Zilveren Duim voor uniform pensioenoverzicht
De Consumentenbond heeft onlangs een Zilveren Duim uitgereikt aan het
Verbond, de Vereniging van Bedrijfstakpensioenfondsen (VB) en de
Stichting Ondernemingspensioenfondsen (Opf). De drie
brancheverenigingen kregen het symbolische aanmoedigingsgebaar vanwege
de realisatie van het uniform pensioenoverzicht.
Op initiatief van het Verbond hebben de drie brancheverenigingen de
afgelopen jaren gewerkt aan het opstellen van een uniform
pensioenoverzicht, waarvan het eerste exemplaar eind oktober aan
minister De Geus van SZW werd uitgereikt. De bedoeling is dat alle
pensioenuitvoerders het overzicht vanaf 2007 gebruiken, zodat ze
dezelfde opbouw en terminologie hanteren. Daardoor kan de consument
verschillende pensioenoverzichten beter vergelijken en pensioenen bij
elkaar optellen, waardoor hij een beter inzicht heeft in zijn eigen
pensioensituatie.
Positief gebaar
Een goed initiatief, vindt de Consumentenbond, die jaren heeft gepleit
voor zon overzicht. We zijn vaak kritisch, maar vonden het nu tijd
voor een positief gebaar, zegt Rob Goedhart van de bond. Net zoals we
in 2000 de Europluim hebben uitgereikt aan bedrijven die zo
consumentvriendelijk mogelijk op de euro inspeelden, vonden we dat we
nu ook onze duim moesten opsteken letterlijk, in dit geval!
Geen gouden duim
De duim is bewust een zilveren, en geen gouden. We houden altijd wat
te wensen over, zegt Goedhart lachend. Het uniform pensioenoverzicht
geeft een opgave van het pensioen op de standaard pensioenleeftijd.
Wij zouden graag in het overzicht terugzien wat er gebeurt als mensen
eerder of wellicht later met pensioen gaan. Daarnaast willen we graag
dat mensen op basis van hun sofi-nummer alle relevante
pensioengegevens via internet kunnen opvragen. In Denemarken bestaat
zon systeem al.
Geen centraal pensioenregister
De Consumentenbond is daarmee afgestapt van het idee voor een centraal
pensioenregister, waarbij de pensioenuitvoerders alle mutaties naar
één centraal punt sturen. Zoals het Verbond ook al heeft
geconcludeerd, blijkt dat een vrij kostbare zaak, terwijl de vraag is
hoeveel consumenten er gebruik van zullen maken. Daarom keren wij het
om: op het moment dat de consument erom vraagt, moet hij centraal op
zijn computerscherm, eventueel op die bij de afdeling personeelszaken
gemakkelijk alle relevante gegevens krijgen.
Verzekerd!, december 2005
Verbond van Verzekeraars