27 december 2005
* Vuurwerk
* Wijziging openingstijd
* Kerstbomen versnipperen na Oud & Nieuw
* Werkzaamheden in De Haal
* Wijziging tarieven wvg-vervoer connexxion
20 december 2005
* Nieuwsjaarsreceptie
* Voorzieningen gehandicapten
* Nieuwe leverancier voor wvg-hulpmiddelen
13 december 2005
* Volkstuinen te huur
* Raadscommissie
* Vergadering commissie Ouderen, Wvg-gerechtigden en gehandicapten
* Vergadering welstandscommissie
* Stand van zaken theaterzaal nieuwe gemeentehuis
6 december 2005
* Gemeenteraadsverkiezingen
* Commissie Algemene zaken
* Gratis Nederlandse Identiteitskaart
29 november 2005
* Spreekuur burgemeester en wethouders
* Vondst botten
* Gemeenteraad
* Welstandsadvisering Oostzaanse bouwplannen
* Vrijstellingsprocedure
Vuurwerk
Wist u dat één op de vijf vuurwerkongelukken niet in de nacht van Oud
op Nieuw gebeurt, maar op Nieuwjaarsdag? Als we allemaal de bezem door
de straat halen, gaat er minder mis. De (papier)resten van het
vuurwerk zorgen ieder jaar weer voor veel overlast. Kinderen proberen
het nog niet afgestoken vuurwerk alsnog aan te steken, met alle
gevolgen van dien. Bovendien ziet het er ook erg slordig en vies uit.
Uiteraard veegt de gemeente de straten extra in de week na Oud en
Nieuw. Maar u kunt Nieuwjaarsdag een stuk veiliger maken door te
zorgen dat u uw eigen stoep schoonveegt. Let bij het vegen wel op
niet-ontploft vuurwerk! Als u het vuurwerk eerst natmaakt kunt u het
gerust opvegen en in de grijze bak gooien. Wij danken u bij voorbaat
voor uw medewerking! Vuurwerk afsteken mag alleen op oudejaarsdag
vanaf 10.00 uur s ochtends tot nieuwjaarsdag 02.00 uur s ochtends.
---
Wijziging openingstijd
Maandag 2 januari 2006 is het gemeentehuis open van 09.30 uur tot
12.00 uur. De normale openingstijden zijn van 08.45 - 12.00 uur.
---
Kerstbomen versnipperen na Oud & Nieuw
De gemeente Oostzaan gaat op 5 en 6 januari weer gratis kerstbomen
versnipperen. Wilt u hier gebruik van maken, zet u dan uw kerstboom
vanaf 5 januari op de stoep voor uw woning. De firma Baanstede haalt
de bomen op en versnippert ze op hun werklocatie in t Twiske.
---
Werkzaamheden in De Haal
Op 9 januari 2006 wordt gestart met rioolwerkzaamheden in De Haal.
Hierbij zullen nog 73 woningen aangesloten worden op een nieuw aan te
leggen persriool. Deze persleiding loopt van de Stationsstraat naar de
Twiskeweg. Tegelijkertijd wordt gestart met horizontale boringen van
een persleiding op het Noordeinde richting De Haal. De werkzaamheden
op het Noordeinde duren ongeveer 2 weken. Voor informatie kunt u
contact opnemen met de heer A. Voorn of de heer C. Kempenaar, tel:
(075) 684 77 77.
---
Wijziging tarieven wvg-vervoer connexxion
Tarieven Wvg-vervoer 2006 De tarieven die u voor het Wvg-vervoer moet
betalen worden in principe jaarlijks aangepast, met uitzondering van
de tarieven van de Wvg-plusritten. Bij de hoogte van de aanpassing
wordt gekeken naar de ontwikkeling van de prijs van de blauwe
strippenkaart. In 2005 zijn de tarieven voor een Wvg-rit verhoogd. In
de regio Zaanstreek-Waterland is afgesproken de tarieven met ingang
van 1 januari 2006 niét worden verhoogd.De tarieven blijven:
Tarieven Wvg-rit per 01-01-2006
* Wvg-geïndiceerde 0,45 (instapzone), 0,45 (prijs per zone)
* Medereiziger 0,45 (instapzone), 0,45 (prijs per zone)
Tarieven Wvg-plusrit per 01-01-2006
* Wvg-geïndiceerde 1,15(instapzone), 1,15 (prijs per zone)
* Medereiziger 1,15 (instapzone), 1,15 (prijs per zone)
Deze tarieven gelden ook voor de Belbus, als u een beschikking van het
RIO heeft voor Wvg-vervoer. Maakt u een reis buiten de regio
Zaanstreek-Waterland dan betaalt u vanaf de grens van deze regio een
tarief van 4,92 per zone. U betaalt de ritprijs altijd contant aan de
chauffeur. Het is niet mogelijk om op rekening te rijden. Een deel van
de vervoerskosten die u buiten de vervoersregio maakt, kunt u
terugkrijgen. Informatie hierover kunt u krijgen bij het
RIO-Zaanstreek, tel. 0800-2233445. Het Wvg-vervoer tijdens de
jaarwisseling. Op oudejaarsavond (31 december) zal de laatste
vertrektijd van een Wvg-rit mogelijk zijn om 20:00 uur. U kunt
hiervoor tot uiterlijk 19:00 uur reserveren. Na 20:00 uur is het
Wvg-vervoer niet meer beschikbaar. Op nieuwjaarsdag (01 januari 2006)
zal Wvg-vervoer weer mogelijk zijn vanaf 07:30 uur.
Indienen klacht over het Wvg-vervoer Indien u niet tevreden bent over
de uitvoering van uw Wvg-rit, kunt u een klacht indienen bij
Connexxion Taxi Services. Dit doet u binnen twee weken na de datum van
het voorval. Uw klacht kan zowel mondeling als schriftelijk. Een
mondelinge klacht meldt u aan bij de Klantenservice via telefoonnummer
0900-8414. Dit kan op werkdagen van 07:00 uur tot 17:00 uur. Uw
schriftelijke klacht dient u in bij : Connexxion Taxi Services,
Afdeling klachten Wvg-vervoer Zaanstreek-Waterland, Postbus 357, 8260
AJ Kampen. U kunt uw klacht ook mailen:
ctsklantenservice@connexxion.nl Bent u het niet eens met de
afhandeling van uw klacht door Connexxion Taxi Services, kunt u uw
klacht neerleggen bij de Klachtencommissie Wvg-vervoer
Zaanstreek-Waterland. Hier kunt u dus pas in tweede instantie terecht.
Het adres van de Klachtencommissie: I.S.W., t.a.v. Klachtencommissie
Wvg-vervoer, Postbus 188, 1440 AD Purmerend.
Terug naar boven
---
Nieuwsjaarsreceptie
Burgemeester en wethouders van Oostzaan nodigen alle inwoners uit voor
de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie. Deze receptie wordt gehouden op
dinsdag 3 januari van 19.30 tot 21.30 uur in Dorpshuis De Greep, Ds.
Nanne Zwiepsingel 1. De nieuwjaarstoespraak van burgemeester P.J.
Möhlmann is om 20.00 uur. Zoals gebruikelijk zal ook de Oostzaanse
politiek van het afgelopen jaar weer de revue passeren. Dit gebeurt om
± 20.45 uur op ludieke wijze door Anne Moon en Grietje Baars.
Terug naar boven
---
Voorzieningen gehandicapten
Op 31 januari 2006 wordt de verordening Voorzieningen gehandicapten
gewijzigd. De term algemeen gebruikelijk is aangescherpt. Dit heeft
consequenties voor de verstrekking van een aantal Wvg-voorzieningen,
zoals:
Kleine woonvoorzieningen die verkrijgbaar zijn in de reguliere
handel, zoals kleine chromen en houten beugels, verhoogde toiletpotten
en dergelijke worden niet meer verstrekt. Beugels, die specifiek voor
gehandicapten zijn ontwikkeld, worden nog wel verstrekt.
Voor scootmobielen, die sneller kunnen dan 12 kilometer per uur
wordt een eigen bijdrage gevraagd, vergelijkbaar met de prijs van een
gemiddelde fiets.
Fietsen met trapondersteuning en hulpmotoren, zoals een Spartamet,
worden beschouwd als algemeen gebruikelijk.
Aanvragen voor scootmobielen, woningaanpassingen en
vervoersvoorzieningen kunt u doen bij RIO Zaanstreek, tel: 0800 22 33
445. Wilt u ondersteuning bij deze aanvragen, dan kunt u contact
opnemen met het Informatie- en Serviceloket Zorg en Welzijn, tel: 06 -
53 36 55 68. Spreekuur op maandag van 13.00 tot 15.00 uur en op
donderdag van 10.30 tot 12.30 uur in medisch centrum De Kolk,
Zuideinde 80 te Oostzaan.
Terug naar boven
---
Nieuwe leverancier voor wvg-hulpmiddelen
Met ingang van 1 januari 2006 is er een nieuwe leverancier voor
Wvg-hulpmiddelen, zoals rolstoelen, scootmobielen en losse
hulpmiddelen voor bad en douche. De firma Harting-Bank heeft de firma
Verhoef overgenomen. De firma Harting-Bank is gevestigd in het pand
van de firma Verhoef in Zaandam. Evean Winkel blijft zorgen voor de
uitleen van hulpmiddelen, zoals krukken, bedden en rolstoelen voor de
duur van een halfjaar. Dit valt namelijk onder de AWBZ.
Terug naar boven
---
Volkstuinen te huur
Met ingang van 1 januari 2006 komen er twee tuinen op het
volkstuinencomplex aan de Dors vrij voor verhuur. De kosten zijn 49,92
per jaar. Bent u hierin geïnteresseerd dan kunt u ons dit schriftelijk
laten weten. U kunt uw reactie sturen aan: Gemeente Oostzaan, Postbus
15, 1510 AA Oostzaan ter attentie van mevrouw L. Nauta.
Terug naar boven
---
Raadscommissie
Tijdens de raadsvergadering van 6 december 2005 zijn niet alle
geagendeerde punten behandeld. Deze punten komen aan de orde tijdens
een extra raadsvergadering op maandag 19 december a.s. Deze
vergadering begint om 19.30 uur en wordt gehouden in Dorpshuis De
Greep, Ds. Nanne Zwiepsingel 1. Doorgeschoven agendapunten:
Verlening financiële bijdrage t.b.v. Natuurramp Roemenië
Evaluatie minimabeleid
Verslag over de uitvoering WWB 2004
Beleidsverslag Sociale Zaken 2004
Beleidsplan Sociale Zaken 2006
Wijziging gemeenschappelijke regeling GGD Zaanstreek Waterland
Terug naar boven
---
Vergadering commissie Ouderen, Wvg-gerechtigden en gehandicapten
Op dinsdag 20 december om 14.15 uur is er een vergadering van de
commissie Ouderen, Wvg-gerechtigden en gehandicapten. De vergadering
is openbaar en vindt plaats in het Bartel Jacobszcentrum naast de
Protestantse Kerk. Agendapunten zijn:
Concept beleidsplan WMO
Project WonenPlus
Terug naar boven
---
Vergadering welstandscommissie
De welstandscommissie kring Zaanstad vergadert op dinsdag 20 december
2005 om 12.30 uur in het Stadskantoor Zaanstad, Ebbehout 29, 1507 EA
Zaandam. De vergadering is openbaar. Bij het opstellen van deze
publicatie is nog niet bekend welke bouwplannen behandeld zullen
worden. Informatie hierover kunt u krijgen bij de medewerkers van de
afdeling Bouwen, wonen en milieu, tel: (075) 684 77 77.
Terug naar boven
---
Stand van zaken theaterzaal nieuwe gemeentehuis
De afgelopen weken is er de nodige berichtgeving geweest in de
regionale media over de theaterzaal in het nieuwe multifunctionele
gemeentehuis van Oostzaan. Het is ons opgevallen dat niet alle feiten
bekend zijn. Hierdoor kunnen misverstanden ontstaan. Vandaar dat de
gemeente Oostzaan in dit artikel de feiten over de theaterzaal in het
nieuwe multifunctionele gemeentehuis voor u op een rijtje zet.
Vanaf 2002 is het bestuur van stichting De Greep formeel
gesprekspartner van de gemeente voor het zalencentrum in het nieuwe
multifunctionele gemeentehuis. Het bestuur van De Greep
vertegenwoordigt alle gebruikers van het huidige dorpshuis die straks
gebruik maken van het nieuwe zalencentrum.
In 2002 is de beslissing genomen dat de theaterzaal in het nieuwe
gemeentehuis multifunctioneel moet zijn en dat als gevolg daarvan
wordt gekozen voor een vlakke vloer.
In juni 2004 heeft de gemeente samen met het bestuur van stichting
De Greep een bezoek gebracht aan De Omval in Diemen. In dit complex is
een theaterzaal met vlakke vloer gevestigd. Het bestuur van stichting
De Greep was na afloop van het bezoek positief over deze theaterzaal.
In december 2004 heeft de gemeenteraad besloten dat de bibliotheek,
die 2,6 meter hoog is, definitief wordt gehuisvest op de begane grond
in het nieuwe gemeentehuis. De bibliotheek heeft namelijk honderden
bezoekers per week. Door de aansluiting op het naastgelegen atrium
ontstaat een levendig geheel. Dit betekent dat de theaterzaal, die 7,8
meter hoog is, op de eerste verdieping komt. Het gevolg hiervan is dat
het met inachtneming van voorgaande besluitvorming technisch niet
mogelijk is om een orkestbak in de theaterzaal te realiseren.
Huisvesting van de bibliotheek boven de theaterzaal zou verhuizing
naar de derde verdieping hebben betekend.
In de tweede helft van 2004 is het definitieve ontwerp voor het
nieuwe gemeentehuis besproken met het bestuur van stichting De Greep.
Zij zijn akkoord gegaan met het besteksontwerp. Vervolgens is door de
gemeente een bouwvergunning voor de bouw van het nieuwe gemeentehuis
aangevraagd.
Zangvereniging Bel Canto had moeite met de aanvraag van een
bouwvergunning voor het nieuwe gemeentehuis zonder een orkestbak in de
theaterzaal. In het voorjaar van 2005 heeft de gemeente daarom twee
informele gesprekken gevoerd met Bel Canto. De gemeente wilde in goed
overleg op zoek gaan naar een alternatieve oplossing. Een flexibel
podium was hierbij een optie. Bel Canto heeft echter geweigerd om een
alternatieve oplossing met de gemeente te bespreken.
Bel Canto heeft vervolgens bezwaar gemaakt tegen de bouwvergunning
voor het nieuwe gemeentehuis, omdat er geen orkestbak in de
theaterzaal is opgenomen. Dit bezwaar is voorgelegd aan de
onafhankelijke Commissie bezwaar- en beroepschriften Oostzaan. Deze
commissie heeft het bezwaar niet-ontvankelijk verklaard. Op 11 oktober
2005 heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om het
advies van de commissie over te nemen.
Op 3 november 2005 heeft Bel Canto voorgesteld om de Rijdende
Rechter een uitspraak te laten doen over de realisatie van een
orkestbak in de theaterzaal van het nieuwe gemeentehuis. De gemeente
is gedwongen om de normale rechtswegen te volgen en heeft dit verzoek
daarom afgewezen. Bel Canto is vervolgens in beroep gegaan tegen de
beslissing van het college van burgemeester en wethouders om het
bezwaar van Bel Canto tegen de bouwvergunning van het nieuwe
gemeentehuis niet-ontvankelijk te verklaren.
De gemeente heeft een voorstel van Bel Canto overgenomen om een
gesprek te houden tussen een technische deskundige van Bel Canto en
een technische deskundige van de gemeente zonder dat hier
bestuursleden van beide partijen aanwezig zijn. Dit voorstel is
vervolgens door Bel Canto afgewezen. Op 29 november 2005 heeft er
uiteindelijk een gesprek plaatsgevonden tussen een technische
deskundige en bestuursleden van Bel Canto en een technische deskundige
van de gemeente en de heer Sondaar namens de gemeente.
Beide partijen zijn op dit moment in afwachting van de uitspraak van
de rechter over het beroep van Bel Canto tegen de beslissing om het
bezwaar van Bel Canto tegen de bouwvergunning voor het nieuwe
multifunctionele gemeentehuis niet-ontvankelijk te verklaren. Dit
heeft geen gevolgen voor de voortgang van de bouw van het nieuwe
multifunctionele gemeentehuis.
Terug naar boven
---
Gemeenteraadsverkiezingen
Op dinsdag 7 maart 2006 worden de gemeenteraadsverkiezingen gehouden.
Als u aan deze verkiezingen wilt meedoen met een nieuwe politieke
partij, dan kunt u een verzoek tot registratie (uiterlijk 11 december
2005) richten aan de voorzitter van het Centraal Stembureau, Postbus
15, 1510 AA Oostzaan. Bij uw verzoek moet u het volgende meesturen:
een afschrift van de notariële akte waarin de statuten van de
vereniging zijn opgenomen;
een bewijs van inschrijving in het register, gehouden door de Kamer
van Koophandel en Fabrieken;
een bewijs van betaling van een waarborgsom van 112,50 op een
daarvoor bestemde rekening van de gemeente onder vermelding van
storting t.b.v. registratie politieke groepering;
een verklaring van de politieke groepering met aanwijzing van haar
gemachtigde en plaatsvervangend gemachtigde bij het centraal
stembureau.
Politieke groeperingen die geregistreerd zijn voor de verkiezing van
de Tweede Kamer of Provinciale Staten zijn ontheven van de plicht om
zich voor de komende gemeenteraadsverkiezing te laten registreren. Ook
de (plaatselijke )partijen die bij de laatst gehouden
gemeenteraadsverkiezing een geldige kandidatenlijst hebben ingeleverd,
hoeven zich niet te laten registreren. Voor meer informatie over de
gemeenteraadsverkiezingen en registratie van nieuwe politieke partijen
kunt u contact opnemen met de afdeling Burgerzaken tel: (075) 684 77
71.
Terug naar boven
---
Commissie Algemene zaken
Dinsdag 13 december komt de raadscommissie Algemene zaken vanaf 19.30
uur bijeen in het gebouw van de griffie, Kerkbuurt 26. U bent van
harte welkom om bij deze vergadering aanwezig te zijn. Op de
voorlopige agenda staan de volgende onderwerpen:
Wet gemeenschappelijke regelingen
Presentatie rapportage breedtesportproject
Wijziging deelverordeningen sport en cultuur
Organisatie ontwikkelingsproces
Nota van aanbestedingsbeleid
Criteria Gouden Greep
Toetsingskader evaluatiebeleid sociale zaken De commissievergadering
is openbaar. Meer informatie over de agendapunten (stukken, indien
aanwezig) kunt u inzien op het gemeentehuis (voor openingstijden zie
boven). U kunt voor aanvang van de commissievergadering spreektijd
aanvragen bij de griffier.
Terug naar boven
---
Gratis Nederlandse Identiteitskaart
Per 1 januari 2005 is de Wet op de Identificatieplicht (WID)
uitgebreid. Iedereen vanaf 14 jaar en ouder moet zich kunnen
legitimeren. De overheid heeft besloten om de groep 14-jarigen
tegemoet te komen in de kosten. Vanaf 1 januari 2006 is het mogelijk
voor 14-jarigen, als zij aan de algemene voorwaarden voldoen, een
gratis identiteitskaart aan te vragen. Deze voorwaarden zijn:
de aanvrager moet wonen en zijn ingeschreven in Oostzaan;
de aanvrager moet 14 jaar zijn of binnen acht weken 14 jaar worden
*;
de aanvrager mag niet eerder een gratis identiteitskaart hebben
ontvangen.
De regeling geldt alleen voor personen die op of na 1 januari 2006 de
leeftijd van 14 jaar bereiken. Dit houdt in dat alleen personen
geboren op of na 1 januari 1992 recht hebben op verstrekking van een
gratis identiteitskaart. Voor meer informatie over deze gratis
verstrekking kunt u contact opnemen met de afdeling Burgerzaken, tel:
(075) 684 77 77.
Terug naar boven
---
Spreekuur burgemeester en wethouders
Dinsdag 6 december is weer het maandelijkse spreekuur van burgemeester
en wethouders. Als u iets wilt bespreken met één van de wethouders of
de burgemeester, kunt u zich tussen 16.00 en 17.00 uur melden bij het
loket burgerzaken op het gemeentehuis. Met wie u een gesprek heeft,
hangt in principe af van het onderwerp van het gesprek. Bij
afwezigheid van de desbetreffende wethouder of burgemeester kunt u,
als u dat wilt, spreken met een vervanger. Het is ook altijd mogelijk
om een afspraak te maken met één van de wethouders en/of de
burgemeester op een ander tijdstip. Voor een afspraak kunt u contact
opnemen met mevrouw W. Kramer, tel: (075) 684 77 77.
Terug naar boven
---
Vondst botten
Onlangs zijn er zes botten gevonden op de locatie van het nieuwe
bedrijventerrein Kolkweg-Zuid. Inmiddels is er meer bekend over deze
vondst. De technische recherche heeft de botten laten onderzoeken door
een hoogleraar. Hij heeft verklaard dat het grote bot van kunststof is
en dat de overige vijf botten dierlijke botten zijn. Het gaat
waarschijnlijk om botten van een geit of schaap.
Terug naar boven
---
Gemeenteraad
Op dinsdag 6 december is er een raadsvergadering om 19.30 uur in
zorgcentrum Evean Lishof, Lisweg 253. U bent van harte welkom om bij
deze vergadering aanwezig te zijn. Op de voorlopige agenda staan de
volgende onderwerpen:
beëdiging fractie-assistent CDA
lange raadsvergaderingen
kadernota Wet maatschappelijke ondersteuning
vaststelling najaarsnota 2005
controleprotocol accountantscontrole 2005
vaststelling van acht belastingverordeningen
verlening financiële bijdrage t.b.v. natuurramp Roemenië
evaluatie minimabeleid
verslag over de uitvoering WWB 2004
beleidsverslag Sociale Zaken 2004
beleidsplan Sociale Zaken 2006
wijziging gemeenschappelijke regeling GGD Zaanstreek Waterland
Indien u van het spreekrecht gebruik wilt maken, kunt u dit tot twee
werkdagen voor de vergadering aan de griffier, mevrouw A. Makenbach,
melden. Vermeld hierbij uw naam, adres en telefoonnummer en het
onderwerp waarover u het woord wilt voeren. Er kan alleen op
onderwerpen worden ingesproken die voor de vergadering zijn
geagendeerd. Welstandsadvisering Oostzaanse bouwplannen
De welstandscommissie kring Zaanstad vergadert op dinsdag 6 december
2005 om 12.30 uur. De vergadering is openbaar. Vergaderadres:
Stadskantoor Zaanstad, Ebbehout 29, 1507 EA Zaandam. Bij het opstellen
van deze publicatie is nog niet bekend welke bouwplannen behandeld
zullen worden. Informatie hierover kunt u krijgen bij de medewerkers
van de cluster Bouwen, Wonen en Milieu, tel: (075) 684 77 77.
Terug naar boven
---
Vrijstellingsprocedure
Burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan maken bekend dat
zij het voornemen hebben om vrijstelling te verlenen als bedoeld in
artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening ten behoeve van
het gerealiseerde nog niet vergunde bouwplan, te weten:
de aangebrachte beschoeiing langs het achterterrein;
het aangewonnen land bij het achtterrein en
de aangebrachte ophoging en verharding (deels met stelconplaten) van
het achterterrein, van perceelsgedeelte van het perceel kad.nr. L 827
op De Haal 8, 1511 AR Oostzaan.
Op grond van artikel 19a lid 4 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
en conform het bepaalde in afdeling 3.4 van de Algemene wet
bestuursrecht wordt iedereen in de gelegenheid gesteld schriftelijk
zijn/haar zienswijze omtrent bovengenoemde vrijstellingsprocedure
kenbaar te maken.
Het plan ligt met ingang van 29 november 2005 zes weken ter inzage bij
de sector Grondgebiedzaken, cluster Bouw, wonen en milieu op maandag,
dinsdag, donderdag en vrijdag van 08:45 uur tot 12:00 uur aan de
Kerkbuurt 14 te Oostzaan. Tijdens deze periode kan iedereen
schriftelijk zijn/haar zienswijze naar voren brengen bij het college
van burgemeester en wethouders Postbus 15, 1510 AA Oostzaan.
Terug naar boven
Gemeente Oostzaan