Emotie, design en innovatie: sleutelwoorden op de Opel-stand
(12/29/2005)
Op de 84^ste editie van de European Motor Show Brussels (12 t/m 22
januari 2006) onthult Opel drie primeurs. De ster van de stand is
zonder twijfel de nieuwe Opel Astra TwinTop. Deze vierzitter, die in
het voorjaar van 2006 op de markt komt, wordt exclusief in de
Antwerpse vestiging van General Motors gebouwd.
Het publiek kan tevens kennis maken met de OPC-varianten van de Opel
Astra, Zafira, Vectra GTS en Vectra Stationwagon. Opel stelt in
Brussel ook de vernieuwde Meriva voor het eerst aan het publiek voor.
Naast deze innovaties biedt de Opel-stand een mooi overzicht van de
verjonging die het gamma het afgelopen jaar onderging. De Opel Astra
GTC was na de vijfdeurs Astra en de Stationwagon de derde
Astra-variant die werd geïntroduceerd in het voorjaar. In september
werd de nieuwe Opel Zafira op de markt gebracht, gevolgd door de
grondig vernieuwde versies van de Vectra en de Signum. Deze
verjongingskuur gaat gepaard met een voortdurende verbetering van de
kwaliteit: volgens de klantentevredenheidsenquête van JD Power boekte
Opel de grootste vooruitgang onder de Duitse fabrikanten en is de Opel
Signum de beste Duitse auto op de markt.
Opel Astra TwinTop : sportieve en elegante coupé-cabrio
De ster van de stand is zonder twijfel de Opel Astra TwinTop. Deze
vierzitter, die in het voorjaar van 2006 op de markt komt, wordt
exclusief in België en specifiek in Antwerpen gebouwd. De nieuwe
Astra TwinTop onderscheidt zich in de eerste plaats door de geniale
werking van het innovatieve driedelige daksysteem en zijn ruime
kofferruimte van ongeveer 440 liter. In cabrioconfiguratie blijft daar
nog 200 liter van over. Een geavanceerde 'Easy Load'-functie maakt het
geheel erg gebruiksvriendelijk: met één druk op de knop komen de
horizontaal opgestapelde dakpanelen in de kofferruimte omhoog, zodat
de kofferruimte makkelijk toegankelijk is. De innovatieve dakstructuur
komt niet alleen de kofferruimte ten goede, maar resulteert ook in een
dynamisch, harmonieus design met evenwichtige proporties. Met een
lengte van bijna 4.50 meter doet de Astra TwinTop duidelijk mee in het
segment van de middenklassecabrioâs.
Op technisch gebied profiteert de coupé-cabrio van de troeven van de
nieuwste Astra-generatie. Eén van die troeven is het uitzonderlijk
uitgebreide motorenpalet in dit segment, bestaande uit vier
benzinemotoren (105 tot 200 pk) en de 150 pk sterke 1.9 CDTi
common-rail turbodiesel met standaard Diesel Partikel Filter. De 200
pk sterke 2,0-liter Turbo is de top-of-the-line motor en haalt een
topsnelheid van ruim 230 km/u. Unieke opties zoals het adaptieve
IDSPlus -chassis (Interactive Driving System) met elektronische
dempersturing (CDC, Continuous Damping Control), Sport Switch en
Bi-Xenon verlichting met dynamische bochtverlichting (AFL, Adaptive
Forward Lighting) onderscheiden de nieuwe Astra TwinTop verder ten
opzichte van zijn concurrenten.
De Astra TwinTop beschikt over het zeer volledige
âSAFETECâ-veiligheidssysteem van Opel, dat de actieve en passieve
veiligheidsvoorzieningen combineert. De optionele âpop-upâ rolbeugels
(standaard vaste rolbeugels) bieden extra bescherming bij een
onverwachte koprol wanneer het dak geopend is. Deze rolbeugels
bevinden zich vlak achter de hoofdsteunen van de achterpassagiers en
schieten ogenblikkelijk tevoorschijn bij een dergelijke âroll-overâ.
OPC : supersportieve versies van de Astra, Zafira en Vectra
Het publiek kan ook een eerste blik werpen op de OPC-varianten die
Opel introduceert van de Opel Astra, Zafira, Vectra GTS en Vectra
Stationwagon. Deze vier nieuwe OPC-modellen (Opel Performance Center)
tonen de grote mate waarin Opel-modellen sportief potentieel en
technologisch vernuft meekrijgen. Tegelijkertijd bevestigen de
supersportieve versies van de Astra, Zafira en Vectra de strategie van
de fabrikant die met zijn producten emoties wil opwekken en normen wil
bepalen op het gebied van rijdynamiek.
De OPC-ingenieurs hebben de al erg sportieve Astra GTC doen evolueren
tot een supersportieve hatchback. De 177 kW/240 pk sterke 2-liter
turbobenzinemotor staat garant voor sensatievollle prestaties: hij
stuwt het model in 6,4 seconden naar 100 km/u en geeft de Astra OPC
een topsnelheid van 244 km/u. Het chassis beschikt over de
IDSPlus-technologie (Interactive Driving System) die alle
rijhulpsystemen elektronisch netwerkt en coördineert. Met één druk
op de âSportSwitchâ-schakelaar kan de bestuurder bovendien een nog
sportievere afstelling selecteren.
De nieuwe Zafira OPC heeft precies dezelfde motor onder de kap als de
Astra OPC, goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,8
seconden en een topsnelheid van 231 km/u. Deze trendsetter, die met
het gepatenteerde Flex7-stoelsysteem nieuwe normen vestigde op het
vlak van interieurflexibiliteit, is nu ook 's werelds snelste in serie
geproduceerde MPV en trekt zo de aandacht van veeleisende sportwagen
liefhebbers die een veelzijdige auto zoeken. Hij beschikt over de
hypermoderne, hoogtechnologische chassiscontrole IDSPlus2 met verder
verbeterde rolpreventie die een precies weggedrag en een hoogstaande
actieve veiligheid aan hoogwaardig comfort koppelt.
Dankzij de gloednieuwe, 188 kW/255 pk sterke 2,8-liter V6 turbomotor
met 'twin-scrollâ turbolader en variabele kleptiming, kunnen de Vectra
GTS OPC en de Vectra Stationwagon OPC zich qua rijdynamiek met
sportwagens meten. De GTS OPC en de Stationwagon OPC snellen van 0
naar 100 km/u in respectievelijk 6,7 en 6,9 seconden en halen een
topsnelheid van respectievelijk 260 km/u en 254 km/u. Net als de
Zafira OPC beschikken beide modellen over het verbeterde IDSPlus2
chassiscontrolesysteem.
De nieuwe OPC-modellen rijden bovendien niet onopgemerkt voorbij,
dankzij opvallende maar subtiele spoilers, de centrale luchtinlaat, de
grote 18â lichtmetalen velgen in het kenmerkende OPC-design, de
prominente deurdrempels, de blauwe remzadels en hun uitlaatsystemen
met trapeziumvormige eindpijpen. Het interieur is uitgerust met
Recaro-sportstoelen van topkwaliteit, speciale, sportief getinte
instrumenten en een lederen stuur en versnellingspook.
Opel Meriva: Verniewd design, nieuwe motoren en verbeterde technologie
Opel stelt in Brussel ook de vernieuwde Meriva voor het eerst aan het
publiek voor. Het design van de vernieuwde Meriva werd gewijzigd aan
de voor- en achterzijde en sluit nu nog beter aan bij de designtaal
van Opel. Het interieur onderscheidt zich door nieuwe
bekledingsstoffen en enkele chromen accenten, die de hoge kwaliteit
van Opel in deze klasse onderstrepen. De nieuwe state-of-the-art 1.3
CDTi common-rail diesel en de 1,6-liter benzinemotor met
brandstofbesparende TWINPORT-technologie vullen het bestaande gamma
van benzine- en dieselmotoren voor de Meriva aan.
Naast de nieuwe voorzijde met brede chromen grille is de Opel Meriva
voortaan ook herkenbaar aan de grote centrale luchtinlaat onderin de
bumper met geïntegreerde
mistlampen. Aan de achterzijde is de Meriva te herkennen aan een
chromen strip en donker getinte achterlichten.
De nieuwe 1.3 CDTi ECOTEC met 55 kW/75 pk is voorzien van common-rail
injectie en 16-kleppentechniek. Deze moderne dieselmotor is
standaard voorzien van een Diesel Partikel Filter. De 1.3 CDTi â
bekend van onder meer de Opel Astra â werd gekozen tot âEngine of the
Year 2005â in de klasse van motoren met een cilinderinhoud van 1,0-
tot 1,4-liter. Hij werd verkozen door autojournalisten uit 26
verschillende landen vanwege zijn verfijning, zijn levendige karakter
en zijn lage brandstofverbruik. Met deze motor bereikt de Meriva een
topsnelheid van 157 km/u en verbruikt hij gemiddeld slechts 5,0 liter
diesel per 100 kilometer.
De tweede nieuwe motor in de Opel Meriva is de 1.6 TWINPORT ECOTEC,
die ook wordt geleverd in de Astra en de Zafira. Met een vermogen van
77 kW/105 pk levert deze motor
5 pk meer dan de motor die hij vervangt. Met een verbruik van slechts
6,7 liter per 100 kilometer is deze motor ongeveer 6 procent zuiniger
dan zijn voorganger. De Meriva 1.6 TWINPORT heeft een topsnelheid van
181 km/u.
Kwaliteit: topprioriteit bij Opel
In de jongste Duitse studie, uitgevoerd door het vermaarde instituut
J.D. Power & Associates, was het de Opel Signum die een toppositie in
de klantentevredenheidsenquêtes (Customer Satisfaction Index â CSI)
veroverde, voor alle andere Duitse modellen. Andere studies en een
dertigtal overwinningen in vergelijkende tests van de Europese
autopers sinds 2004 bevestigen dat Opel zich op het vlak van kwaliteit
tot de topfabrikanten mag rekenen. Deze externe studies bevestigen de
interne gegevens bij Opel. Zo verminderde het aantal garantieclaims
met 65 procent tussen 1999 en 2004. In hetzelfde tijdsbestek daalden
de garantie- en poliskosten met 20 procent.
Die gestage opmars op het vlak van kwaliteit is het resultaat van een
permanente aandacht voor kwaliteit op verschillende niveaus. Zo worden
er bij de ontwikkeling van nieuwe modellen tal van maatregelen genomen
om een hoogstaande kwaliteit en voorbeeldige onderhoudskosten te
garanderen, zoals bijvoorbeeld een gemakkelijk herstelbaar
carrosserieconcept. Ook de uiterst geavanceerde en gestandaardiseerde
productieprocédés in de GM-fabrieken en de permanente uitwisseling
van informatie tussen de verschillende productievestigingen dragen in
belangrijke mate bij tot de hoogstaande kwaliteit van het afgewerkte
product. Het resultaat hiervan is in volle glorie te bewonderen op de
Opel-stand.
AutoRai