Universiteit Maastricht

Trefwoorden: online enquêtes, equivalentie
Een van de meest diepgaande ontwikkelingen in onderzoek via enquêtes is de opkomst van online enquêtes, veroorzaakt door de groeiende populariteit van Internet en door lagere kosten en snellere respons van online enquêtes. Desondanks is er weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de kwaliteit van online enquêtes. Om de effectiviteit van online enquêtes te bestuderen (1) onderzoekt dit proefschrift het optimale ontwerp van online enquêtes, (2) toont het generaliseerbaarheid en equivalentie aan tussen online enquêtes en enquêtes via de post, en (3) bestudeert het online toegankelijke panels. Een interessant resultaat is dat intrinsiek gemotiveerde respondenten gunstiger antwoorden op vragen.
Dit proefschrift verschaft een reeks onderzoeken in heel Europa naar het verwerven van academische (bijv. probleemoplossende capaciteiten) en vakspecifieke (bijv. theoretische kennis) competenties en de invloed daarvan bij het betreden van de arbeidsmarkt. De drie belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn, op de eerste plaats, dat activerende leeromgevingen (bijv. probleemgestuurd onderwijs) studenten in staat stellen een hoger niveau van academische competenties te bereiken zonder de verwerving van vakspecifieke competenties te schaden. Op de tweede plaats, dat de verwerving van vakspecifieke competenties relatief belangrijker is in landen met een vakgerichte arbeidsmarkt (bijv. Nederland) dan in landen met een interne arbeidsmarkt (bijv. Verenigd Koninkrijk). Op de derde plaats blijkt dat training op de werkplek gebruikmaakt van de verworven academische competenties om de vakspecifieke competenties aan te passen aan de eisen van de arbeidsmarkt.
6-01-2006 |