Gemeente Zaanstad

Verkeer vindt weg bij omleidingen Bernhardbrug en Verkeerscirculatieplan Zaandam Het verkeer verloopt op hoofdlijnen zoals de gemeente van tevoren heeft becijferd.
27-12-2005

Het is drukker op een aantal wegen dan voorheen, maar over het algemeen verloopt het verkeer goed en veilig na het ingaan van het Verkeerscirculatieplan in Zaandam en de omleidingen rond de Prins Bernhardbrug. Dat is een van de conclusies die de gemeente trekt na drie maanden van verkeerstellingen in de betreffende wijken. De gemeente signaleert wel dat het op een paar punten beter kan. De gemeente gaat voor oplossingen in overleg met de wijkoverleggen Oude Haven, Oud-West en de Klankbordgroep Bernhardbrug.

Het verkeer verloopt op hoofdlijnen zoals de gemeente van tevoren heeft becijferd. Op basis van deze tellingen zijn de huidige verkeersmaatregelen gebaseerd. Op de meeste plaatsen is zelfs minder verkeer dan van tevoren geraamd. Zo maken automobilisten veel minder gebruik van de Willem Alexanderbrug en de oprit Verzetstraat naar de Coenbrug dan verwacht. Hiermee is in oud-Koog en de Schilders- en Waddenbuurt een goede verkeerssituatie. Het gebruik van de Beatrixbrug valt hoger uit dan is voorspeld. Maar deze toename geeft geen aanleiding tot extra maatregelen omdat de omliggende wijken per saldo niet meer autoverkeer trekken.

Verbeterpunten
De gemeente ziet geen aanleiding om de huidige routes te wijzigen. Wel gaat de gemeente in overleg met de wijkoverleggen Oud-West, de Oude Haven en de klankbordgroep Bernhardbrug voor verbetering van onder andere de volgende punten:

* Het Rustenburg tussen Hogendijk en Rozengracht minder aantrekkelijk maken voor doorgaand autoverkeer;
* Kruispunt Ankersmidsplein en Rustenburg: doorgaand verkeer dat het parkeerrondje volgt, conflicteert hier regelmatig met langzaam verkeer;

* Wilhelminabrug / Rozengracht: het verkeer stagneert als de Wilhelminabrug opent. Voor bijvoorbeeld fietsers ontstaat hierdoor een moeilijkere en minder veilige route;

* Paltrokstraat: het laden en lossen van vrachtwagens aan de noordzijde van de straat hindert hier het autoverkeer richting Willem Alexanderbrug.

Telmethode
De tellingen vonden plaats in september (0-meting), oktober en november. De gemeente maakte hiervoor gebruik van de bestaande tellussen bij kruisingen en extra telkabels op de weg. Daarnaast zijn bepaalde verkeerspunten een ochtend en een middag door medewerkers van Zaanstad geobserveerd.

Al aangepast
De gemeente deed in de afgelopen periode na reacties van burgers, eigen observaties en in overleg met politie al een aantal aanpassingen. Zo werd de bebording en belijning voor fietsers en automobilisten op een aantal plaatsen aangepast. Daarnaast bleken automobilisten toch nog de Willem Alexanderbrug over te rijden vanaf het Zuideinde naar de Paltrokstraat. Dit is sinds 30 september '05 verboden. Met een paal is deze weg nu echt versperd.

Aanleiding
Vanaf vrijdag 30 september is er geen doorgaand verkeer meer mogelijk over de Prins Bernhardbrug in Zaandam. Wegens sloop en nieuwbouw is de brug tot 1 december 2006 afgesloten voor al het verkeer. Om het verkeer zo goed mogelijk te reguleren, zijn er tijdelijke verkeersmaatregelen van kracht. Ook het zogenaamde `parkeerrondje' (Tijdelijk Verkeerscirculatieplan) in het centrum van Zaandam ging op 30 september in. Dit doet de gemeente om het centrum en de parkeervoorzieningen tijdens de bouw in Inverdan en de nieuwbouw van de Prins Bernhardbrug bereikbaar te houden. De gemeente houdt daarbij de verkeerssituatie goed in de gaten. Deze telling was de eerste. Voorjaar 2006 volgt een tweede onderzoek.

Route-informatie
Op www.zaanstad.nl/werkinuitvoering is kaartmateriaal beschikbaar met de aanbevolen routes en parkeermogelijkheden. Deze kaarten zijn ook te downloaden.

Bijgewerkt op 29-12-2005