60000 euro boete voor drie spammers
Opta
Den Haag, 29 december 2005. Het college van OPTA, de Onafhankelijke Post en
Telecommunicatie Autoriteit, heeft aan drie verzenders van spam in totaal 60 000 Euro aan
boetes opgelegd. De overtreders verzonden tussen september 2004 en januari 2005
e-mailberichten waarin zij reclame maakten voor kantoorartikelen. Het gaat om de
bedrijven Speko, Van Leerdam's en Zmart. Daarbij is aan ook Speko een boete opgelegd voor
het niet volledig meewerken aan het onderzoek van OPTA.
OPTA stelt vast dat de ondernemingen Speko en Van Leerdam's verantwoordelijk zijn geweest
voor een spamverzending met het onderwerp Bespaar op kantoorartikelen en ontvang mooie
cadeaus. OPTA heeft Speko hiervoor een boete opgelegd van 17.500 Euro. Bovendien is aan
Speko een boete van 5.000 Euro gegeven, omdat de onderneming niet volledig meewerkte bij
een doorzoeking op locatie door medewerkers van het toezichtteam van OPTA.
De boete voor Van Leerdam's bedraagt in totaal 27.500 Euro. Naast de bovengenoemde
overtreding is deze onderneming samen met het bedrijf Zmart verantwoordelijk voor twee
andere spamverzendingen, met de onderwerpen Aan de rand van uw budget? en Aanbiedingen
voor u. Het college heeft Zmart een boete van 10.000 Euro opgelegd.
Speko is in het verleden, vóór de inwerkingtreding van het spamverbod, onder
het pseudoniem 'Akin Franks' verantwoordelijk geweest voor diverse verzendingen
ongevraagde bulkmail. Bij het bepalen van de hoogte van de boetes is voor OPTA van belang
geweest dat Speko en Zmart ervaren internetmarketingbedrijven zijn, die geacht mogen
worden goed op de hoogte te zijn van de regelgeving omtrent spam.
Het verzenden van ongevraagde (reclame)e-mail aan privé-personen is sinds 19 mei
2004 verboden. De spammers maakten gebruik van een e-mailadressenlijst die ze hadden
aangekocht. Deze lijst bevatte ook e-mailadressen van privé-personen. Artikel 11.7
van de Telecommunicatiewet (het 'spamverbod') schrijft voor dat verzenders toestemming
moeten hebben van de ontvanger, voordat zij reclame per e-mail versturen. Ook moet uit de
e-mail duidelijk blijken wat de identiteit van de verzender is en waar de ontvanger zich
kan afmelden voor toekomstige e-mails.
OPTA heeft sinds de inwerkingtreding van het spamverbod een speciale website in gebruik
genomen, www.spamklacht.nl, met informatie over het spamverbod en de mogelijkheid
klachten over spam in te dienen. Deze klachten vormen een belangrijke bron voor onderzoek
voor OPTA. Via de site zijn tot op heden bijna 14.000 klachten geregistreerd, waarvan een
kleine 10.000 bruikbaar bleken. Veruit de meeste klachten (8000) betreft spam per e-mail,
op de tweede plek staat sms-spam, waarover ongeveer 700 klachten binnenkwamen.