Amsterdam krijgt nieuwe metro's
College van B&W wil langsbanken, doorloopconfiguratie en mogelijkheid tot
onbemand rijden
29 december 2005
Alle Amsterdamse metrostellen zullen vanaf 2008 worden vervangen en
tegelijkertijd met het nieuwe materieel voor de Noord/Zuidlijn worden
aangeschaft. De oude metrolijn en de nieuwe Noord/Zuidlijn krijgen in
principe dezelfde metrostellen. Het College van B&W heeft hiertoe
besloten en tevens eisen gesteld aan het nieuwe materieel.
Wethouder Mark van der Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur):
"Het nieuwe materieel zal de kwaliteit van het reizen met de metro
aanzienlijk verbeteren: Het is veiliger, comfortabeler,
overzichtelijker en makkelijker schoon te houden. Anders dan het
huidige materieel, moet het nieuwe materieel ook na 30 jaar nog goed
mee kunnen. Bij de aanschaf gaan we uit van `proven technology':
materieel dat ook elders in het buitenland bewezen heeft het goed te
doen."
Planning en aantallen
Het huidige materieel moet worden vervangen omdat het 30 jaar oud en
bijna aan het eind van zijn levensduur is. Het nieuwe materieel zal
vanaf 2008 instromen. Het nieuwe materieel van de Noord/Zuidlijn zal
vanaf najaar 2010 instromen en medio 2012 in exploitatie worden
genomen. Beide worden gezamenlijk aanbesteed, hetgeen aanzienlijke
prijsvoordelen zal opleveren.
Naar verwachting gaat het om in totaal ongeveer 150 wagons. Het bedrag
dat met deze aanschaf is gemoeid ligt tussen de 150 en 300 miljoen
euro. De gemeente Amsterdam wordt eigenaar van het nieuwe materieel.
Strategisch Programma van Eisen
Voor beide lijnen wordt zoveel mogelijk uitgegaan van één soort
materieel. Dit geeft voordelen bij de aanschaf, de inzet en de
exploitatie. In het Strategisch Programma van Eisen Metromaterieel
(SPvE, gezamenlijk opgesteld door de Dienst Infrastructuur Verkeer en
Vervoer en het GVB) wordt op hoofdlijnen bepaald waaraan het
metromaterieel moet voldoen. Bovendien zorgt het programma ervoor dat
beide aanschaftrajecten inhoudelijk en in de tijd op elkaar worden
afgestemd.
Langsbanken en doorloopconfiguratie
Het college heeft in het SpvE de voorkeur uitgesproken voor een
ontwerp waarbij reizigers de hele metrotrein door kunnen lopen
(doorloopconfiguratie) en met langsbanken (stoelen in de
lengterichting van het voertuig). Beide aspecten zijn van groot belang
voor de capaciteit (er kunnen meer mensen in de metrostellen) en voor
de sociale veiligheid: Uit ervaringen in het buitenland blijkt dat
mensen zich veel veiliger voelen als ze elkaar kunnen aankijken en de
gehele trein kunnen overzien. In het SPvE zijn ook belangrijke
effecten wat betreft fysieke veiligheid opgenomen, zoals de
brandveiligheid en het aantal deuren.
Onbemand rijden
Bij de aanschaf van het nieuwe materieel wordt er rekening mee
gehouden dat er mogelijk in de toekomst onbemand gereden zal worden in
de Amsterdamse metro's. De gemeente onderzoekt momenteel de
mogelijkheden en de voor- en nadelen van onbemand rijden.
Behandeling in de raadscommissie op 25 januari.
Pb-246
Gemeente Amsterdam