Trefwoorden: online enquêtes, equivalentie
Een van de meest diepgaande ontwikkelingen in onderzoek via enquêtes
is de opkomst van online enquêtes, veroorzaakt door de groeiende
populariteit van Internet en door lagere kosten en snellere respons
van online enquêtes. Desondanks is er weinig wetenschappelijk
onderzoek gedaan naar de kwaliteit van online enquêtes. Om de
effectiviteit van online enquêtes te bestuderen (1) onderzoekt dit
proefschrift het optimale ontwerp van online enquêtes, (2) toont het
generaliseerbaarheid en equivalentie aan tussen online enquêtes en
enquêtes via de post, en (3) bestudeert het online toegankelijke
panels. Een interessant resultaat is dat intrinsiek gemotiveerde
respondenten gunstiger antwoorden op vragen.
Dit proefschrift verschaft een reeks onderzoeken in heel Europa naar
het verwerven van academische (bijv. probleemoplossende capaciteiten)
en vakspecifieke (bijv. theoretische kennis) competenties en de
invloed daarvan bij het betreden van de arbeidsmarkt. De drie
belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn, op de eerste plaats,
dat activerende leeromgevingen (bijv. probleemgestuurd onderwijs)
studenten in staat stellen een hoger niveau van academische
competenties te bereiken zonder de verwerving van vakspecifieke
competenties te schaden. Op de tweede plaats, dat de verwerving van
vakspecifieke competenties relatief belangrijker is in landen met een
vakgerichte arbeidsmarkt (bijv. Nederland) dan in landen met een
interne arbeidsmarkt (bijv. Verenigd Koninkrijk). Op de derde plaats
blijkt dat training op de werkplek gebruikmaakt van de verworven
academische competenties om de vakspecifieke competenties aan te
passen aan de eisen van de arbeidsmarkt.
6-01-2006 |
Universiteit Maastricht