Schuitema NV

Persberichten

A A A

C1000 Omzetbericht 4e kwartaal 2005

C1000 omzet in 2005 gelijk aan 2004

Schuitema, de organisatie achter C1000, heeft vandaag de omzet- en marktaandeelresultaten bekend gemaakt tot en met het vierde kwartaal van 2005 (52 weken).

De cijfers over 2004 zijn voor vergelijkingsdoeleinden herrekend op basis van 52 weken.

Kerncijfers
Bedragen in EUR miljoen

in het 4e kwartaal (12 weken)
t/m het 4e kwartaal (52 weken)
2005 2004 mutatie 2005 2004 mutatie Detailhandelsomzet C1000 906 919 -1,5% 3.876 3.872 0,1%

Omzet Schuitema*
746 746 0,0% 3.132 3.121 0,4%

Marktgroei (ACNielsen)**
4,4% 0,7% Marktaandeel C1000 (ACNielsen)** 14,4% 15,3% -0,9% 14,8% 14,9% -0,1% Aantal C1000 winkels (ultimo) 462 471 -9


* Omzet Schuitema onder voorbehoud. Omzet Schuitema 2004 op basis van 53 weken bedraagt EUR 3.181 miljoen

** voorlopige cijfers ACNielsen

Detailhandelsomzet
De C1000 detailhandelsomzet tot en met het vierde kwartaal (52 weken) bedraagt EUR 3.876 miljoen en is nagenoeg gelijk aan 2004 op basis van 52 weken. Het marktaandeel over dezelfde periode is met 0,1% gedaald en bedraagt 14,8%. Het aantal C1000 winkels ultimo 2005 is gedaald met 9 en bedraagt 462 (2004: 471).
Zoals uit de voorlopige ACNielsen cijfers blijkt is de markt in 2005 met 0,7% gegroeid op basis van 52 weken in 2004.

Omzet Schuitema
De omzet van Schuitema tot en met het vierde kwartaal steeg met 0,4% van EUR 3.121 miljoen in 2004 (52 weken) naar EUR 3.132 miljoen in dezelfde periode in 2005.
In de omzet van Schuitema tot en met het vierde kwartaal is rekening gehouden met compensatie aan de detailhandel van EUR 33,8 miljoen in verband met de prijzenslag (2004: EUR 33,0 miljoen op basis van 52 weken).

Commentaar directievoorzitter drs. J.G.B. Brouwer: "In 2005 hebben we ten opzichte van 2004 nagenoeg een gelijkblijvende omzet en marktaandeel gerealiseerd. In het vierde kwartaal is echter een matige prestatie geleverd. Dit is onder andere verklaarbaar doordat in 2004 de succesvolle pakkettenactie in het vierde kwartaal plaats vond en in 2005 grotendeels in het derde kwartaal. Ook hebben we in 2005 tien supermarkten gesloten waarvan naar verhouding de meeste in het vierde kwartaal.

Voor het jaar 2006 hebben we een ambitieus programma. Woensdag 25 januari openen we onze eerste C1000 vierde generatie supermarkt in Nuenen. Daarna volgen meerdere pilots. Verder gaan we onverminderd door met het uitbreiden van ons assortiment en het verhogen van de kwaliteit van onze C1000 locaties. Tenslotte hebben we in het kader van ons 25 jarig C1000 jubileum speciale consumentenacties".

Marktaandelen
De in dit persbericht genoemde marktcijfers (bron: ACNielsen) zijn gebaseerd op de nieuwe rekenmethode van ACNielsen, waarbij de omvang van het supermarktkanaal in Nederland vanaf 2004 opnieuw is bepaald. Deze nieuwe methode toont aan dat de totale geldomzet van het supermarktkanaal groter is dan eerdere ramingen (+ 6,5%). Hoewel de trends vergelijkbaar zijn, zijn de marktaandelen van alle retailers en fabrikanten veranderd (zie voor meer informatie persbericht ACNielsen 3 juni 2005).

Resultaten
De financiële resultaten over het boekjaar 2005 zullen woensdag 1 februari na beurs bekend worden gemaakt.

Voor nadere informatie:

Schuitema n.v.

De heer K.J. van den Hoven

Tel. 033 - 453 33 33

GSM 06 - 53 252 104

Karel-jan.vandenhoven@schuitema.nl

www.schuitema.nl