Ingezonden persbericht



---





Persbericht

Amsterdam, 6 januari 2006

Ondernemen tegen armoede: jouw business?
Internationale businessplancompetitie voor armoedebestrijding en winst gestart

Armoede bestrijden door te ondernemen. De tweede editie van de Business in Development (BiD) Challenge is op 5 januari 2006 van start gegaan en daagt iedereen uit een businessplan te schrijven voor een onderneming in een ontwikkelingsland. De beste businessplannen kunnen tot 25.000 euro aan startkapitaal winnen. Werknemers van o.a. NUON, TNT, FMO, Rabobank, Oikocredit, ING, It's Possible, Stichting Doen, ICCO, Care en Plan Nederland krijgen de gelegenheid hun kennis en ervaring in te zetten als screener of coach van de ondernemer waar ook ter wereld. Op www.bidchallenge.org kunnen deelnemers hun businessplan indienen. Deadline voor het indienen van een plan is 20 maart 2006.

Tropische paddenstoelen, trendy tassen en snoepjes met vitaminen Het verbouwen van tropische paddenstoelen op landbouwafval in Suriname, trendy tassen gemaakt van plastic afval uit India, snoepjes met toegevoegde vitaminen voor verkoop in Zuidoost-Azië: slechts drie voorbeelden van de 800 plannen die deelnamen aan de BiD Challenge 2005. Deze eerste Challenge bewees dat mensen over de hele wereld innovatieve en winstgevende ideeën hebben die een bijdrage leveren aan armoedebestrijding. Vaak ontbreekt het hen aan toegang tot informatie, begeleiding en startkapitaal. De BiD Challenge biedt uitkomst door professionele coaching, contacten met investeerders en startkapitaal.

Bijdrage aan realisering millenniumdoelen
De BiD Challenge is meer dan alleen een businessplancompetitie. Het is ook een platform van kennis en netwerken, waarbij ondernemers hun specifieke kennis inzetten ter ondersteuning van de start-up van bedrijven in ontwikkelingslanden. Via de Challenge vinden de beste plannen hun weg naar geïnteresseerde investeerders. Hierbij richt de BiD Challenge zich op het stimuleren van midden- en kleinbedrijf (mkb) in ontwikkelingslanden. Zij ziet het mkb als een bepalende sleutel tot economische ontwikkeling, armoedebestrijding en verdeling van welvaart. Een van de criteria waaraan het businessplan dan ook moet voldoen, is dat het een bijdrage levert aan de realisering van de millenniumdoelen, de acht afspraken van de Verenigde Naties om in 2015 de armoede te halveren.

EINDE PERSBERICHT