AEGON
AEGON past rechtsbijstandverzekering aan toenemende claimcultuur aan
Op 1 januari 2006 verbetert AEGON zijn rechtsbijstandverzekering voor
particulieren. Met de uitbreiding van de dekking speelt de
rechtsbijstandverzekering in op het toenemend aantal claims én de
stijging van de kosten van rechtsprocedures. Particulieren houden met
AEGON's vernieuwde rechtsbijstandverzekering een moderne dekking die
bestand is tegen de toenemende `claimcultuur'.
De juridische kosten lopen tegenwoordig fors op. AEGON hanteert daarom
nog steeds, voor de meeste rechtsgebieden, géén limiet voor de
hoogte van proces- en advocaatkosten. De rechtsbijstandverzekering
biedt daarnaast, ook als er geen zaak loopt, telefonisch juridisch
advies aan particulieren die willen weten wat hun rechten en plichten
zijn.
Ook nieuw is âmediationâ bij echtscheiding en het ontbinden van een
geregistreerd partnerschap. AEGON geeft daarbij een van de hoogste
dekkingen in de markt. Tenslotte geeft de nieuwe
rechtsbijstandverzekering voortaan standaard dekking bij conflicten
rond onroerende zaken.
Betere dekking bij toenemende âclaimcultuurâ
De laatste jaren nemen de kosten voor rechtsbijstand steeds verder
toe. Niet alleen zoeken particulieren steeds vaker hun heil bij de
rechter, maar tegelijkertijd stijgen de kosten van juridische
bijstand. De procedures worden omvangrijker en duren langer. Door
veranderde wetgeving en een terugtredende overheid, moet de consument
steeds meer zelf regelen. Om daarbij een goede dekking te blijven
bieden, verhoogt AEGON op 1 januari 2006 de premie van de
rechtsbijstandverzekering voor particulieren. De premie, die onder het
marktgemiddelde lag, wordt nu marktconform. Desondanks biedt AEGON met
een basis jaarpremie van ⬠165 (voor alleenstaanden) een uitstekende
prijs/kwaliteit verhouding. Als in een jaar geen gebruik is gemaakt
van de AEGON Rechtsbijstandverzekering voor Particulieren, ontvangt
men in het AEGON Woon- & Vrijetijdpakket bovendien 10% van de premie
terug.
De belangrijkste uitbreidingen in de dekking zijn:
1. Telefonische adviesservice
De verzekering biedt standaard de mogelijkheid om juridisch advies in
te winnen. Deze telefonische service is onbeperkt en geldt ook voor
zaken die niet onder de dekking vallen. Zolang het maar gaat om
particuliere activiteiten. Met deze service hebben particulieren
gemakkelijk beschikking over professioneel juridisch advies.
2. Mediation
Voor gehuwden en geregistreerd partners is de dekking uitgebreid met
âmediationâ. Met deze nieuwe dekking wordt bemiddeld bij het regelen
van een echtscheiding of de beëindiging van een geregistreerd
partnerschap.
3. Dekking voor geschillen bij onroerende zaken
De rechtsbijstandverzekering dekt ook standaard geschillen rond
onroerende zaken. Niet alleen bij conflicten met aannemers en
leveranciers van bijvoorbeeld vloeren en badkamers, maar ook bij
geschillen met de gemeente rond bouwvergunningen. Nieuw is dat deze
dekking ook geldt voor huurders die aanpassingen doen aan hun
huurhuis.
AEGON Woon- & VrijeTijdpakket
De Rechtsbijstandverzekering voor Particulieren kan alleen als
onderdeel van het AEGON Woon- & VrijeTijdpakket worden afgesloten. De
huidige verzekerden met een rechtsbijstandverzekering zullen
automatisch worden aangepast aan de nieuwe dekking en premie. Zij
ontvangen hierover bericht in februari 2006.
28-12-2005