Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, tijdens de dag van de Rotterdamse haven in Rotterdam.

(Alleen de uitgesproken tekst geldt)

Dames en heren,

Er is geen betere plek om te zijn op de drempel van 2006 als hier in Rotterdam. Voor zo'n evenement onderbreek ik graag mijn reces. Gelukkig laat u mij niet in de steek als ik kijk naar de hoge opkomst vandaag. En dat terwijl iedereen bij familie en vrienden op de één na laatste dag van het jaar met een schaal oliebollen onder de uitvallende kerstboom had kunnen zitten. Voor mij was de keuze om hier vandaag te zijn niet moeilijk. Want dit is de plaats als je het neusje van de zalm van ondernemend Rotterdam wilt ontmoeten.

Opdracht van de organisatoren was: geen zware kost, luchtig en grappig. Nou, daar woorden ministers niet echt op aangenomen. Wij veroorzaken niet helemaal het ene lachsalvo na het andere. Aan het eind van het jaar denk je dan ook eerder voor dat soort stuff aan Youp of Freek. Mijn generatie is natuurlijk Wim Kan nog niet vergeten. Maar toen zat je in de zaal te hopen dat je genoemd werd, anders telde je niet mee. Sommige zuiderburen - ik noem geen namen - vinden Nederlandse ministers zelfs stijfjes en truttig. Tot nu toe hebben wij eigenlijk nog niet gezegd wat wij van hén vinden......Dat ga ik nu ook niet veranderen. Ik ga Youp ook maar geen concurrentie aandoen, ieder z'n vak. Misschien morgen maar gewoon de t.v. aanzet voor de echte eindejaarsconferences. Ik kan van mijn kant slechts beloven dat ik niet te veel op de inhoud zal gaan zitten. Gelukkig gaat de heer Smits na mij weliswaar vrolijke maar ook gortdroge statistieken opdreunen. Daarmee vergeleken lijkt mijn verhaal misschien nog wat.

Dames en heren,

Een eindejaarsbijeenkomst is een mooi moment om terug te blikken op het oude en vooruit te kijken naar de komende jaren. Ik mag wel zeggen dat 2005 een intensief jaar was. Maar - als ik voor het kabinet spreek
- ook een jaar waar we in het algemeen tevreden over kunnen zijn. De economie trekt weer zuinigjes aan, daar rekenen we natuurlijk ook met Rotterdam. Er gaan weer meer mensen aan het werk, de investeringen van de bedrijven stijgen. Het is absoluut nog geen dolce vita, maar we zijn duidelijk op de weg terug.

Als ik voor Verkeer en Waterstaat spreek, kan ik zeggen dat we veel in gang hebben gezet. Werk in uitvoering en vernieuwing zijn de kernwoorden. Zomaar een greep uit mijn wensenlijstje voor de komende jaren:


- We hebben geleerd in dit jaar dat er duidelijk verschil is in infrastructuur opleveren en treintjes rijden. De infra van Betuweroute en de HSL komen nu gereed. In 2007 gaan we over beide rijden, eerst over de Betuweroute. Dat is belangrijk voor deze haven, daarom investeert het Havenbedrijf ook mee. Goede zaak. In juli 2007 nemen we de HSL in gebruik, straks zal daar een prachtig station voor klaarkomen in Rotterdam. Het laatste financiële gaatje hebben we gezamenlijk gedicht. Samen met Randstadrail zal de HSL ervoor zorgen dat Rotterdam een OV-knooppunt wordt;


- Het noodzakelijke onderhoud op onze Rijkswegen is te lang achterwege gebleven. In 2006 en 2007 gaan we daar rigoureus mee aan de slag met als doel een betrouwbaar en veiliger mobiliteit. Wij rekenen op u als werkgevers om de problemen die erdoor veroorzaakt worden mee op te lossen. Ook in uw eigen belang;


- We gaan meer samenwerken met het bedrijfsleven in PPS zoals bij de A4 Midden Delfland;


- We gaan aan de slag met de voorbereiding van prijsbeleid. Naar wij hopen samen met het Verenigd Koninkrijk om wat meer gewicht in de schaal te leggen bij de markt;


- We ontwikkelen een breed pakket aan maatregelen om het aantal verkeersslachtoffers nog verder terug te dringen. Want met de spectaculaire daling dit jaar ben ik ontzettend blij. Maar ik wil die cijfers nog verder omlaag hebben.


- In 2006 vallen alle besluiten over de Noordvleugel, Zuiderzeelijn, de groei van Almere en de benodigde infrastructuurbundel;

En zo kan ik nog wel even doorgaan. In de tweede helft van mijn ministerschap hoef ik dus niet stil te zitten. En dat bevalt me wel!

Dames en heren,

Dat ik hier sta op mijn vrije dag heeft behalve dat het gezellig is ook te maken met het grote belang dat ik hecht aan de Rotterdamse haven. Hier moet het gebeuren. De mainport Rotterdam is één van de motoren van de economie. Die hoofdmotor haperde wat de laatste jaren, maar Rotterdam lijkt behoorlijk immuun voor de ups en downs van de Europese economie en gaat veeleer op en neer met de mondiale economie. Die wereldeconomie en de spectaculaire groei van de Chinese economie zijn de smeerolie die de Rotterdamse machinekamer weer op gang hebben gebracht. De vooruitzichten voor 2006 zien er goed uit. Hans Smits zal daar straks ongetwijfeld met enige trots nog meer over vertellen in zijn presentatie van de eindejaarscijfers.

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft vanzelfsprekend dé sleutel in handen voor een verdere ontwikkeling van die bredere mainport. We staan namelijk aan de vooravond van de deelneming van de Staat in het Havenbedrijf; over twee dagen is die een feit.

Het Rijk zal dan niet als aandeelhouder op de stoel van het havenbedrijf gaan zitten. Ieder zijn eigen rol en verantwoordelijkheid. Want de verzelfstandiging van twee jaar geleden was toen en nu een goed besluit. De onderneming wordt zakelijk en bedrijfsmatig gerund, zo is mijn vaste overtuiging. Ik ga er vanuit dat de Staatsdeelneming een essentiële bijdrage levert aan een modern en renderend Havenbedrijf dat aan de vooravond van een grote uitbreiding staat.

We hebben het in Den Haag zo geregeld dat de minister van Financiën zich richt op de zakelijke belangen, de centen dus. En dat is de heer Zalm zeer wel toe te vertrouwen. Dat weten wij, en dat realiseren ze zich in Brussel ook steeds beter.

Als vakminister richt ik me op de publieke belangen. In mei van dit jaar heb ik een nota met een hele lange en gewichtige titel naar de Kamer gestuurd: de "Contourennota Borgingskader Nationale Belangen Mainport Rotterdam". Die nota is een product van eendrachtige samenwerking tussen andere ministeries, de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf. Een goed voorbeeld van hoe mijn ministerie nu en in de toekomst in de samenleving staat; met open oog en luisterend oor voor de buitenwereld. Die nota is inmiddels goedgekeurd door de Rotterdamse gemeenteraad en van advies voorzien door de Raad voor Verkeer en Waterstaat. Belangrijkste conclusie is dat het goed zit met die publieke belangen. Met andere woorden, we hebben nu voldoende mogelijkheden om die nationale belangen veilig te stellen, we hebben geen verdere wetgeving nodig.

Dames en heren,

Voor u hier in Rotterdam en voor mij was de realisatie van de Tweede Maasvlakte natuurlijk een ander belangrijk onderwerp. We hebben echt samen alles op alles gezet om weer belangrijke stappen te maken. Noodzakelijke stappen, want de haven heeft die ruimte straks hard nodig om de toekomstige groei van het containervervoer op te vangen. Enige weken geleden was ik met een grote delegatie in China. Ook daar bleek weer hoezeer er internationaal behoefte is aan duidelijkheid over de uitbreiding van de Rotterdamse haven. De focus moet dus blijven liggen op het versterken van de internationale concurrentiepositie. En die Tweede Maasvlakte moet daar mede voor gaan zorgen.

Maar goede prestaties mogen niet resulteren in `gallery play'. Goed, we hebben in 2005 voortgang geboekt bij het project Mainport Rotterdam. Maar voor wat betreft de realisering van de Maasvlakte zijn we er dus zeker nog niet. Het besluit van de Raad van State en de problematiek rond de luchtkwaliteit bewees en bewijst dat we scherp moeten blijven. In de loop van 2006, als er meer bekend is over de consequenties van het PKB hersteltraject, neemt de Kamer een definitief besluit over het afsprakenpakket. We moeten snel en tegelijk zorgvuldig te werk gaan. Dat geldt bijvoorbeeld zeker voor een complex dossier als de luchtkwaliteit. Op dit moment wordt een luchtkwaliteitonderzoek uitgevoerd voor het totale PMR-project. Alles dat door van het Havenbedrijf in het werk wordt gesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren, verhoogt de kans op realisatie van de Maasvlakte. En ik weet dat u deze problematiek uitermate serieus neemt. Ik ben dan ook optimistisch gestemd over de uitkomsten straks. Economische ontwikkeling, Europese normen en de leefbaarheid van deze regio moeten en kunnen door één deur. Duidelijk is dat we gezamenlijk een topprestatie moeten neerzetten. In ABR - Algemeen Beschaafd Rotterdams - geen woorden maar daden. En die no nonsense aanpak kunt u ook van mij verwachten.

Behalve de Staatsdeelneming en de Tweede Maasvlakte is en blijft een first class bereikbaarheid met het achterland de kurk waar de haven op drijft. In de woorden van uw Amsterdamse havenvrienden: `een haven zonder achterland is als een café zonder bier'. Internationaal en nationaal kan de Rotterdamse haven kortom alleen maar floreren bij een optimale multimodale `match'. Dan heb ik het dus over onze prachtige en professionele binnenvaartvloot. En dan heb ik het ook over de Betuweroute die zonder enige twijfel een belangrijke rol gaat spelen voor de verdere ontwikkeling van uw haven. We hebben straks in 2007 een dedicated goederenspoorlijn, voorzien van state-of the-art technologie die door een publiek-privaat consortium geëxploiteerd wordt. Dat is uniek in Europa, we mogen daar best trots op zijn.

Een ander cruciaal project dat mij aan het hart gaat is de A15. Ik doe hard mijn best de realisering te bespoedigen. De middelen zijn er voor; daar zit het probleem niet. Er zijn inmiddels afspraken met de regio gemaakt welke variant de voorkeur heeft. Nu gaat het er om de planstudie voortvarend af te ronden. Hierin ligt een gezamenlijke inspanning, want de problematiek van de luchtkwaliteit speelt ook hier een zeer prominente rol. Voor de eveneens voor deze regio belangrijke A13/16 zijn we nog niet zo ver, maar als het aan mij ligt komt deze ook snel in zicht. Daar moeten we dan nog wel gelden voor vrijmaken in de periode 2011-2014.

Dames en heren,

Wat is nu de moraal van het verhaal?

We zijn goed bezig! En ik hoop dat de goede samenwerking tussen de Rotterdamse haven en Den Haag volgend jaar een vruchtbaar vervolg mag krijgen. Er is een goed werkklimaat en wederzijds vertrouwen. Laten we zo voortgaan! U kon in 2005 op mij rekenen, in 2006 zal dat niet anders zijn!

Ik breng graag straks met u een toost uit op de Rotterdamse haven: een veelzijdige, duurzame, snelle, veilige, schone en slimme haven, en bovendien de mooiste haven van de wereld! Ik wens u tot slot persoonlijk een heel gelukkig en gezond 2006. U moet me wel beloven de komende dagen nog even te ontspannen met familie en vrienden, om er in 2006 extra tegenaan te kunnen. Want 2006 wordt een druk en machtig interessant jaar. Ik reken op U!
Maar, dames en heren, ik reken ook nog voor iets anders nog op u. Iedereen kent natuurlijk de EENDRACHT. Deze prachtige schoener biedt jongeren de gelegenheid om kennis te maken met de zee en het zeezeilen. Super gemotiveerde vrijwilligers leren jongeren de nobele kunst van het zeezeilen.
Europese wetgeving vereist nu echter dat het schip aan alle vereisten voldoet die gelden voor passagiersschepen. Dat betekent een onvoorziene investering van 500.000 euro. Een brug te ver voor de Stichting `Zeilend Zeeschip de Eendracht'.
Mijn verzoek aan u is de EENDRACHT met een donatie te helpen voor deze extra uitgaven. Geeft u royaal. Rotterdam is er immers gebaat bij jongeren geïnteresseerd te krijgen in de zeevaart en enthousiast te maken voor de mogelijkheden die deze wereldhaven te bieden heeft. Kortom, nogmaals, ik reken op U! Ook voor déze goede zaak.

Dank u wel.