Ingezonden persbericht


NIEUWE ZORGVERZEKERING ONTKETENT INTERNETREVOLUTIE

De invoering van de basisverzekering heeft niet alleen grote gevolgen voor de verzekeringsbranche zelf. Ook heeft het consumenten massaal aangezet tot het opzoeken en vergelijken van polissen via internet. Nooit eerder heeft zo'n grote groep consumenten massaal de weg naar zowel vergelijkingssites als ook de sites van de verzekeraars zelf gevonden. Hiertoe heeft DotWise een verkennend onderzoek uitgevoerd.

De zoektocht naar de beste zorgverzekering verliep voor menigeen met wisselend succes. Problemen waar men tegenaan liep of kan lopen zijn:
- niet kunnen inloggen en/of trage sites als gevolg van het grote aantal bezoekers
- de hoeveelheid basiskennis die men van de bezoeker verwacht
- verzekeringspolissen die als uitgangspunt worden genomen i.p.v. de wensen van de sitebezoeker
- de tijd die men kwijt is om een goede vergelijking te maken

Ondanks dat niet iedere zoektocht even snel en even gebruiksvriendelijk verliep, kan men toch stellen dat internet voor een zeer grote groep consumenten wel degelijk verreweg het handigste hulpmiddel is gebleken om tot een objectief en goed vergelijk te komen. Waar men voorheen genoodzaakt was bij verschillende verzekeraars offertes op te vragen en die eigenhandig naast elkaar te leggen, is een bezoek aan één vergelijkingssite nu voldoende. Wel belangrijk dat de verzekeraar die als 'beste' uit de vergelijking komt rollen, zo'n gebruiksvriendelijke site heeft opgezet dat de potentiële klant er ook daadwerkelijk in slaagt om online een polis af te sluiten. Hiertoe zal DotWise in januari overigens een groot onderzoek uitvoeren op individueel site-niveau.

Wat we al wel met zekerheid kunnen concluderen is dat nu zo'n grote groep consumenten de eerste drempel van het online vergelijken van de zorgverzekering heeft genomen, dat de weg openstaat voor het vergelijken van meer producten. Met name zaken als de overige verzekeringen, hypotheken, energie en duurzame goederen komen hiervoor in aanmerking.

Baarn, 30 december 2005

DotWise BV is een bureau voor online marketing-communicatie, gespecialiseerd in usability, online strategie en online kwalitatief onderzoek. Tot onze opdrachtgevers behoren onder meer BOL.com, Fortis, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, De Hypotheekshop, MegaJobs en Zwitserleven.

Voor meer informatie over DotWise verwijzen wij naar onze website www.dotwise.nl of kunt u een e-mail sturen naar info@dotwise.nl

T +31 (0)35 548 60 61 Routebeschrijving » Online marketing 3741 LM Baarn Nederland info@dotwise.nl