Gemeente Dordrecht


Persbericht

Mobiliteitsplan: verbeteren bereikbaarheid en handhaven leefbaarheid

College kiest verkeersprojecten komende tien jaar

Het overzicht met verkeersprojecten voor de komende tien jaar is de laatste stap voor het Mobiliteitsplan Dordrecht. Het college heeft op 3 januari jl. ingestemd met de uitvoeringsagenda en de opzet voor een monitor verkeer en vervoer. De uitvoeringsagenda geeft een overzicht van strategische tot kleinschalige verkeersprojecten. Om te meten of we op de juiste koers blijven worden de projectresultaten en de effecten gemeten met de monitor verkeer en vervoer.

Om de bereikbaarheid van de stad te verbeteren en de leefbaarheid te handhaven, zijn er zes doelen benoemd. Het optimaal benutten van het hoofdwegennet voor de auto, het bieden van voldoende parkeerruimte en het versterken van openbaar vervoer. Daarnaast moet de positie van de fietser en de voetganger versterkt worden, de verkeersveiligheid worden verbeterd en de leefbaarheid behouden blijven. De uitvoeringsagenda geeft per doel een lijst met verkeersprojecten die de komende tien jaar uitgevoerd gaan worden. Een volledig overzicht van alle projecten is te vinden op www.dordrecht.nl/bereikbaarheid en kies dan voor "Mobiliteitsplan Dordrecht".

Verkeersprojecten
Dordrecht gaat dit jaar, samen met de Drechtsteden en Rijkswaterstaat, een aantal korte termijn maatregelen nemen om het verkeer op het kruispunt N3/A16 soepeler te laten verlop! en. Dit geeft 40% minder wachttijd . Een ander belangrijk project is het aanleggen van een tunnel in de Laan der Verenigde Naties waardoor de verkeersdoorstroom sterk verbetert.

In 2006 werkt de gemeente aan een nieuw parkeerbeleid. Mede door de wensen van bewoners en ondernemers wordt de bestaande parkeerruimte in de Binnenstad eerlijker en beter verdeeld. Maar er komen ook nieuwe parkeerplaatsen bij door de aanleg van de parkeergarage en fietsenstalling Achterom. De mogelijkheden voor een parkeergarage in Schil Oost worden verder onderzocht.

Voor wat betreft het openbaar vervoer is een kwaliteitsslag en een opwaardering naar een Hoogwaardig Openbaar Vervoersysteem nodig. De invoering van dynamische reisinformatie (actuele vertrektijden van bussen op een paneel) is hiervan onderdeel. Evenals de verbetering van station Dordrecht Centraal, een nieuw busstation Gezondheidspark en een centrale halte in het Leerpark.

Om de verkeersveiligheid te verbeteren worden de&nbs! p;plekken waar de meeste ongelukke n met letsel gebeuren, zogenaamde black spots, aangepakt. De rotonde op de Dubbeldamseweg wordt verbeterd en de verlengde Copernicusweg aangelegd. Om de veiligheid rondom het spoor en de N3 te vergroten wordt naar oplossingen gezocht.

Monitor verkeer en vervoer
Om er voor te zorgen dat we op de juiste koers blijven wordt er gemonitored. De monitor verkeer en vervoer laat zien hoe het staat met de uitvoering, de voortgang en de effecten van de projecten. Daarnaast geeft de monitor een analyse van relevante trends en ontwikkelingen.

Besluitvorming
Het college van burgemeester en wethouders heeft op 3 januari jl. ingestemd met de uitvoeringsagenda en de opzet van de monitor. Op 19 januari wordt de nota besproken in de commissie Ruimte en Economie en daarna in de gemeenteraad.

Dordrecht, 6 januari 2006

Redactie
Maureen Vermeulen
Communicatie

telefoon (078) 639 6902

email M.Vermeulen@dordrecht.nl

Informatie
Gert Slager
Stadsontwikkeling
telefoon (078) 639 6844

e-mail GW.Slager@dordrecht.nl