Mazda Kabura concept car onthuld in Detroit
(1/9/2006)
Het bedenken van stijlvolle, doordachte en inspirerende producten die
het leven veraangenamen is dé essentie van de Mazda Zoom-Zoom
filosofie. Mazda onthulde gisteren tijdens de persconferentie op de
North American International Auto Show in Detroit de Kabura, een zeer
realistische concept car die de traditionele normen voor de compacte
sportcoupé overstijgt en vol zit met frisse ideeën die men wellicht
in toekomstige productiemodellen zal terugzien.
Mazda streeft ernaar elk model de bezieling van een sportwagen te
geven, wat bij de Kabura werd bereikt door de motor voorin te plaatsen
en te kiezen voor achterwielaandrijving, alom bejubeld door
liefhebbers en reeds in de praktijk gebracht bij de Mazda MX-5 en de
sportmodellen met rotatiemotor.
De hedendaagse variatie in levensstijlen dwong de ontwerpers tot
radicale stappen bij het realiseren van een zo veelzijdig mogelijk
interieur. In plaats van de gebruikelijke 2+2 opstelling heeft de
Kabura een slimme 3+1 opstelling, wat resulteert in een comfortabeler
interieur zonder dat daar grotere afmetingen of een hoger gewicht
tegenover staan. Of de bestuurder nu kiest voor een weekendtrip of om
uitgebreid te gaan winkelen, de passagiersstoelen zijn binnen enkele
ogenblikken neer te klappen om plaats te maken voor snowboards, tassen
en andere zaken die bij een actief leven horen.
Ondanks het feit dat de Kabura er uitziet als een exotische
sportwagen, is hij praktisch en betaalbaar genoeg om een jong
koperspubliek te trekken.
Kabura: de eerste pijl die tijdens de strijd wordt afgeschoten
âKaburaâ is een Japanse term die werd afgeleid van âKabura-yaâ, een
pijl die na het afschieten een huilend geluid maakt en in het verleden
werd gebruikt om het begin van een veldslag in te luiden. Deze âeerste
pijlâ staat symbool voor het streven van Mazda om unieke en opwindende
stappen te zetten op autotechnisch gebied.
De Kabura is niet alleen de eerste compacte coupé van Mazda van de
21^e eeuw, maar is ook het eerste project onder leiding van de
ontwerpdirecteur van Mazda North American Operations (MNAO), Franz von
Holzhausen, sinds februari 2005 in dienst van Mazda. De 37-jarige Von
Holzhausen studeerde industriële vormgeving aan de universiteit van
Syracuse en studeerde af aan het prestigieuze Art Center College of
Design in Pasadena, Californië.
De betaalbare coupé herleeft
Von Holzhausen: âBij de Kabura wilden we met behulp van vernieuwende
technieken de passie voor het echte autorijden stimuleren. Het is onze
bedoeling het marktsegment te prikkelen met opvallende creativiteit.
Hoewel we geen directe plannen hebben een productieversie van de
Kabura te bouwen, is dit concept meer dan een vingeroefening. Er zijn
verschillende innovaties in dit model verwerkt die Mazda in praktijk
zou kunnen brengen, als er een werkelijke Zoom-Zoom coupé op stapel
zou staanâ.
Volgens een recent marktonderzoek, uitgevoerd door een professionele
organisatie, behoren de klanten die nieuwe Mazdaâs kopen met een
gemiddelde leeftijd van 41 jaar tot de op één na jongste kopersgroep
van Noord-Amerika.
Deze âgeneratie Yâ heeft een fijne neus voor de nieuwste trends en is
voortdurend op zoek naar betaalbare producten om hun honger naar
stijlvolle en doordachte ontwerpen te stillen. De Kabura is mede
bedoeld om een mogelijke toekomstige koers van het merk aan de
veeleisende klanten te presenteren.
Het op de achterwielen overgebrachte vermogen wordt geleverd door een
2.0 literversie van Mazdaâs alom geprezen DOHC 16-klepper. De auto is
voorzien van Bridgestone Potenza banden: 245/35R19 vóór en 245/35R20
achter. Hoewel de concept car gebruik maakt van verschillende MX-5
chassiscomponenten, valt de Kabura wat betreft afmetingen tussen de
andere sportmodellen MX-5 en RX-8 in.
Als de Kabura ooit in productie zou gaan dan blijft dit model
waarschijnlijk een op zichzelf staand product, in plaats van een
uitbreiding van een bestaande modellenlijn.
Spraakmakende verschijning
Von Holzhausen beschrijft het exterieur van de Kabura als een
lichtvoetig ogend passagierscompartiment met een krachtige
uitstraling, uitgebouwde spatschermen en strakke oppervlakken. Alle
lijnen vloeien in elkaar over en kennen geen open einde. De
carrosseriedelen sluiten nauw op de wielkasten aan, zoals een
spinnenweb zich spant tussen de hoekpunten.
Hoewel de Kabura âen profilâ klassiek gelijnd is, zijn de voorruit en
het voorste deel van het dak samengevoegd tot een naadloos glazen
oppervlak, dat zich uitstrekt van de onderrand van de voorruit tot aan
de B-stijl. Het doorlaten van meer licht versterkt het ruimtelijke
effect van het interieur. De bestuurder kan van verschillende glazen
delen van het dak de transparantie regelen, van helder tot
ondoorzichtig.
Achter de B-stijl van de Kabura bevindt zich een tweedelig glazen
luik. De bovenste helft daarvan ligt normaal gesproken vlak met de
body. Wanneer het paneel omhoog wordt bewogen door een elektromotor,
net als de ailerons die uit een vliegtuigvleugel omhoog komen, heeft
het drie functies: het fungeert als dakspoiler, doet dienst als
ventilatieklep en het vergroot de hoofdruimte voor de
achterpassagiers. Bovendien helpt een fotovoltaïsche zonnecel in het
paneel de binnentemperatuur te beheersen en de accu te laden. Het
grootste deel van het paneel biedt toegang tot het ruime
bagagecompartiment van de Kabura.
Uniek interieur
Von Holzhausen: âOnderzoek naar gewoonten en wensen van jonge klanten
heeft uitgewezen dat de meeste van hen één of hooguit twee
passagiers meenemen en zelden gebruik maken van vier zitplaatsen. Dat
onderzoek maakt nog eens duidelijk wat er bij de totstandkoming van
een conceptmodel allemaal komt kijken. Gezien het onderzoeksresultaat
was het voor ons duidelijk dat de 2+2 configuratie met zijn lastige
achterinstap en beperkte zitruimte geen optie was. We creëerden de
3+1 opstelling om deze tekortkomingen te compenserenâ.
Aan de linkerkant biedt een normaal portier toegang tot de
bestuurdersplaats en de âjump seatâ achterin. Rechts ziet dat er door
de asymmetrie heel anders uit. De ontwerpers kozen voor een heel smal
dashboard en lieten een dashboardkastje achterwege, waardoor de
voorpassagier ca. 15 cm verder naar voren zit dan de bestuurder. De
tweede passagier, wiens stoel in tandem achter die van de
voorpassagier is geplaatst, beschikt over ruwweg dezelfde been-,
schouder- en hoofdruimte als de voorpassagier.
Voortvloeiend uit de RX-Evolv en de RX-01 showmodellen kwamen de
Mazda-ontwerpers met de naar achteren scharnierende portieren, om
destijds de toegang tot de achterzitplaatsen van de RX-8 te
verbeteren. De Kabura bewijst dat in de zoektocht naar bijzondere en
stijlvolle vormgeving bepaalde inspiratie meer dan eens van pas kan
komen. Dat resulteert in modellen die de stoutste dromen van de klant
overtreffen.
Om de ranke daklijn intact te laten en toch voor veel betere toegang
tot de achterste zitplaatsen te zorgen, voorzagen Von Holzhausen en
zijn team de Kabura van een extra rechterportier. Nadat het
voorportier is geopend, schuift het achterportier na een druk op de
knop recht naar achteren uit de weg.
In plaats van te scharnieren schuift deze deur netjes in een
uitsparing in het achterzijpaneel, zoals een schuifdeur verdwijnt in
een holle muur. Volgens Von Holzhausen kan de Kabura wel eens de
eerste coupé worden waarvan de passagiers niet om het hardst zullen
roepen âik wil voorinâ.
Vorm en functie ontmoeten de toekomst
Gezien de innovatieve vormgeving van zowel exterieur als interieur
besloot het team van Von Holzhausen dat het niveau van duurzaamheid en
de mate van recyclebaarheid daarop moesten aansluiten. Daartoe ging
Mazda een samenwerkingsverband aan met Sustainable Solutions Inc
(SSI), specialisten op het gebied van het omzetten van industrieel
afval in kwaliteitsproducten, waarmee het merk bewijst op
verschillende gebieden oog te hebben voor de toekomst.
Het interieur van de Kabura is gemaakt van een product vervaardigd uit
gerecyclede leersnippers. Dit product is op zijn beurt gemaakt van
100% industrieel afval, in dit geval restmateriaal dat vrijkomt bij de
productie van Nike sportschoenen. Het vermalen leer van SSI kan in
elke kleur en in elk dessin geverfd, respectievelijk bedrukt worden en
geeft het interieur van de Kabura een futuristische en uitnodigende
uitstraling.
AutoRai