Gemeente Almere

Dienst Sociale Zaken voert klantvriendelijke werkwijze in

Geen maandelijks formulier meer voor veel bijstandscliënten

Per 1 januari 2006 voert de Dienst Sociale Zaken een nieuwe, klantvriendelijke werkwijze in om het inkomen van mensen met een bijstandsuitkering te controleren.

Mensen die geen inkomen hebben naast de uitkering, hoeven dat niet meer maandelijks op te geven. Ook de naam van het formulier wijzigt: het Rechtmatigheidsformulier (RMF) heet voortaan Inkomstenformulier.

Mensen met een bijstandsuitkering moesten tot nu toe iedere maand hun inkomsten doorgeven via het Rechtmatigheidsformulier. De gemeente heeft deze gegevens nodig om de hoogte van de maandelijkse uitkering correct vast te stellen. Inkomsten worden namelijk gekort op de uitkering; mensen krijgen hun inkomen aangevuld tot bijstandsniveau.

Maandelijks of 2 maal per jaar

De Dienst Sociale Zaken vraagt deze gegevens nu gerichter en selectiever uit: alleen mensen die daadwerkelijk inkomsten hebben, krijgen het Inkomstenformulier thuisgestuurd. Er wordt onderscheid gemaakt tussen het soort inkomsten. Mensen met inkomsten uit werk, ziektewet of ww ontvangen het formulier nog wel maandelijks. Mensen met inkomsten uit AOW, WAO of pensioen moeten het formulier twee maal per jaar invullen.

Eigen verantwoordelijkheid

Ontvangt iemand voor het eerst inkomsten, dan moet diegene dat doorgeven via het Mutatieformulier. Belangrijk bij deze nieuwe werkwijze is dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid van gegevens méér bij de cliënt zelf ligt. Mensen zullen hier dan ook op gewezen worden.

Klantvriendelijk en efficiënt

De Dienst Sociale Zaken werkt op deze manier klantvriendelijker en efficiënter. Voor de cliënten is het prettiger niet meer iedere maand het formulier in te vullen. Ook hoopt de dienst dat er minder vragen zullen komen over de verzending en ontvangst van de formulieren. Vragen?

Alle cliënten zijn begin januari ingelicht over de nieuwe werkwijze. Met vragen kan men in de periode van 1 januari t/m 28 februari 2006 tussen 9.00 en 12.00 uur bellen met telefoonnummer (036) 539 95 00.