Extra dieselpower voor Ford Mondeo ST
(1/6/2006)
Dat dieselmotoren tegenwoordig ook steeds vaker de eerste keuze zijn
van sportief ingestelde automobilisten â en niet alleen van rijders
die hun zakelijke budget én het milieu willen sparen â is een
technische ontwikkeling die zonder meer vooruitgang genoemd mag
worden. Ford speelt hierop in met de lancering van een Mondeo ST met
een nieuwe dieselmotor, de 155 pk (114 kW) sterke 2,2-liter Duratorq
TDCi.
Deze uitermate potente krachtbron past geheel bij de sportieve inborst
van Fords legendarische ST-modellen, waarbij ST staat voor Sport
Technologies. Niet alleen zijn opmerkelijke vermogen van 114 kW/155 pk
bij een rustgevend toerental van 3.500 omw/min, maar vooral het
huizenhoge koppel van 360 Nm bij slechts 1.800 toeren maken van deze
jongste editie van de Duratorq diesels een geweldenaar. Bovendien:
dankzij Fords unieke âoverboostâ systeem kan het maximumkoppel voor
een inhaalmanoeuvre of een ander tussensprintje voor enige tijd
verhoogd worden tot liefst 400 Nm.
Snel, schoon en zuinig
Daarbij toont deze doorzetter zich uitermate bescheiden waar het gaat
om brandstofverbruik en belasting van het milieu. Ondanks zijn top
snelheid van 220 km/h en zijn verbluffende acceleratie van 0-100 km/h
in slechts 8,7 seconden, beloopt het gemiddelde brandstofverbruik
(volgens de gestandaardiseerde EU-meting) niet meer dan 6,1 liter per
100 kilometer. De 2,2-liter Duratorq voldoet aan de Euro IV
uitlaatgasnorm.
225.000 omw/min
Specifieke nieuwe technieken dragen bij tot deze opmerkelijke
prestaties. Vooral ten behoeve van een completere verbranding (die
zowel de zuinigheid als de milieuvriendelijkheid verhoogt) zijn de
diesel-injectoren in de cilinders verder verfijnd: hun diameter werd
van 0,180 mm gereduceerd tot 0,125 mm en ze beschikken over zeven in
plaats van de vroegere vijf injectiekanalen, waardoor de brandstof
ongekend fijn in de verbrandingskamer wordt verneveld. Verder werd een
nieuwe turbocompressor met variabele geometrie toegepast, die wel
225.000 omw/min kan draaien, tegen de ook al respectabele 191.000 van
uitgangspunt Duratorq 2,0-l.
Topsporter
Uiterlijk is de Ford Mondeo ST TDCi duidelijk een topsporter, met
bumpers die voorzien zijn van extra luchthappers en ingebouwde
mistlampen. Sportieve zij-skirts en uitgebouwde spatschermen die
plaats bieden aan zeer fraaie lichtmetalen 18-inch wielen, plus de
ST-achterbumpers vervolmaken het sporttenue van de ST TDCi.
Zwart leder
Het interieur van de Mondeo ST is voor een groot deel identiek aan de
uiterst luxueuze Mondeo Titanium, maar dan met extra aantrekkelijke
sportieve accenten uit geborsteld aluminium. Hetzelfde materiaal is
gebruikt voor de pookknop van de standaard zesversnellingsbak. Voor
het interieur is zeer ruim gebruik gemaakt van zwart leder.
Cruise-control, Recaro sportstoelen vóór, een Sony-radio met 6-CD
wisselaar, automatische inschakelende dimlichten, een regensensor en
8-weg elektrisch verstelbare voorstoelen (die verwarmbaar zijn) zijn
enkele top-artikelen in de meer dan ruime standaarduitrusting. De
veiligheid wordt onder meer gediend door zes airbags, actieve
hoofdsteunen, ABS met noodremfunctie en het elektronische
stabiliteitsprogramma (ESP).
De Ford Mondeo ST TDCi kost ⬠42.100 (januari prijslijst, incl. BTW
en ⬠11.815 aan BPM). Een topper voor vooral zakelijke rijders die
nog meer plezier aan het autorijden willen beleven.
AutoRai