning voor fietsers en
automobilisten op een aantal plaatsen aangepast. Daarnaast bleken
automobilisten toch nog de Willem Alexanderbrug over te rijden vanaf
het Zuideinde naar de Paltrokstraat. Dit is sinds 30 september '05
verboden. Met een paal is deze weg nu echt versperd.
Aanleiding
Vanaf vrijdag 30 september is er geen doorgaand verkeer meer mogelijk
over de Prins Bernhardbrug in Zaandam. Wegens sloop en nieuwbouw is de
brug tot 1 december 2006 afgesloten voor al het verkeer. Om het
verkeer zo goed mogelijk te reguleren, zijn er tijdelijke
verkeersmaatregelen van kracht. Ook het zogenaamde `parkeerrondje'
(Tijdelijk Verkeerscirculatieplan) in het centrum van Zaandam ging op
30 september in. Dit doet de gemeente om het centrum en de
parkeervoorzieningen tijdens de bouw in Inverdan en de nieuwbouw van
de Prins Bernhardbrug bereikbaar te houden. De gemeente houdt daarbij
de verkeerssituatie goed in de gaten. Deze telling was de eerste.
Voorjaar 2006 volgt een tweede onderzoek.
Route-informatie
Op www.zaanstad.nl/werkinuitvoering is kaartmateriaal beschikbaar met
de aanbevolen routes en parkeermogelijkheden. Deze kaarten zijn ook te
downloaden.
Bijgewerkt op 29-12-2005
Gemeente Zaanstad