Ingezonden persbericht


Nederlander regelt steeds meer zaken online

MSN Search in 2005 in het teken van functionele informatie en diensten

Schiphol-Rijk, 28 december 2005 - Het Internet wordt dé bron voor het gebruik van alle praktische en functionele informatie. Dit blijkt uit de zoekresultaten die in 2005 bij MSN Search door gebruikers zijn ingegeven. Routeplanners, telefoongidsen, veilingsites, en websites waar online bankzaken geregeld kunnen worden scoren steeds hoger in de top 100 van meeste gezochte zoektermen.

Informatie & Entertainment
Hoewel de online speurtocht naar allerhande sappige zaken en personen uit de nationale en internationale wereld van show en entertainment nog altijd zeer hoog scoort, wint het vergaren van praktische informatie in 2005 behoorlijk terrein. Goede voorbeelden hiervan zijn de online routeplanners voor zowel het openbaar vervoer (OV reisinformatie) als voor de auto. De populariteit van navigatiesystemen vertaalt zich dus ook in het zoeken naar online equivalenten en scoort zelfs met meerdere aanbieders van deze diensten hoog in de Search top 100. Waar vroeger het ouderwetse 100.000 stratenboek nog op de hoedenplank lag, wordt er nu online veel meer gezocht naar zoektermen als 'routeplanner' en '9292'.

Nog niet zo heel lang geleden maakte menig Nederlander wekelijks de weg naar de brievenbus om de overschrijvingskaarten te posten, maar ook banken doen online steeds meer goede zaken. Meer en meer Nederlanders gaan op zoek naar hun bank via het Internet en regelen al hun bankzaken online met behulp van Internetbankieren. Maar ook de markt in tweedehands spullen heeft zich vrijwel volledig naar het Internet verplaatst. Veilingsites zoals Marktplaats.nl worden ook veelvuldig gezocht en komen op meerdere plaatsen in de top 100 voor.

'Vertrouwde' telefoongids
Ondanks de vele alternatieven in communicatiemiddelen die de laatste jaren zijn ontstaan zoals Internettelefonie, SMS-en, Instant Messaging, e-mail etc. blijft het opzoeken van een telefoonnummer of adres nog steeds populair. De online variant van de ouderwetse telefoongids verdient zodoende een hoge notering in de top 100. Tegelijkertijd blijken online communicatiemiddelen wel een steeds belangrijkere rol te spelen anno 2005. De Nederlander is druk op zoek naar allerlei middelen om in contact te treden met andere mensen (Hotmail, Hyves, MSN Messenger, datingsites en chat).

Enkele opvallende zoekacties
Vele MSN Search gebruikers zijn actief op zoek naar nationale en internationale film- en popsterren. Opvallend is echter dat vooral veel naar vrouwelijke celebs wordt gezocht, zoals Anna Kournikova, Angelina Jolie, Britney Spears en Jennifer Aniston. Ook is de Nederlander veel op zoek naar consumenteninformatie (Kassa), babynamen en online spelletjes.

EINDE

Voor meer informatie en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Andrea Wigman van 707BC. Tel. 020 - 47 11 408 of andrea707bc@msn.com.

MSN
MSN, onderdeel van Microsoft, is 's-werelds en Nederlands meest bezochte internetbestemming. MSN trekt wereldwijd meer dan 420 miljoen unieke gebruikers per maand. Gelokaliseerde versies zijn beschikbaar in 41 markten en 21 talen. MSN is wereldwijd leidend in het bieden van webdiensten aan consumenten (MSN Hotmail, MSN Messenger, MSN Spaces en MSN Search) en digitale marketingoplossingen aan bedrijven. Meer informatie is te vinden op www.msn.nl.

Cijfers:
- MSN.nl trekt maandelijks ruim 1.9 miljoen unieke bezoekers - In Nederland zijn ruim 6.3 miljoen Hotmail-accounts - In Nederland maken maandelijks ruim 5 miljoen mensen gebruik van MSN Messenger - Nederland telt meer dan 1.2 miljoen MSN Spaces