Mercedes-Benz presenteert nieuwe GL-Klasse en E 320 BLUETEC in Detroit
(1/9/2006)
Twee âhighlightsâ staan centraal tijdens de presentatie van
Mercedes-Benz op de North American International Auto Show (NAIAS) in
Detroit. De E 320 BLUETEC is een wereldprimeur: dit model heeft de
schoonste dieselmotor ter wereld en wordt vanaf komend najaar in de
Verenigde Staten geleverd. Een andere interessante noviteit van de
Duitse fabrikant in Detroit is de nieuwe GL-Klasse.
Met het eerste BLUETEC-productiemodel lanceert Mercedes-Benz deze
aanduiding als de naam voor een nieuwe generatie uitermate zuinige en
schone dieselmotoren. Een andere interessante noviteit van de Duitse
fabrikant in Detroit is de nieuwe GL-Klasse. De ruime en krachtige
zevenpersoons-SUV heeft als eerste auto in zijn segment een
zelfdragende carrosserie. De uiterst stevige en ruime lichtgewicht
constructie biedt voordelen op het gebied van rijcomfort, dynamiek en
veiligheid. De nieuwe S 65 AMG, de S-Klasse met
450 kW/612 pk sterke V12 krachtbron, beleeft in Detroit eveneens zijn
mondiale première.
Met de introductie van de E 320 BLUETEC in de Verenigde Staten in het
najaar levert Mercedes-Benz de eerste in serie geproduceerde auto met
de geavanceerde BLUETEC-dieseltechnologie. De zescilinder dieselmotor
heeft de kracht van een V8, maar het verbruik van een viercilinder:
het vermogen bedraagt 155 kW/
211 pk, het maximum koppel ligt bij 540 Nm, maar het verbruik is toch
minder dan 6,7 liter per 100 km.
De basis van de nieuwe generatie BLUETEC-motoren voor personenautoâs
is de moderne V6-dieselmotor, die Mercedes-Benz als 320 CDI in diverse
modellen levert. BLUETEC combineert vier belangrijke factoren:
1. Motor interne maatregelen staan borg voor sterk gereduceerde
schadelijke emissies
2. De effectieve katalysator die de hoeveelheid koolmonoxide (CO) en
koolwaterstoffen (HC) in de uitlaatgassen vermindert
3. Het diesel partikel filter (DPF) dat in veel landen al tot de
standaard uitrusting behoort en de uitstoot van deeltjes vrijwel
geheel opheft
4. Aanvullend nu een efficiënte technologie die de uitstoot van
stikstofoxiden (NOx) tot een minimum beperkt
Het resultaat van deze maatregelen is BLUETEC, de technologie voor de
schoonste verbrandingsmotoren volgens het diesel-principe ter wereld.
Autoâs met BLUETEC-technologie hebben het potentieel om aan de
strengste emissie-eisen ter wereld te voldoen. In de Verenigde Staten
worden personenautoâs met dieselmotoren de laatste tijd steeds
populairder, mede onder invloed van stijgende brandstofprijzen.
De nieuwe GL-Klasse overtuigt op de weg en in het terrein
Met de nieuwe GL-Klasse heeft Mercedes-Benz voor het eerst een
âfull-sizeâ-SUV in het programma. De luxueuze off-roader, die plaats
biedt aan maximaal zeven inzittenden, onderscheidt zich door veel
comfort en uitstekende rijeigenschappen, zowel op de weg als in het
terrein. De achterste stoelen kunnen elektrisch worden weggeklapt
(optie), in de uitvoering met 5 zitplaatsen wordt beschikt over een
laadruimte met een capaciteit van 1.240 liter. Wanneer alle stoelen
worden weggenomen, ontstaat zelfs een capaciteit van 2.300 liter. Als
eerste in zijn segment beschikt de GL-Klasse ook over het uitgebreide
veiligheidssysteem PRE-SAFE.
De krachtige uitstraling van de GL-Klasse laat geen twijfel over zijn
ambities. Als eerste in zijn klasse beschikt de GL-Klasse over een
zelfdragende carrosserie, waarbij optimale stijfheid gecombineerd
wordt met een lichtgewicht stalen constructie. Dit leidt tot
uitstekende passieve veiligheid. In combinatie met kreukelzones voor
en achter biedt de carrosserie volop bescherming, terwijl speciale
voorzieningen ook bescherming bieden voor voetgangers en fietsers in
geval van een aanrijding.
Natuurlijk is de GL-Klasse voorzien van 4MATIC, de permanente
vierwielaandrijving van Mercedes-Benz, in combinatie met de standaard
AIRMATIC luchtvering, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en het
adaptieve dempingsysteem ADS. Deze systemen zorgen voor rijcomfort en
makkelijke besturing, onder alle omstandigheden.
De GL-Klasse wordt geleverd met een 165 kW/224 pk sterke
V6-dieselmotor in de GL 320 CDI en een nieuwe V8-dieselmotor in de GL
420 CDI, die goed is voor een vermogen van 225 kW/306 pk en een
maximum koppel van 700 Nm. Beide dieselversies voldoen aan de EU4
emissienormen en zijn uitgerust met een onderhoudsvrij diesel partikel
filter. Er kan ook worden gekozen uit een tweetal V8-benzinemotoren,
een 285 kW/388 pk sterke 5,5-litermotor in de GL 500 en de nieuwe 250
kW/340 pk sterke 4,6-litermotor in de GL 450. Ook deze motoren voldoen
aan de EU4-emissie eisen. Alle uitvoeringen beschikken standaard over
de unieke 7G-TRONIC zeventraps automatische transmissie. De GL-Klasse
komt in september van dit jaar naar Europa.
Mercedes-Benz S 65 AMG: de krachtigste in serie geproduceerde
personenauto ter wereld
Mercedes-Benz presenteert in Detroit ook de nieuwe Mercedes-Benz S 65
AMG. Het topmodel van de S-Klasse, alleen in de lange versie
beschikbaar, wordt aangedreven door een zesliter AMG V12-biturbomotor,
die goed is voor een vermogen van 450 kW/612 pk en een koppel van
1.000 Nm, waarmee hij alle andere autoâs in zijn segment overtreft.
Bij de ontwikkeling van deze motor maakten de specialisten van
Mercedes-AMG gebruik van hun jarenlange ervaring in de autosport.
Verder is de S 65 AMG naast het ADAPTIVE BRAKE systeem voorzien van
nieuwe innovatieve remschijven van AMG met dubbele remklauwen op de
voorwielen.
De standaarduitrusting van de S 65 AMG omvat een nieuw AMG
sportonderstel dat gebruik maakt van Active Body Control, de
karakteristieke AMG-carrosseriestyling, 19 inch lichtmetalen
AMG-velgen, een DIRECT SELECT transmissie met AMG stuurschakeling en
het nieuwe AMG-hoofdmenu met RACETIMER. Het nieuwe topmodel
onderstreept nogmaals de unieke rol van Mercedes-AMG GmbH bij het
ontwikkelen van bijzondere automobielen en krachtige aandrijflijnen.
Het AMG sportonderstel met Active Body Control past perfect bij de
sublieme prestaties van de auto. De actieve wielophanging absorbeert
vrijwel alle bewegingen van de carrosserie die ontstaan bij het
wegrijden, het remmen en bij het nemen van een bocht. In vergelijking
met het voorgaande model is de tweede generatie Active Body Control
nog effectiever. Dat geeft de S 65 AMG dynamisch rijgedrag in
combinatie met merkbaar meer rijcomfort.
De karakteristieke AMG-carrosseriestyling verleent de auto een geheel
eigen uitstraling. Het AMG-front met grotere openingen zorgt voor de
nodige koeling en een nog bredere en lagere look van deze auto. De
zijskirts geven de auto ook van opzij een dynamisch aanzien. De nieuwe
vijfspaaks 19-inch lichtmetalen AMG-velgen, de achterbumper en de twee
verchroomde dubbele uitlaateindstukken ronden het geheel stijlvol af.
Ook het interieur past bij het bijzondere karakter van de
Mercedes-Benz S 65 AMG. Het grote AMG-logo in het centrale display
laat geen enkele twijfel bestaan over de afkomst van de auto. Het
geïntegreerde AMG-hoofdmenu toont de gekozen versnelling en geeft ook
het juiste moment om op te schakelen aan. Ook kan de olietemperatuur,
de accuspanning of de RACETIMER worden opgeroepen. De laatstgenoemde
functie stelt de bestuurder voor het eerst in staat om rondetijden te
meten, bijvoorbeeld op een privé-circuit.
De RACETIMER slaat de snelste rondetijd, de gemiddelde snelheid, de
topsnelheid en de lengte van de ronde op in het geheugen. De
informatie kan met een druk op de knop op het stuurwiel eenvoudig
worden opgeroepen. De schaal van de snelheidsmeter gaat tot 360 km/u,
nog een verwijzing naar de prestaties van de
S 65 AMG. De afwerking met wortelnotenhout, de exclusieve âPASSIONâ
lederen bekleding en de dynamische AMG sportstoelen horen bij de
luxueuze uitstraling van het topmodel. Een in het oog springend detail
is de exclusieve analoge klok in de middenconsole naar het ontwerp van
de âIWC Ingenieurâ. De Mercedes-Benz S 65 AMG is vanaf april in
Nederland te bestellen. Importeur DaimlerChrysler Nederland verwacht
een verkoopprijs van rond de
⬠285.000 (incl. BTW en BPM).
AutoRai