06-01-2006 / persbericht
'Geen reden voor tevredenheid over IND'
Op 5 januari jl. presenteerde de Immigratie- en Naturalisatiedienst
(IND) een onderzoek naar de kwaliteit van haar dienstverlening.
'Cliënten geven IND een voldoende', luidde de conclusie.
VluchtelingenWerk Nederland is het niet eens met deze conclusie.
VluchtelingenWerk Nederland vindt dat er geen enkele reden is voor
tevredenheid. Het onderzoek, dat werd uitgevoerd door TNS NIPO, toont
volgens de organisatie slechts aan dat het optreden van de medewerkers
van de IND als fatsoenlijk en vriendelijk wordt beoordeeld. Het
onderzoek wijst echter ook uit dat er forse ontevredenheid heerst over
de wijze waarop de dienst zijn werkzaamheden uitvoert.
Vooral op het terrein van asiel scoort de IND slecht. Belangrijke
punten van kritiek vormen de moeizame doorverwijzingen, de veel te
lange doorlooptijden en de lange reactietermijnen. Tweederde van de
ondervraagden die contact hebben met de IND over asielaanvragen, zijn
niet te spreken over de mate waarin de IND afspraken nakomt. Vooral
advocaten zijn hierover erg negatief. Lange wachttijden bij bellen
vormen ook een bron van irritatie. Tenslotte blijkt uit het onderzoek
dat de beschikbare informatie van de dienst niet aan de wensen van de
meeste betrokkenen voldoet.
De conclusie van dit onderzoek kan niet anders luiden dan dat het de
IND als organisatie tekort schiet. Helaas is dit, zeker op het terrein
van asiel, al jaren het geval. En dat heeft voor de direct betrokkenen
ernstige gevolgen als lange wachttijden en onzekerheid over de
uitkomst van de procedures.
Onderzoek TNS NIPO
Vluchtelingenwerk Nederland