Océ

Nieuwjaarstoespraak Dhr Rokus van Iperen

Toespraak voor Océ medewerkers op vrijdag 6 januari 2006

Goedemiddag dames en heren,
Goed dat u er allemaal weer bent. Ik vind het een mooie traditie om begin januari met elkaar terug te kijken op het afgelopen jaar en een blik te werpen op 2006. Zo hebben we de gelegenheid eens goed op een rij te zetten hoe het er met ons bedrijf voor staat, en waar we ons in het nieuwe jaar speciaal op moeten richten. Gedurende het jaar krijgen we best wel een beeld, welke kant het op gaat. ··Sheets (PDF, 1,2 Mb, 7 pagina's) Natuurlijk weet u dat er goed verkocht is. Daarom hebben ze bij M&L alles op alles moeten zetten om de orders tijdig te kunnen uitleveren. En natuurlijk weet u van de overname van Imagistics in de Verenigde Staten en hoe belangrijk dat voor ons is. U weet van de reorganisaties in de Groep, die ook hier in Venlo voor een aantal mensen ingrijpende gevolgen hebben. Maar het is héél belangrijk om die dingen in het juiste perspectief te zien en te bekijken aan de hand van de juiste gegevens. Onze plannen en maatregelen passen in een doelbewuste strategie, die gericht is op het voortbestaan van onze onderneming, waarbij rekening wordt gehouden met externe ontwikkelingen. Die ontwikkelingen hebben we maar voor een klein stukje in de hand. Maar onze strategie en ons dagelijks beleid, zeg maar onze stuurmanskunst, daar hebben we 100% grip op. En daarom vind ik het belangrijk om de Océ koers met u te bespreken. Al helemaal na zo´n veelbewogen jaar als 2005! Eerst wens ik u en allen, die u dierbaar zijn, een gezond en gelukkig 2006. Ik doe dat mede namens mijn collega's in de Raad van Bestuur, Jan van den Belt en Jan Dix.
Dames en Heren,
Océ stond er aan het begin van 2005 niet zo best voor. De service-inkomsten waren sterk gedaald en de dollar was zwak. Het resultaat was dat het winstniveau ver was weggezakt. Maar er was ook één lichtpuntje: de verkoop van nieuwe machines was in 2004 voor het eerst in drie jaren weer gestegen. En dat gaf ons hoop voor de toekomst. Wat ons te doen stond in 2005 was helder: zóveel verkopen dat ook de service-inkomsten weer gingen stijgen. We zijn er met zijn allen, in Venlo, Poing en in de OpCo's keihard voor gegaan. En het bleek te werken! Dankzij de aanhoudende sterke stijging van de verkoop van nieuwe systemen hebben we de dalende trend in de service-inkomsten kunnen keren. Dat is globaal het verhaal van Océ in 2005. Maar er zit veel meer achter, laten we een en ander eens wat nader bespreken. De stijging van de verkoop van nieuwe printsystemen is in 2005 een geweldig succes geworden. We hebben het hoogste groeicijfer in onze industrie gerealiseerd! Reken maar, dat er bij Xerox, HP en Canon met ontzag over Océ wordt gesproken!! Die groei is er natuurlijk niet vanzelf gekomen. We hebben in 2005 weer fors geïnvesteerd in het versterken van onze verkoopkracht. Dat betekende: nieuwe marketingprogramma´s en continue training van onze verkopers om de productiviteit te verhogen. Het betekende ook, dat we in Europa een flink aantal nieuwe verkopers hebben aangetrokken. Zo´n uitgebreide salesforce kan alleen maar scoren met concurrerende producten. En die hebben we! Zowel WFPS als DDS beschikken over een ijzersterk assortiment printers, software-producten en services. En dankzij de aanhoudende inspanningen van R&D kunnen we daar in 2006 nog een aantal fantastische, nieuwe systemen aan toevoegen! Een héél belangrijk onderdeel in ons streven naar concurrerende producten is de verplaatsing van een deel van de productie van machines naar lage lonen landen. Dat doe je niet zomaar! Het heeft ons in 2005 in elk geval veel inspanning gekost, maar we zijn op de goede weg. Ik heb véél waardering voor het management èn de medewerkers van M&L, die dit wisten te realiseren, terwijl tegelijkertijd de fabriek onder hoogspanning werkte om de orders tijdig te kunnen uitleveren. Goed gedaan, mensen! Het allerbelangrijkste nieuws van 2005 was - ik zei het u al - dat de daling van de service-inkomsten in de tweede helft van het jaar stabiliseerde. We hebben zoveel nieuwe systemen in de markt geplaatst, dat hun service-inkomsten de daling in service op analoge copiers compenseert. De slotsom is dan ook, dat Océ in 2005 weer is gegroeid. Maar het moet nog veel beter!
Een groeiende onderneming als de onze heeft steeds nieuwe investeerders nodig, die met hun geld die groei mogelijk maken. En met onze lage winstgevendheid zijn we niet aantrekkelijk genoeg. De winst moet dus verder omhoog, de vraag is hoe we dat voor elkaar krijgen. Een ding is duidelijk: er is niet één ´magic fix´, die alles oplost. Daarvoor is onze industrie te veel uitgerijpt en is de markt teveel verdeeld onder grote, sterke spelers. We moeten op alle fronten aan de slag:
We moeten slimmer werken, beter kiezen en méér doen met minder middelen. En dat betekent onvermijdelijk: ook méér doen met minder mensen. Dat is de achtergrond voor de herstructurering van onze activiteiten, waarbij ook Venlo niet achter kan blijven. Natuurlijk is dat een pijnlijk proces, omdat we hier met zijn allen donders goed weten, hoe hecht de band van iedereen met het bedrijf is. De collega's die ons gaan verlaten, kunnen erop rekenen, dat Océ hun vertrek zo goed mogelijk zal begeleiden. Nu in het kort de gang van zaken in de Strategische Business Units. Wide Format Printing Systems heeft een héél goed jaar achter de rug, waaraan alle business groepen positief hebben bijgedragen. In Technical Documentation Systems zijn we erin geslaagd om de verkoop van nieuwe printsystemen te laten groeien. Bijna alle productlijnen vertonen een mooie stijging ten opzichte van 2004. En dankzij deze verkoopsuccessen groeien ook de inkomsten uit toners, kleureninkt, onderhoud en Software-support. De resultaten van Display Graphics Systems vertonen een wisselend beeld. De verkoop is fors gegroeid, dankzij een goede mix van eigen producten en enkele sterke acquisitie-producten. De inkomsten uit service en inkt, de recurring omzet dus, moeten echter nog verbeteren. Display Graphics is, naast kleur in TDS, een belangrijke groeimarkt voor Océ in Wide Format. Ook hier moeten we dus méér verkopen, zodat de recurring omzet zich kan herstellen. Imaging Supplies heeft een sterke tweede helft van het jaar achter de rug. Daardoor kwam de omzet ongeveer even hoog uit als vorig jaar, maar dan wel met een belangrijk betere winstbijdrage. Alles bij elkaar heeft WFPS een prachtige prestatie geleverd en flink bijgedragen aan het resultaat van Océ. Digital Document Systems heeft een zéér uitdagend jaar achter de rug, en zich daar kranig doorheen geslagen! De verkoopresultaten waren uitstekend!
Bovendien zijn de inkomsten uit onderhoud, Business Services en Professional Services in de tweede helft van het jaar gestabiliseerd. De verkoop van nieuwe printsystemen is zowel in de corporate markt als in de commercial markt fors gestegen en ook hier geldt dat voor bijna alle productlijnen, zowel uit Venlo als uit Poing. Vooral de toegenomen verkoop van de CPS 800/900 is een verheugende ontwikkeling. Het is een teken dat kleur nu ook bij Océ flink begint te groeien. Met een uitgekiend commercieel beleid moet het mogelijk zijn om die groei nog sterker voort te zetten. Ook in Business Services is de dalende trend in de omzet in de tweede helft van het jaar omgebogen. Bovendien is de winstgevendheid goed verbeterd. Business Services staat nu voor een volgende fase in zijn ontwikkeling. Onze klanten verwachten namelijk van ons, dat we nieuwe diensten voor ze gaan ontwikkelen, in de richting van documentbeheer. Dat gaan we dus doen. Bovendien is het aantrekkelijk, omdat we vervolgens op die diensten ook een grotere marge kunnen leggen. Dames en heren, al met al heeft DDS prima werk geleverd. Het vliegwiel van de service-inkomsten draait weer in de goede richting en zal méér snelheid krijgen door verdere stijging van de verkoop in producten en services. Daarvoor staan het sterke assortiment en enkele fantastische nieuwe producten in 2006 garant. Hèt grote nieuws van 2005 was natuurlijk de overname van Imagistics International. We hebben altijd gezegd dat de verkoop van de leaseportefeuille bedoeld was om iets te kopen in het verlengde van onze kernactiviteiten. Iets wat onze huidige activiteiten in de printsector direct èn op de langere termijn zou versterken en wat een forse verbetering van de winst zou opleveren. Met Imagistics hebben we die bestemming gevonden. Door de bestaande business van Océ-USA in het kantoor en de printroom te integreren met Imagistics creëren we een ijzersterke sales en service-organisatie. Bovendien krijgen we direct toegang tot meer dan 6000 major accounts, waar we additioneel Venlo-producten en Business Services kunnen verkopen. Als alles volgens plan verloopt zal dat in 2006 al merkbaar zijn in de Venlo-afzet. Last but not least brengt Imagistics een sterk OEM-assortiment in, met een enorme ervaring, kennis en kunde op dat gebied. Kortom: we hebben een fantastische uitgangspositie gekregen voor een sterke ontwikkeling van Océ in onze belangrijkste markt: de Verenigde Staten. Er moet echter nog veel gebeuren, om er een succesvolle Océ-company van te maken. Maar ik ben er van overtuigd dat dat ons zal lukken. De sfeer tussen beide bedrijven is goed, er wordt voortvarend geïntegreerd en er is veel enthousiasme over de nieuwe mogelijkheden. Dames en heren,
Tot zover mijn terugblik op 2005.
Als we alles zo op een rijtje zetten, zult u het met me eens zijn, dat er veel is gerealiseerd! Zonder uw inzet en loyaliteit was dat niet mogelijk geweest. U hebt de passie getoond, die nodig is om onze onderneming een nieuwe toekomst te geven. Goed gedaan! Dat brengt me bij 2006.
Slide 1: Groei
Deze slide, dames en heren, kent u nog van vorig jaar èn van 2004. Dat is niet voor niks. We moeten voortgaan op de weg, die we zijn ingeslagen, dus staat GROEI wéér boven aan de strategische agenda van Océ. En groeien zullen we! Daarvoor zijn alle voorwaarden aanwezig. Kijkt u maar met me mee.
Slide 2 "Groeikernen ".
In de eerste plaats zal de groei worden aangedreven door verder stijgende verkoop van nieuwe printsystemen. Onze salesforce ligt nu op volle snelheid en zal extra impulsen krijgen door een aantal nieuwe producten; De inkomsten uit Service zullen groeien dankzij de vele printers, die we in 2005 bij onze klanten hebben geplaatst èn in 2006 zullen bijplaatsen; En ik reken erop, dat Business Services en Imaging Supplies er alles aan zullen doen om de stijgende trend in omzet en winst voort te zetten. Slide 3: Océ - Imagistics
Ook Océ-Imagistics zal een belangrijke groeimotor zijn. De acquisitie van Imagistics biedt Océ een unieke kans om door te stoten in de kantoor- en printroommarkt in Amerika. Maar daar is wel het een en ander voor nodig. Het Amerikaanse management èn medewerkers staan voor een enorme uitdaging. Ze hebben daarbij veel ondersteuning nodig, ook uit Venlo. We gaan er samen een succes van maken door in Venlo een speciale USA Task Force op te zetten. Als we het goed doen, dames en heren, wordt Océ-Imagistics de sterkste concurrent van Xerox in hun thuismarkt. Slide 4: Innovatie
Een belangrijke reden voor de groeiende verkoopcijfers is het feit, dat onze sales force concurrerende producten kan aanbieden. De Raad van Bestuur heeft daarom besloten om de budgetten van R&D, verder te verhogen. Ondanks de aanhoudende kostendruk. Maar pas op. Meer budget betekent niet dat R&D het gemakkelijker krijgt. Integendeel zelfs, het betekent méér druk en méér werk. Alleen dan kunnen we onze positie ook in de toekomst zeker stellen. Zo zullen we keihard moeten doorwerken aan ons kleurenassortiment. Kleur is de megatrend in onze markten en we moeten een veel groter stuk van die taart kunnen pakken. Tegelijkertijd mogen we de ontwikkelingen in zwart/wit niet verwaarlozen, deze markt zal blijven bestaan naast de kleurenmarkt. Dus ook daar liggen kansen. Slide 5: Verre Oosten
Een andere manier om onze positie te versterken is, dat we een steeds groter deel van de huidige en toekomstige producten gaan produceren in het Verre Oosten. Dat is niet eenvoudig, wel héél erg nodig. De eerste stappen zijn gezet. En de resultaten beginnen goed zichtbaar te worden. Nu moeten we doorpakken. R&D en Productie hebben zich ten doel gesteld, dat aan het einde van dit jaar 50% van de productiewaarde van de Venlo-producten uit de lage-lonen-landen komt. Als ik zie hoe vastberaden en gedreven alle betrokkenen zijn, dan heb ik er alle vertrouwen in, dat we dit ambitieuze target ook zullen realiseren. Slide 6: Operational Excellence
Vorig jaar zijn we gestart met een aantal belangrijke projecten, die we vangen onder de titel "operational excellence". Simpelweg komt het erop neer, dat we een aantal bedrijfsprocessen op Groepsniveau kritisch onder de loep nemen. De doelstelling is duidelijk: méér presteren tegen lagere kosten. We concentreren ons op de volgende gebieden:

·Verlaging van de voorraden en logistieke kosten
·Reductie van de IT-kosten

·Reductie van inkoopprijzen op niet-product gerelateerde items. In 2005 is er met wisselend succes aan deze onderwerpen gewerkt. In IT en Inkoop hebben we de targets bereikt, in Logistiek waren we graag verder gekomen. We zullen er in 2006 vol mee door gaan. Dit zijn namelijk projecten, waar je een lange adem voor nodig hebt. Dames en heren,
U hebt het gemerkt: de toonzetting van mijn toespraak is duidelijk anders dan een jaar geleden. En dat is ook terecht. We hebben namelijk veel bereikt. We zijn op weg naar nieuwe successen voor onze mooie onderneming. Natuurlijk, er is nog veel te doen. En daar hebben we elkaar hard bij nodig. Ik reken er op, dat u in 2006 met dezelfde inzet en loyaliteit, met dezelfde passie, bij zult dragen. Een ding moet me echter nog van het hart. Een aantal van u hebben me erop aangesproken, dat er te weinig ruimte is voor creativiteit en ondernemerschap. Ik vind dat een belangrijk signaal! Want juist creativiteit en ondernemerschap hebben we hard nodig. U moet de ruimte krijgen om dromen waar te kunnen maken, zoals ook succesvolle ondernemers hun dromen weten te realiseren. Slide 7: Durf te dromen
Wat is daarvoor nodig? Gooi de luiken open. Maak ruimte voor frisse nieuwe ideeën. Houd niet zonder nadenken vast aan oude methodes. Die waren 25 jaar geleden misschien goed, maar ga ervan uit dat ze nu ongetwijfeld beter kunnen. Probeer uw dromen waar te maken, ik ben ervan overtuigd dat we dan met zijn allen bergen kunnen verzetten. Ik wens U allen veel succes.