Ingezonden persbericht


Jongeren reizen gratis door Europa

25xEurope eindigt het jaar met knallende prijsvraag

De reizigers van 25xEurope zijn klaar. Zij hebben Europa ontdekt en willen nu andere jongeren diezelfde kans bieden. Vandaar een spetterende prijsvraag met als hoofdprijs twee Interrailtickets. Want wie wil er nu niet gratis een maand lang door Europa reizen? Door mee te doen aan de prijsvraag kunnen jongeren hun mening geven over het project en de site. En ze kunnen eindelijk vertellen wat zij van Europa vinden.

Met 10 maanden bijna non-stop reizen hebben de reizigers van 25xEurope een hectisch jaar achter de rug. Het bewijs daarvan staat op www.25xeurope.com. Deze website staat boordevol met leuke landeninformatie, grappige foto's, ontroerende weblogs en originele artikelen over alle 25 Europese lidstaten. Hartstikke interessant dus! Maar zijn jongeren het daar wel mee eens? En vonden ze het goed wat 25xEurope heeft gedaan? Dat wil 25xEurope graag weten! Op 22 december is de prijsvraag van start gegaan. Door het zo creatief mogelijk beantwoorden van een aantal vragen maken jongeren kans op mooie prijzen. De hoofdprijs is twee Interrailtickets waarmee een maand lang door heel Europa gereisd kan worden! Ook de andere prijzen zijn zeker de moeite waard. Wat te denken van een iPod, een Lonely Planet over Europa of een bioscoopbon?

Atzo, eat your hart out!

Eerder dit jaar daagde 25xEurope staatssecretaris Atzo Nicolaï van Europese Zaken uit voor een weddenschap. Wie kan er in 2005 de meeste jongeren betrekken bij Europa? Op zondagavond 8 mei tijdens de European New Year party werd de weddenschap officieel bezegeld. Binnenkort volgt de ceremoniële afrekening. De prijsvraag is een extra wapen in de strijd om die weddenschap te winnen. Want met nog meer bezoekers op d site gaat 25xEurope glansrijk winnen!

25xEurope

25xEurope is een project van de gelijknamige stichting. In januari is het avontuurlijke project van start gegaan. In een jaar tijd bezochten in totaal negen nieuwsgierige jongeren alle 25 Europese lidstaten. In elk land verbleven zij een week lang bij jongeren thuis en probeerden zoveel mogelijk aspecten van het leven daar te beleven. Op zoek naar het échte, alledaagse Europa. Een Europa van én voor jongeren. En een Europa dat jongeren interesseert. Dat vertelt wat jongeren meemaken, welke kansen zij krijgen en hoe zij Europa beleven. Ze deden hiervan uitgebreid verslag op hun eigen website en in diverse media. 25xEurope wordt mede mogelijk gemaakt door financiële ondersteuning van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de European Cultural Foundation. Verder zijn er diverse samenwerkingspartners waaronder de Nationale Jeugdraad en de ANWB. Maar ook de media hebben 25xEurope opgepikt. Al sinds januari besteedt het radioprogramma BNN United aandacht aan het project. Alle reizigers doen in de uitzending live en persoonlijk verslag van hun avonturen. Daarnaast heeft 25xEurope een eigen pagina op de website van BNN.

Kijk voor meer informatie op <.. settings="" internet="" files="">www.25xeurope.com.

Noot voor de redactie,