PERSBERICHT - 2006-01-06

Campagne met veel grote trekkers begint op Vakantiebeurs 2006

Nieuwe presentatie Friesland Vakantieland

Friesland presenteert dit jaar speciale arrangementen en nieuwe routes aan de toerist. Als bijzondere trekker organiseert Friesland dit jaar het grote watersportevenement Friesland Vaart. Speciale routekaarten voor wandelen, fietsen en varen, het magazine Beleef Friesland en de vernieuwde site www.beleefFriesland.nl wijzen de toerist de weg.

Grote trekkers zijn het Friese Merengebied, de IJsselmeerkust en de Wadden. Groeiende belangstelling is er voor Leeuwarden en de Friese 11-steden en de Nationale Parken Alde Feanen, Lauwersmeer, Schiermonnikoog en Drents-Friese Woud.

Extra aandacht
In de Friesland campagne wordt dit jaar extra aandacht gegeven aan het evenement Friesland Vaart (26 juni 1 juli). Dit grote watersportevenement wordt omzoomd door talrijke culturele evenementen. Net als de Elfstedentocht en het Skûtsjesilen gaat Friesland Vaart voor veel Friesland promotie zorgen. Extra aandacht is er dit jaar verder voor de vele nieuwe wandel-, fiets- en vaarroutes in Friesland.

Veel nieuws
Zo wordt er op de Vakantiebeurs een nieuwe folder over de route Lits-Lauwersmeer gepresenteerd. Daarmee wordt in het kader van het Friese Meren Project het gebied Drachten Dokkum tussen de nieuwe Nationale Parken Alde Feanen en Lauwersmeer voor het eerst onder de aandacht gebracht. Ook de routes in Zuidwest Friesland worden met een nieuwe kaart speciaal gepresenteerd. De Friese VVVs en Fryslân Marketing werken bovendien aan een nieuwe 11-Stedenroutekaart en een nieuw Fries Paspoort. Deze promotiemiddelen voor Friesland zijn veel gevraagd, aldus directeur Paul van Gessel van Fryslân Marketing.

Campagnesite
Centraal in de Friesland campagne staat de site www.beleefFriesland.nl. Steeds meer toeristen gebruiken de site voor vakantie en vrije tijd. Friesland besteedt daarnaast veel aandacht aan het produceren van toeristische bijdragen in Tv en radioprogrammas en in magazines en dagbladen. Toeristen blijken bijzonder positief te reageren op een verblijf in Friesland. Speciaal voor hen wordt het glossy kwartaal magazine Beleef Friesland gemaakt. Tijdens de Vakantiebeurs wordt het nieuwste nummer gepresenteerd. Tevreden toeristen zijn de beste ambassadeurs van Friesland.

Eén stand op Vakantiebeurs
Met één gezamenlijke Friesland stand presenteert de hele Friese toeristische sector zich volgende week op de Vakantiebeurs in Utrecht. Daarmee komt een eind aan de versnippering van de promotie van Friesland als vakantiebestemming. Fryslân Marketing, de Friese VVVs en Friesland Holland hebben daartoe de krachten gebundeld en zetten gezamenlijk een opvallende stand neer.

Buitenland
Ook op andere grote beurzen in Duitsland en België werken de Friese promotie organisaties samen. Nederland, Duitsland en België zijn voor Friesland veruit de belangrijkste markten om nieuwe toeristen te werven. Verder verwijzen steeds meer Friese internetsites naar elkaar.

Vertrouwen gegroeid
Volgens Fryslân Marketing is sinds de start van de Beleef Friesland campagne in januari 2005 het vertrouwen tussen de partners gegroeid. De Beleef Friesland campagne is er voor het hele Friese bedrijfsleven. Toerisme is belangrijk voor Friesland en de concurrentie neemt toe. Samenwerking spaart dan niet alleen kosten, maar geeft meer uitstraling en brengt vooral meer op. Samen sterk dus!

Noot voor de redactie: