Gemeente Hulst
Persbericht - 30.12.2005
Leges gemeentelijke diensten en producten 2006
Tijdens haar vergadering van 22 december 2005 stelde de gemeenteraad
de leges voor de gemeentelijke diensten vanaf 1 januari 2006 vast. `
De leges van een groot aantal gemeentelijke diensten zijn met 5%
verhoogd. Hieronder zijn daarnaast de belangrijkste wijzigingen binnen
de legesverordening weergegeven ten opzichte van 2005:
Schetsplannen
Evenals in voorgaande jaren is het in 2006 ook mogelijk om - alvorens
een definitieve bouwaanvraag in te dienen - een schetsplan door de
gemeente te laten beoordelen.
De leges hiervoor bedroegen tot op heden een percentage van het bedrag
dat bij een volwaardige vergunningaanvraag aan leges zou worden
berekend. Per 1 januari 2006 wordt dit percentage vervangen door een
vast bedrag van 100,--.
Teruggaaf leges bouwvergunning
Indien geen gebruik werd gemaakt van de bouwvergunning dan wel dat
deze werd ingetrokken of de aanvraag niet werd gehonoreerd, kon op
verzoek teruggaaf van leges worden verzocht. Afhankelijk van de
oorzaak werd vervolgens de aanslag leges met een bepaald percentage
van de leges verminderd. Deze bepalingen bestaan nog steeds, maar zijn
met ingang van 1 januari 2006 geüniformeerd tot 60%.
Vrijstellingsprocedures op grond van Wet op de Ruimtelijke Ordening
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor vrijstelling van
het geldende bestemmingsplan op grond van artikel 19 lid 1 en 2 van de
Wet op de Ruimtelijke Ordening of artikel 50 lid 5 van de Woningwet,
werd afhankelijk van de bouwkosten respectievelijk 410,-- (bouwkosten
minder dan 4.540,--) of 820,-- (bouwkosten meer dan 4.540,--) aan
leges in rekening gebracht. Voor verzoeken ingediend na 1 januari 2006
bedragen de desbetreffende tarieven 750,-- en 1.750,--.
Het voorgaande geldt eveneens voor de onderscheidenlijke
vrijstellingsprocedures op grond van de artikelen 11, 15, 17, 19 lid 2
(indien geen verklaring van geen bezwaar van GS nodig is) en 19 lid 3.
Voorheen werd er één uniform tarief van 125,-- gehanteerd. Dit was -
gelet op de afwijkende werkzaamheden die in dit kader uitgevoerd
dienden te worden - niet meer realistisch. Als gevolg hiervan zijn de
tarieven per afzonderlijke procedure bepaald. Deze bedragen
respectievelijk 410,--, 200,--, 300,--, 625,-- en 300,--.
Drank- en Horecawet
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het bijschrijven
van een leidinggevende op de in het kader van de Drank- en Horecawet
verleende vergunning, wordt een bedrag van 30,-- aan leges in rekening
gebracht. Dit betreft een nieuwe bepaling.
Onderstaand de belangrijkste wijzingen per 1 januari 2006 mbt de
tarieven van producten van het team Bevolking:
Rijbewijzen
Indien men in 2006 een rijbewijs wil vernieuwen, laten omwisselen of
bij een eerste aanvraag, wordt hiervoor een bedrag van 24,40 gevraagd.
In 2005 bedroegen de kosten hiervan 23,25.
Reisdocumenten
Ook de leges voor de diverse paspoorten en de Nederlandse
Identiteitskaart komen hoger te liggen. Een regulier paspoort kost in
2006 39,40. Dat is 0,90 meer dan in 2005.
Voor een Nederlandse Identiteitskaart betaalt men in 2006 een bedrag
van 31,26. In 2005 was dat 31,--.
Burgerlijke stand
Voor elk afschrift van een akte van de burgerlijke stand is in 2006
10,40 verschuldigd is. Dat is 0,20 meer dan in 2005.
Gemeentelijke basisadministratie
Een afschrift uit de gemeentelijke basisadministratie kost in 2006
5,50. In 2005 was dat 5,20.
Huwelijksvoltrekking / registratie partnerschap
In 2006 gaat een huwelijksvoltrekking of de registratie van een
partnerschap op werkdagen
189,-- kosten. In vergelijking met 2005 is hier sprake van een
verhoging van 9,--.
Maar ook in het nieuwe jaar bestaat er net als in 2005 de mogelijkheid
om de huwelijksvoltrekking of registratie kosteloos te laten
plaatsvinden. Dit kan op woensdag en donderdag tussen 9.00 uur en
10.00 uur. Dan zijn er geen leges verschuldigd.
Ook kan er in 2006 op zaterdag een huwelijk worden voltrokken of een
partnerschap worden geregistreerd. Het tarief neemt in deze situatie
met 23,75 toe, en wel tot 498,75,--. Als de huwelijksvoltrekking of de
registratie op een bijzondere plaats moet plaatsvinden wordt hiervoor
een extra bedrag van 288,75 in rekening gebracht. In 2005 werd
daarvoor 275,-- betaald.
---
Gemeente Hulst Team Communicatie
Micaëla Van Bunder.
Tel : 0114-389136
Gsm : 06-51427331
Fax : 0114-314627
Email: mbe@gemeentehulst.nl