AutoRai

Nieuwe Mercedes-Benz S 65 AMG: een klasse apart

(12/29/2005)
Exclusiviteit en dynamiek, dat is in het kort de nieuwe Mercedes-Benz S 65 AMG, die zijn opwachting maakt tijdens de Autoshow van Detroit en vanaf april in Nederland kan worden besteld.
Het nieuwe topmodel van de S-Klasse heeft een motorvermogen van 450 kW/612 pk en is goed voor een koppel van 1.000 Nm. Verder is de S 65 AMG voorzien van nieuwe innovatieve composietremmen van AMG met dubbele remklauwen op de voorwielen. De standaarduitrusting van de S 65 AMG omvat een nieuw AMG-sportonderstel dat gebruik maakt van Active Body Control, de karakteristieke AMG-carrosseriestyling, 19 inch lichtmetalen AMG-velgen, een DIRECT SELECT transmissie met AMG stuurschakeling en het nieuwe AMG-hoofdmenu met RACETIMER. Het nieuwe topmodel onderstreept de unieke rol van Mercedes-AMG GmbH bij het ontwikkelen van bijzondere automobielen en krachtige aandrijflijnen.

De nieuwe Mercedes-Benz S 65 AMG wordt aangedreven door een krachtige zesliter AMG V12-biturbomotor, die accelereert van 0-100 km/u in 4,4 seconden en van 0-200 km/u in 13,3 seconden (voorlopige gegevens). De topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/u. Het maximum vermogen van 450 kW/612 pk is beschikbaar tussen de 4.750 en 5.100 omw./min., terwijl het maximum koppel van 1.000 Nm vrijkomt bij toerentallen tussen de 2.000 en 4.000 omw./min. Zelfs bij het lage toerental van 1.000 omw./min. is er al 570 Nm beschikbaar, terwijl de trekkracht bij 1.500 omw./min. niet minder dan 750 Nm bedraagt.

Bij de ontwikkeling van de V12-motor hebben de specialisten van AMG gebruik gemaakt van de jarenlange ervaring die het bedrijf in de autosport heeft opgedaan. De motor is voorzien van een nauwkeurig gebalanceerde krukas van uiterst stevig materiaal, versterkte zuigers die zijn bestand tegen hoge druk en dito temperaturen en een verder verbeterd oliesproeiersysteem met afzonderlijke sproeiers voor elke zuiger. Ook de lagers zijn van een speciaal warmtebestendig materiaal. De bewegingen in de cilinderkop worden makkelijker gemaakt door verbeterde verbrandingskamers en langere intervaltijden van de inlaatkleppen. Aanpassingen aan de oliepomp zorgen ervoor dat alle smeerpunten zelfs onder de zwaarste omstandigheden van olie worden voorzien. Een oliekoeler is geïntegreerd in de AMG-voorbumper, in de wielkast is een extra radiator ingebouwd.

De interkoeler werd voorzien van een 70 procent grotere radiator voorin de auto. Het systeem werkt met behulp van een lucht- en water-warmtewisselaar voor het extra doeltreffend koelen van de door de turbocompressors samengeperste inlaatlucht voordat deze de verbrandingskamers bereikt. Het grotere oppervlak van de radiator zorgt ervoor dat de lucht beter wordt gekoeld voor betere prestaties onder alle omstandigheden, ongeacht de buitentemperatuur. De elektronisch geregelde brandstoftoevoer werkt met variabele druk tussen de 3,6 en 5,0 bar. De druk wordt aangepast aan de hand van de benodigde kracht en de buitentemperatuur.

De S 65 AMG heeft een nieuw AMG sportuitlaatsysteem met twee dubbele einddempers in het nieuwe V12-design. Dit zorgt voor het karakteristieke AMG-twaalfcilindergeluid. Een nieuwe coating in de katalysatoren zorgt voor betere beheersing van de uitstoot. Natuurlijk voldoet de

S 65 AMG aan alle actuele emissie-eisen, waaronder de EU4 norm. Zoals alle AMG-motoren wordt ook de V12-motor volledig door één specialist gebouwd, die uiteindelijk ook zijn handtekening op de AMG-identificatie op het motorblok plaatst.

Een volledig nieuwe ontwikkeling zijn de AMG-composietremmen, gebaseerd op het ADAPTIVE BRAKE systeem. Op de voorwielen zijn nieuwe dubbele remklauwen gemonteerd. De remschijven voor en achter zijn van een composietmateriaal met een diameter van respectievelijk 390 mm en 365 mm. Voor de transmissie is de Mercedes-Benz S 65 AMG uitgevoerd met een vijftraps AMG SPEEDSHIFT-systeem met stuurschakeling. De bestuurder kan kiezen uit de programmaâs âSportâ, âComfortâ en âManualâ, waarbij de schakeleigenschappen, de reactie van het gaspedaal en de afstelling van het onderstel worden aangepast.

Het AMG-sportonderstel met Active Body Control past perfect bij de sublieme prestaties van de auto. De actieve wielophanging absorbeert vrijwel alle bewegingen van de carrosserie die ontstaan bij het wegrijden, het remmen en bij het nemen van een bocht. In vergelijking met het voorgaande model is de tweede generatie Active Body Control nog effectiever. Dat geeft de S 65 AMG dynamisch rijgedrag in combinatie met merkbaar meer rijcomfort.

De karakteristieke AMG-carrosseriestyling verleent de auto een geheel eigen uitstraling. De uitgebouwde wielkasten en het AMG-front met grotere openingen voor de luchtinlaat zorgen ervoor dat de auto er nog breder en lager uitziet. De zijskirts geven de auto ook van opzij een dynamisch aanzien. De nieuwe vijfspaaks 19-inch lichtmetalen AMG-velgen, de achterbumper en de einddempers van de uitlaat ronden het geheel stijlvol af.

Ook het interieur past bij het bijzondere karakter van de Mercedes-Benz S 65 AMG. Het grote AMG-logo in het centrale display laat geen enkele twijfel bestaan over de afkomst van de auto. Het geïntegreerde AMG-hoofdmenu toont de gekozen versnelling en geeft ook het juiste moment om op te schakelen aan. Ook kan de olietemperatuur, de accuspanning of de RACETIMER worden opgeroepen. De laatstgenoemde functie stelt de bestuurder voor het eerst in staat om rondetijden te meten, bijvoorbeeld op een privécircuit.

De RACETIMER slaat de snelste rondetijd, de gemiddelde snelheid, de topsnelheid en de afstand op in het geheugen. De informatie kan met een druk op de knop op het stuurwiel eenvoudig worden opgeroepen. De afwerking met notenhout, de exclusieve lederen bekleding en de dynamische AMG-sportstoelen horen bij de luxueuze uitstraling van het topmodel. Een in het oog springend detail is de exclusieve analoge klok in de middenconsole naar het ontwerp van de âIWC Ingenieurâ.

De Mercedes-Benz S 65 AMG is vanaf april in Nederland te bestellen. Importeur DaimlerChrysler Nederland verwacht een verkoopprijs van ongeveer ⬠285.000 (incl. BTW en BPM).