AutoRai

Emotie, design en innovatie: sleutelwoorden op de Opel-stand

(12/29/2005)
Op de 84^ste editie van de European Motor Show Brussels (12 t/m 22 januari 2006) onthult Opel drie primeurs. De ster van de stand is zonder twijfel de nieuwe Opel Astra TwinTop. Deze vierzitter, die in het voorjaar van 2006 op de markt komt, wordt exclusief in de Antwerpse vestiging van General Motors gebouwd. Het publiek kan tevens kennis maken met de OPC-varianten van de Opel Astra, Zafira, Vectra GTS en Vectra Stationwagon. Opel stelt in Brussel ook de vernieuwde Meriva voor het eerst aan het publiek voor.

Naast deze innovaties biedt de Opel-stand een mooi overzicht van de verjonging die het gamma het afgelopen jaar onderging. De Opel Astra GTC was na de vijfdeurs Astra en de Stationwagon de derde Astra-variant die werd geïntroduceerd in het voorjaar. In september werd de nieuwe Opel Zafira op de markt gebracht, gevolgd door de grondig vernieuwde versies van de Vectra en de Signum. Deze verjongingskuur gaat gepaard met een voortdurende verbetering van de kwaliteit: volgens de klantentevredenheidsenquête van JD Power boekte Opel de grootste vooruitgang onder de Duitse fabrikanten en is de Opel Signum de beste Duitse auto op de markt.

Opel Astra TwinTop : sportieve en elegante coupé-cabrio De ster van de stand is zonder twijfel de Opel Astra TwinTop. Deze vierzitter, die in het voorjaar van 2006 op de markt komt, wordt exclusief in België en specifiek in Antwerpen gebouwd. De nieuwe Astra TwinTop onderscheidt zich in de eerste plaats door de geniale werking van het innovatieve driedelige daksysteem en zijn ruime kofferruimte van ongeveer 440 liter. In cabrioconfiguratie blijft daar nog 200 liter van over. Een geavanceerde 'Easy Load'-functie maakt het geheel erg gebruiksvriendelijk: met één druk op de knop komen de horizontaal opgestapelde dakpanelen in de kofferruimte omhoog, zodat de kofferruimte makkelijk toegankelijk is. De innovatieve dakstructuur komt niet alleen de kofferruimte ten goede, maar resulteert ook in een dynamisch, harmonieus design met evenwichtige proporties. Met een lengte van bijna 4.50 meter doet de Astra TwinTop duidelijk mee in het segment van de middenklassecabrioâs.

Op technisch gebied profiteert de coupé-cabrio van de troeven van de nieuwste Astra-generatie. Eén van die troeven is het uitzonderlijk uitgebreide motorenpalet in dit segment, bestaande uit vier benzinemotoren (105 tot 200 pk) en de 150 pk sterke 1.9 CDTi common-rail turbodiesel met standaard Diesel Partikel Filter. De 200 pk sterke 2,0-liter Turbo is de top-of-the-line motor en haalt een topsnelheid van ruim 230 km/u. Unieke opties zoals het adaptieve IDSPlus -chassis (Interactive Driving System) met elektronische dempersturing (CDC, Continuous Damping Control), Sport Switch en Bi-Xenon verlichting met dynamische bochtverlichting (AFL, Adaptive Forward Lighting) onderscheiden de nieuwe Astra TwinTop verder ten opzichte van zijn concurrenten.

De Astra TwinTop beschikt over het zeer volledige âSAFETECâ-veiligheidssysteem van Opel, dat de actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen combineert. De optionele âpop-upâ rolbeugels (standaard vaste rolbeugels) bieden extra bescherming bij een onverwachte koprol wanneer het dak geopend is. Deze rolbeugels bevinden zich vlak achter de hoofdsteunen van de achterpassagiers en schieten ogenblikkelijk tevoorschijn bij een dergelijke âroll-overâ.

OPC : supersportieve versies van de Astra, Zafira en Vectra Het publiek kan ook een eerste blik werpen op de OPC-varianten die Opel introduceert van de Opel Astra, Zafira, Vectra GTS en Vectra Stationwagon. Deze vier nieuwe OPC-modellen (Opel Performance Center) tonen de grote mate waarin Opel-modellen sportief potentieel en technologisch vernuft meekrijgen. Tegelijkertijd bevestigen de supersportieve versies van de Astra, Zafira en Vectra de strategie van de fabrikant die met zijn producten emoties wil opwekken en normen wil bepalen op het gebied van rijdynamiek.

De OPC-ingenieurs hebben de al erg sportieve Astra GTC doen evolueren tot een supersportieve hatchback. De 177 kW/240 pk sterke 2-liter turbobenzinemotor staat garant voor sensatievollle prestaties: hij stuwt het model in 6,4 seconden naar 100 km/u en geeft de Astra OPC een topsnelheid van 244 km/u. Het chassis beschikt over de IDSPlus-technologie (Interactive Driving System) die alle rijhulpsystemen elektronisch netwerkt en coördineert. Met één druk op de âSportSwitchâ-schakelaar kan de bestuurder bovendien een nog sportievere afstelling selecteren.

De nieuwe Zafira OPC heeft precies dezelfde motor onder de kap als de Astra OPC, goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,8 seconden en een topsnelheid van 231 km/u. Deze trendsetter, die met het gepatenteerde Flex7-stoelsysteem nieuwe normen vestigde op het vlak van interieurflexibiliteit, is nu ook 's werelds snelste in serie geproduceerde MPV en trekt zo de aandacht van veeleisende sportwagen­ liefhebbers die een veelzijdige auto zoeken. Hij beschikt over de hypermoderne, hoogtechnologische chassiscontrole IDSPlus2 met verder verbeterde rolpreventie die een precies weggedrag en een hoogstaande actieve veiligheid aan hoogwaardig comfort koppelt.

Dankzij de gloednieuwe, 188 kW/255 pk sterke 2,8-liter V6 turbomotor met 'twin-scrollâ turbolader en variabele kleptiming, kunnen de Vectra GTS OPC en de Vectra Stationwagon OPC zich qua rijdynamiek met sportwagens meten. De GTS OPC en de Stationwagon OPC snellen van 0 naar 100 km/u in respectievelijk 6,7 en 6,9 seconden en halen een topsnelheid van respectievelijk 260 km/u en 254 km/u. Net als de Zafira OPC beschikken beide modellen over het verbeterde IDSPlus2 chassiscontrolesysteem.

De nieuwe OPC-modellen rijden bovendien niet onopgemerkt voorbij, dankzij opvallende maar subtiele spoilers, de centrale luchtinlaat, de grote 18â lichtmetalen velgen in het kenmerkende OPC-design, de prominente deurdrempels, de blauwe remzadels en hun uitlaatsystemen met trapeziumvormige eindpijpen. Het interieur is uitgerust met Recaro-sportstoelen van topkwaliteit, speciale, sportief getinte instrumenten en een lederen stuur en versnellingspook.

Opel Meriva: Verniewd design, nieuwe motoren en verbeterde technologie Opel stelt in Brussel ook de vernieuwde Meriva voor het eerst aan het publiek voor. Het design van de vernieuwde Meriva werd gewijzigd aan de voor- en achterzijde en sluit nu nog beter aan bij de designtaal van Opel. Het interieur onderscheidt zich door nieuwe bekledingsstoffen en enkele chromen accenten, die de hoge kwaliteit van Opel in deze klasse onderstrepen. De nieuwe state-of-the-art 1.3 CDTi common-rail diesel en de 1,6-liter benzinemotor met brandstofbesparende TWINPORT-technologie vullen het bestaande gamma van benzine- en dieselmotoren voor de Meriva aan.

Naast de nieuwe voorzijde met brede chromen grille is de Opel Meriva voortaan ook herkenbaar aan de grote centrale luchtinlaat onderin de bumper met geïntegreerde

mistlampen. Aan de achterzijde is de Meriva te herkennen aan een chromen strip en donker getinte achterlichten.

De nieuwe 1.3 CDTi ECOTEC met 55 kW/75 pk is voorzien van common-rail injectie en 16-kleppentechniek. Deze moderne dieselmotor is standaard voorzien van een Diesel Partikel Filter. De 1.3 CDTi â bekend van onder meer de Opel Astra â werd gekozen tot âEngine of the Year 2005â in de klasse van motoren met een cilinderinhoud van 1,0- tot 1,4-liter. Hij werd verkozen door autojournalisten uit 26 verschillende landen vanwege zijn verfijning, zijn levendige karakter en zijn lage brandstofverbruik. Met deze motor bereikt de Meriva een topsnelheid van 157 km/u en verbruikt hij gemiddeld slechts 5,0 liter diesel per 100 kilometer.

De tweede nieuwe motor in de Opel Meriva is de 1.6 TWINPORT ECOTEC, die ook wordt geleverd in de Astra en de Zafira. Met een vermogen van 77 kW/105 pk levert deze motor

5 pk meer dan de motor die hij vervangt. Met een verbruik van slechts 6,7 liter per 100 kilometer is deze motor ongeveer 6 procent zuiniger dan zijn voorganger. De Meriva 1.6 TWINPORT heeft een topsnelheid van 181 km/u.

Kwaliteit: topprioriteit bij Opel
In de jongste Duitse studie, uitgevoerd door het vermaarde instituut J.D. Power & Associates, was het de Opel Signum die een toppositie in de klantentevredenheidsenquêtes (Customer Satisfaction Index â CSI) veroverde, voor alle andere Duitse modellen. Andere studies en een dertigtal overwinningen in vergelijkende tests van de Europese autopers sinds 2004 bevestigen dat Opel zich op het vlak van kwaliteit tot de topfabrikanten mag rekenen. Deze externe studies bevestigen de interne gegevens bij Opel. Zo verminderde het aantal garantieclaims met 65 procent tussen 1999 en 2004. In hetzelfde tijdsbestek daalden de garantie- en poliskosten met 20 procent.

Die gestage opmars op het vlak van kwaliteit is het resultaat van een permanente aandacht voor kwaliteit op verschillende niveaus. Zo worden er bij de ontwikkeling van nieuwe modellen tal van maatregelen genomen om een hoogstaande kwaliteit en voorbeeldige onderhoudskosten te garanderen, zoals bijvoorbeeld een gemakkelijk herstelbaar carrosserieconcept. Ook de uiterst geavanceerde en gestandaardiseerde productieprocédés in de GM-fabrieken en de permanente uitwisseling van informatie tussen de verschillende productievestigingen dragen in belangrijke mate bij tot de hoogstaande kwaliteit van het afgewerkte product. Het resultaat hiervan is in volle glorie te bewonderen op de Opel-stand.