AutoRai

Extra dieselpower voor Ford Mondeo ST

(1/6/2006)
Dat dieselmotoren tegenwoordig ook steeds vaker de eerste keuze zijn van sportief ingestelde automobilisten â en niet alleen van rijders die hun zakelijke budget én het milieu willen sparen â is een technische ontwikkeling die zonder meer vooruitgang genoemd mag worden. Ford speelt hierop in met de lancering van een Mondeo ST met een nieuwe dieselmotor, de 155 pk (114 kW) sterke 2,2-liter Duratorq TDCi.
Deze uitermate potente krachtbron past geheel bij de sportieve inborst van Fords legendarische ST-modellen, waarbij ST staat voor Sport Technologies. Niet alleen zijn opmerkelijke vermogen van 114 kW/155 pk bij een rustgevend toerental van 3.500 omw/min, maar vooral het huizenhoge koppel van 360 Nm bij slechts 1.800 toeren maken van deze jongste editie van de Duratorq diesels een geweldenaar. Bovendien: dankzij Fords unieke âoverboostâ systeem kan het maximumkoppel voor een inhaalmanoeuvre of een ander tussensprintje voor enige tijd verhoogd worden tot liefst 400 Nm.

Snel, schoon en zuinig
Daarbij toont deze doorzetter zich uitermate bescheiden waar het gaat om brandstofverbruik en belasting van het milieu. Ondanks zijn top­ snelheid van 220 km/h en zijn verbluffende acceleratie van 0-100 km/h in slechts 8,7 seconden, beloopt het gemiddelde brandstofverbruik (volgens de gestandaardiseerde EU-meting) niet meer dan 6,1 liter per 100 kilometer. De 2,2-liter Duratorq voldoet aan de Euro IV uitlaatgasnorm.

225.000 omw/min
Specifieke nieuwe technieken dragen bij tot deze opmerkelijke prestaties. Vooral ten behoeve van een completere verbranding (die zowel de zuinigheid als de milieuvriendelijkheid verhoogt) zijn de diesel-injectoren in de cilinders verder verfijnd: hun diameter werd van 0,180 mm gereduceerd tot 0,125 mm en ze beschikken over zeven in plaats van de vroegere vijf injectiekanalen, waardoor de brandstof ongekend fijn in de verbrandingskamer wordt verneveld. Verder werd een nieuwe turbocompressor met variabele geometrie toegepast, die wel 225.000 omw/min kan draaien, tegen de ook al respectabele 191.000 van uitgangspunt Duratorq 2,0-l.

Topsporter
Uiterlijk is de Ford Mondeo ST TDCi duidelijk een topsporter, met bumpers die voorzien zijn van extra luchthappers en ingebouwde mistlampen. Sportieve zij-skirts en uitgebouwde spatschermen die plaats bieden aan zeer fraaie lichtmetalen 18-inch wielen, plus de ST-achterbumpers vervolmaken het sporttenue van de ST TDCi.

Zwart leder
Het interieur van de Mondeo ST is voor een groot deel identiek aan de uiterst luxueuze Mondeo Titanium, maar dan met extra aantrekkelijke sportieve accenten uit geborsteld aluminium. Hetzelfde materiaal is gebruikt voor de pookknop van de standaard zesversnellingsbak. Voor het interieur is zeer ruim gebruik gemaakt van zwart leder. Cruise-control, Recaro sportstoelen vóór, een Sony-radio met 6-CD wisselaar, automatische inschakelende dimlichten, een regensensor en 8-weg elektrisch verstelbare voorstoelen (die verwarmbaar zijn) zijn enkele top-artikelen in de meer dan ruime standaarduitrusting. De veiligheid wordt onder meer gediend door zes airbags, actieve hoofdsteunen, ABS met noodremfunctie en het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP).

De Ford Mondeo ST TDCi kost ⬠42.100 (januari prijslijst, incl. BTW en ⬠11.815 aan BPM). Een topper voor vooral zakelijke rijders die nog meer plezier aan het autorijden willen beleven.