Verbond van Verzekeraars

Zilveren Duim voor uniform pensioenoverzicht

De Consumentenbond heeft onlangs een Zilveren Duim uitgereikt aan het Verbond, de Vereniging van Bedrijfstakpensioenfondsen (VB) en de Stichting Ondernemingspensioenfondsen (Opf). De drie brancheverenigingen kregen het symbolische aanmoedigingsgebaar vanwege de realisatie van het uniform pensioenoverzicht.

Op initiatief van het Verbond hebben de drie brancheverenigingen de afgelopen jaren gewerkt aan het opstellen van een uniform pensioenoverzicht, waarvan het eerste exemplaar eind oktober aan minister De Geus van SZW werd uitgereikt. De bedoeling is dat alle pensioenuitvoerders het overzicht vanaf 2007 gebruiken, zodat ze dezelfde opbouw en terminologie hanteren. Daardoor kan de consument verschillende pensioenoverzichten beter vergelijken en pensioenen bij elkaar optellen, waardoor hij een beter inzicht heeft in zijn eigen pensioensituatie.

Positief gebaar
Een goed initiatief, vindt de Consumentenbond, die jaren heeft gepleit voor zon overzicht. We zijn vaak kritisch, maar vonden het nu tijd voor een positief gebaar, zegt Rob Goedhart van de bond. Net zoals we in 2000 de Europluim hebben uitgereikt aan bedrijven die zo consumentvriendelijk mogelijk op de euro inspeelden, vonden we dat we nu ook onze duim moesten opsteken letterlijk, in dit geval!

Geen gouden duim
De duim is bewust een zilveren, en geen gouden. We houden altijd wat te wensen over, zegt Goedhart lachend. Het uniform pensioenoverzicht geeft een opgave van het pensioen op de standaard pensioenleeftijd. Wij zouden graag in het overzicht terugzien wat er gebeurt als mensen eerder of wellicht later met pensioen gaan. Daarnaast willen we graag dat mensen op basis van hun sofi-nummer alle relevante pensioengegevens via internet kunnen opvragen. In Denemarken bestaat zon systeem al.

Geen centraal pensioenregister
De Consumentenbond is daarmee afgestapt van het idee voor een centraal pensioenregister, waarbij de pensioenuitvoerders alle mutaties naar één centraal punt sturen. Zoals het Verbond ook al heeft geconcludeerd, blijkt dat een vrij kostbare zaak, terwijl de vraag is hoeveel consumenten er gebruik van zullen maken. Daarom keren wij het om: op het moment dat de consument erom vraagt, moet hij centraal op zijn computerscherm, eventueel op die bij de afdeling personeelszaken gemakkelijk alle relevante gegevens krijgen.

Verzekerd!, december 2005