Nieuwe Mercedes-Benz S 65 AMG: een klasse apart
(12/29/2005)
Exclusiviteit en dynamiek, dat is in het kort de nieuwe Mercedes-Benz
S 65 AMG, die zijn opwachting maakt tijdens de Autoshow van Detroit en
vanaf april in Nederland kan worden besteld.
Het nieuwe topmodel van de S-Klasse heeft een motorvermogen van 450
kW/612 pk en is goed voor een koppel van 1.000 Nm. Verder is de S 65
AMG voorzien van nieuwe innovatieve composietremmen van AMG met
dubbele remklauwen op de voorwielen. De standaarduitrusting van de S
65 AMG omvat een nieuw AMG-sportonderstel dat gebruik maakt van Active
Body Control, de karakteristieke AMG-carrosseriestyling, 19 inch
lichtmetalen AMG-velgen, een DIRECT SELECT transmissie met AMG
stuurschakeling en het nieuwe AMG-hoofdmenu met RACETIMER. Het nieuwe
topmodel onderstreept de unieke rol van Mercedes-AMG GmbH bij het
ontwikkelen van bijzondere automobielen en krachtige aandrijflijnen.
De nieuwe Mercedes-Benz S 65 AMG wordt aangedreven door een krachtige
zesliter AMG V12-biturbomotor, die accelereert van 0-100 km/u in 4,4
seconden en van 0-200 km/u in 13,3 seconden (voorlopige gegevens). De
topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/u. Het maximum
vermogen van 450 kW/612 pk is beschikbaar tussen de 4.750 en 5.100
omw./min., terwijl het maximum koppel van 1.000 Nm vrijkomt bij
toerentallen tussen de 2.000 en 4.000 omw./min. Zelfs bij het lage
toerental van 1.000 omw./min. is er al 570 Nm beschikbaar, terwijl de
trekkracht bij 1.500 omw./min. niet minder dan 750 Nm bedraagt.
Bij de ontwikkeling van de V12-motor hebben de specialisten van AMG
gebruik gemaakt van de jarenlange ervaring die het bedrijf in de
autosport heeft opgedaan. De motor is voorzien van een nauwkeurig
gebalanceerde krukas van uiterst stevig materiaal, versterkte zuigers
die zijn bestand tegen hoge druk en dito temperaturen en een verder
verbeterd oliesproeiersysteem met afzonderlijke sproeiers voor elke
zuiger. Ook de lagers zijn van een speciaal warmtebestendig materiaal.
De bewegingen in de cilinderkop worden makkelijker gemaakt door
verbeterde verbrandingskamers en langere intervaltijden van de
inlaatkleppen. Aanpassingen aan de oliepomp zorgen ervoor dat alle
smeerpunten zelfs onder de zwaarste omstandigheden van olie worden
voorzien. Een oliekoeler is geïntegreerd in de AMG-voorbumper, in de
wielkast is een extra radiator ingebouwd.
De interkoeler werd voorzien van een 70 procent grotere radiator
voorin de auto. Het systeem werkt met behulp van een lucht- en
water-warmtewisselaar voor het extra doeltreffend koelen van de door
de turbocompressors samengeperste inlaatlucht voordat deze de
verbrandingskamers bereikt. Het grotere oppervlak van de radiator
zorgt ervoor dat de lucht beter wordt gekoeld voor betere prestaties
onder alle omstandigheden, ongeacht de buitentemperatuur. De
elektronisch geregelde brandstoftoevoer werkt met variabele druk
tussen de 3,6 en 5,0 bar. De druk wordt aangepast aan de hand van de
benodigde kracht en de buitentemperatuur.
De S 65 AMG heeft een nieuw AMG sportuitlaatsysteem met twee dubbele
einddempers in het nieuwe V12-design. Dit zorgt voor het
karakteristieke AMG-twaalfcilindergeluid. Een nieuwe coating in de
katalysatoren zorgt voor betere beheersing van de uitstoot. Natuurlijk
voldoet de
S 65 AMG aan alle actuele emissie-eisen, waaronder de EU4 norm. Zoals
alle AMG-motoren wordt ook de V12-motor volledig door één specialist
gebouwd, die uiteindelijk ook zijn handtekening op de
AMG-identificatie op het motorblok plaatst.
Een volledig nieuwe ontwikkeling zijn de AMG-composietremmen,
gebaseerd op het ADAPTIVE BRAKE systeem. Op de voorwielen zijn nieuwe
dubbele remklauwen gemonteerd. De remschijven voor en achter zijn van
een composietmateriaal met een diameter van respectievelijk 390 mm en
365 mm. Voor de transmissie is de Mercedes-Benz S 65 AMG uitgevoerd
met een vijftraps AMG SPEEDSHIFT-systeem met stuurschakeling. De
bestuurder kan kiezen uit de programmaâs âSportâ, âComfortâ en
âManualâ, waarbij de schakeleigenschappen, de reactie van het
gaspedaal en de afstelling van het onderstel worden aangepast.
Het AMG-sportonderstel met Active Body Control past perfect bij de
sublieme prestaties van de auto. De actieve wielophanging absorbeert
vrijwel alle bewegingen van de carrosserie die ontstaan bij het
wegrijden, het remmen en bij het nemen van een bocht. In vergelijking
met het voorgaande model is de tweede generatie Active Body Control
nog effectiever. Dat geeft de S 65 AMG dynamisch rijgedrag in
combinatie met merkbaar meer rijcomfort.
De karakteristieke AMG-carrosseriestyling verleent de auto een geheel
eigen uitstraling. De uitgebouwde wielkasten en het AMG-front met
grotere openingen voor de luchtinlaat zorgen ervoor dat de auto er nog
breder en lager uitziet. De zijskirts geven de auto ook van opzij een
dynamisch aanzien. De nieuwe vijfspaaks 19-inch lichtmetalen
AMG-velgen, de achterbumper en de einddempers van de uitlaat ronden
het geheel stijlvol af.
Ook het interieur past bij het bijzondere karakter van de
Mercedes-Benz S 65 AMG. Het grote AMG-logo in het centrale display
laat geen enkele twijfel bestaan over de afkomst van de auto. Het
geïntegreerde AMG-hoofdmenu toont de gekozen versnelling en geeft ook
het juiste moment om op te schakelen aan. Ook kan de olietemperatuur,
de accuspanning of de RACETIMER worden opgeroepen. De laatstgenoemde
functie stelt de bestuurder voor het eerst in staat om rondetijden te
meten, bijvoorbeeld op een privécircuit.
De RACETIMER slaat de snelste rondetijd, de gemiddelde snelheid, de
topsnelheid en de afstand op in het geheugen. De informatie kan met
een druk op de knop op het stuurwiel eenvoudig worden opgeroepen. De
afwerking met notenhout, de exclusieve lederen bekleding en de
dynamische AMG-sportstoelen horen bij de luxueuze uitstraling van het
topmodel. Een in het oog springend detail is de exclusieve analoge
klok in de middenconsole naar het ontwerp van de âIWC Ingenieurâ.
De Mercedes-Benz S 65 AMG is vanaf april in Nederland te bestellen.
Importeur DaimlerChrysler Nederland verwacht een verkoopprijs van
ongeveer ⬠285.000 (incl. BTW en BPM).
AutoRai