Vluchtelingenwerk Nederland

06-01-2006 / persbericht

'Geen reden voor tevredenheid over IND'

Op 5 januari jl. presenteerde de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) een onderzoek naar de kwaliteit van haar dienstverlening. 'Cliënten geven IND een voldoende', luidde de conclusie. VluchtelingenWerk Nederland is het niet eens met deze conclusie.

VluchtelingenWerk Nederland vindt dat er geen enkele reden is voor tevredenheid. Het onderzoek, dat werd uitgevoerd door TNS NIPO, toont volgens de organisatie slechts aan dat het optreden van de medewerkers van de IND als fatsoenlijk en vriendelijk wordt beoordeeld. Het onderzoek wijst echter ook uit dat er forse ontevredenheid heerst over de wijze waarop de dienst zijn werkzaamheden uitvoert.

Vooral op het terrein van asiel scoort de IND slecht. Belangrijke punten van kritiek vormen de moeizame doorverwijzingen, de veel te lange doorlooptijden en de lange reactietermijnen. Tweederde van de ondervraagden die contact hebben met de IND over asielaanvragen, zijn niet te spreken over de mate waarin de IND afspraken nakomt. Vooral advocaten zijn hierover erg negatief. Lange wachttijden bij bellen vormen ook een bron van irritatie. Tenslotte blijkt uit het onderzoek dat de beschikbare informatie van de dienst niet aan de wensen van de meeste betrokkenen voldoet.

De conclusie van dit onderzoek kan niet anders luiden dan dat het de IND als organisatie tekort schiet. Helaas is dit, zeker op het terrein van asiel, al jaren het geval. En dat heeft voor de direct betrokkenen ernstige gevolgen als lange wachttijden en onzekerheid over de uitkomst van de procedures.

Onderzoek TNS NIPO