AutoRai

Mazda Kabura concept car onthuld in Detroit

(1/9/2006)
Het bedenken van stijlvolle, doordachte en inspirerende producten die het leven veraangenamen is dé essentie van de Mazda Zoom-Zoom filosofie. Mazda onthulde gisteren tijdens de persconferentie op de North American International Auto Show in Detroit de Kabura, een zeer realistische concept car die de traditionele normen voor de compacte sportcoupé overstijgt en vol zit met frisse ideeën die men wellicht in toekomstige productiemodellen zal terugzien. Mazda streeft ernaar elk model de bezieling van een sportwagen te geven, wat bij de Kabura werd bereikt door de motor voorin te plaatsen en te kiezen voor achterwielaandrijving, alom bejubeld door liefhebbers en reeds in de praktijk gebracht bij de Mazda MX-5 en de sportmodellen met rotatiemotor.

De hedendaagse variatie in levensstijlen dwong de ontwerpers tot radicale stappen bij het realiseren van een zo veelzijdig mogelijk interieur. In plaats van de gebruikelijke 2+2 opstelling heeft de Kabura een slimme 3+1 opstelling, wat resulteert in een comfortabeler interieur zonder dat daar grotere afmetingen of een hoger gewicht tegenover staan. Of de bestuurder nu kiest voor een weekendtrip of om uitgebreid te gaan winkelen, de passagiersstoelen zijn binnen enkele ogenblikken neer te klappen om plaats te maken voor snowboards, tassen en andere zaken die bij een actief leven horen.

Ondanks het feit dat de Kabura er uitziet als een exotische sportwagen, is hij praktisch en betaalbaar genoeg om een jong koperspubliek te trekken.

Kabura: de eerste pijl die tijdens de strijd wordt afgeschoten

âKaburaâ is een Japanse term die werd afgeleid van âKabura-yaâ, een pijl die na het afschieten een huilend geluid maakt en in het verleden werd gebruikt om het begin van een veldslag in te luiden. Deze âeerste pijlâ staat symbool voor het streven van Mazda om unieke en opwindende stappen te zetten op autotechnisch gebied.

De Kabura is niet alleen de eerste compacte coupé van Mazda van de 21^e eeuw, maar is ook het eerste project onder leiding van de ontwerpdirecteur van Mazda North American Operations (MNAO), Franz von Holzhausen, sinds februari 2005 in dienst van Mazda. De 37-jarige Von Holzhausen studeerde industriële vormgeving aan de universiteit van Syracuse en studeerde af aan het prestigieuze Art Center College of Design in Pasadena, Californië.
De betaalbare coupé herleeft
Von Holzhausen: âBij de Kabura wilden we met behulp van vernieuwende technieken de passie voor het echte autorijden stimuleren. Het is onze bedoeling het marktsegment te prikkelen met opvallende creativiteit. Hoewel we geen directe plannen hebben een productieversie van de Kabura te bouwen, is dit concept meer dan een vingeroefening. Er zijn verschillende innovaties in dit model verwerkt die Mazda in praktijk zou kunnen brengen, als er een werkelijke Zoom-Zoom coupé op stapel zou staanâ.

Volgens een recent marktonderzoek, uitgevoerd door een professionele organisatie, behoren de klanten die nieuwe Mazdaâs kopen met een gemiddelde leeftijd van 41 jaar tot de op één na jongste kopersgroep van Noord-Amerika.

Deze âgeneratie Yâ heeft een fijne neus voor de nieuwste trends en is voortdurend op zoek naar betaalbare producten om hun honger naar stijlvolle en doordachte ontwerpen te stillen. De Kabura is mede bedoeld om een mogelijke toekomstige koers van het merk aan de veeleisende klanten te presenteren.

Het op de achterwielen overgebrachte vermogen wordt geleverd door een
2.0 literversie van Mazdaâs alom geprezen DOHC 16-klepper. De auto is voorzien van Bridgestone Potenza banden: 245/35R19 vóór en 245/35R20 achter. Hoewel de concept car gebruik maakt van verschillende MX-5 chassiscomponenten, valt de Kabura wat betreft afmetingen tussen de andere sportmodellen MX-5 en RX-8 in.

Als de Kabura ooit in productie zou gaan dan blijft dit model waarschijnlijk een op zichzelf staand product, in plaats van een uitbreiding van een bestaande modellenlijn.
Spraakmakende verschijning

Von Holzhausen beschrijft het exterieur van de Kabura als een lichtvoetig ogend passagierscompartiment met een krachtige uitstraling, uitgebouwde spatschermen en strakke oppervlakken. Alle lijnen vloeien in elkaar over en kennen geen open einde. De carrosseriedelen sluiten nauw op de wielkasten aan, zoals een spinnenweb zich spant tussen de hoekpunten.

Hoewel de Kabura âen profilâ klassiek gelijnd is, zijn de voorruit en het voorste deel van het dak samengevoegd tot een naadloos glazen oppervlak, dat zich uitstrekt van de onderrand van de voorruit tot aan de B-stijl. Het doorlaten van meer licht versterkt het ruimtelijke effect van het interieur. De bestuurder kan van verschillende glazen delen van het dak de transparantie regelen, van helder tot ondoorzichtig.

Achter de B-stijl van de Kabura bevindt zich een tweedelig glazen luik. De bovenste helft daarvan ligt normaal gesproken vlak met de body. Wanneer het paneel omhoog wordt bewogen door een elektromotor, net als de ailerons die uit een vliegtuigvleugel omhoog komen, heeft het drie functies: het fungeert als dakspoiler, doet dienst als ventilatieklep en het vergroot de hoofdruimte voor de achterpassagiers. Bovendien helpt een fotovoltaïsche zonnecel in het paneel de binnentemperatuur te beheersen en de accu te laden. Het grootste deel van het paneel biedt toegang tot het ruime bagagecompartiment van de Kabura.

Uniek interieur

Von Holzhausen: âOnderzoek naar gewoonten en wensen van jonge klanten heeft uitgewezen dat de meeste van hen één of hooguit twee passagiers meenemen en zelden gebruik maken van vier zitplaatsen. Dat onderzoek maakt nog eens duidelijk wat er bij de totstandkoming van een conceptmodel allemaal komt kijken. Gezien het onderzoeksresultaat was het voor ons duidelijk dat de 2+2 configuratie met zijn lastige achterinstap en beperkte zitruimte geen optie was. We creëerden de
3+1 opstelling om deze tekortkomingen te compenserenâ.

Aan de linkerkant biedt een normaal portier toegang tot de bestuurdersplaats en de âjump seatâ achterin. Rechts ziet dat er door de asymmetrie heel anders uit. De ontwerpers kozen voor een heel smal dashboard en lieten een dashboardkastje achterwege, waardoor de voorpassagier ca. 15 cm verder naar voren zit dan de bestuurder. De tweede passagier, wiens stoel in tandem achter die van de voorpassagier is geplaatst, beschikt over ruwweg dezelfde been-, schouder- en hoofdruimte als de voorpassagier.

Voortvloeiend uit de RX-Evolv en de RX-01 showmodellen kwamen de Mazda-ontwerpers met de naar achteren scharnierende portieren, om destijds de toegang tot de achterzitplaatsen van de RX-8 te verbeteren. De Kabura bewijst dat in de zoektocht naar bijzondere en stijlvolle vormgeving bepaalde inspiratie meer dan eens van pas kan komen. Dat resulteert in modellen die de stoutste dromen van de klant overtreffen.

Om de ranke daklijn intact te laten en toch voor veel betere toegang tot de achterste zitplaatsen te zorgen, voorzagen Von Holzhausen en zijn team de Kabura van een extra rechterportier. Nadat het voorportier is geopend, schuift het achterportier na een druk op de knop recht naar achteren uit de weg.

In plaats van te scharnieren schuift deze deur netjes in een uitsparing in het achterzijpaneel, zoals een schuifdeur verdwijnt in een holle muur. Volgens Von Holzhausen kan de Kabura wel eens de eerste coupé worden waarvan de passagiers niet om het hardst zullen roepen âik wil voorinâ.
Vorm en functie ontmoeten de toekomst

Gezien de innovatieve vormgeving van zowel exterieur als interieur besloot het team van Von Holzhausen dat het niveau van duurzaamheid en de mate van recyclebaarheid daarop moesten aansluiten. Daartoe ging Mazda een samenwerkingsverband aan met Sustainable Solutions Inc (SSI), specialisten op het gebied van het omzetten van industrieel afval in kwaliteitsproducten, waarmee het merk bewijst op verschillende gebieden oog te hebben voor de toekomst. Het interieur van de Kabura is gemaakt van een product vervaardigd uit gerecyclede leersnippers. Dit product is op zijn beurt gemaakt van 100% industrieel afval, in dit geval restmateriaal dat vrijkomt bij de productie van Nike sportschoenen. Het vermalen leer van SSI kan in elke kleur en in elk dessin geverfd, respectievelijk bedrukt worden en geeft het interieur van de Kabura een futuristische en uitnodigende uitstraling.