PERSBERICHT - 2006-01-09

Directeur/eigenaar: 'We slaan ons wel door deze dip heen'

Langhout: deze week weer aanvraag lidmaatschap SGR

Peter Langhout Reizen vraagt deze week opnieuw het lidmaatschap aan van de Stichting Garantiefonds Reisgelden SGR. Directeur/eigenaar Peter Langhout stopt privé vermogen in zijn bedrijf om de balans weer gezond te maken. Ook vermogen van anderen, onder wie zijn oud-compagnon Van der Spek, moet daaraan bijdragen. Dat meldt vandaag het AD.

'We slaan ons wel door deze dip heen', zegt Peter Langhout vanochtend in een interview met Miranda Megens van het Algemeen Dagblad. Vorige week werd Langhout Reizen uit de SGR gezet vanwege een ontoereikend eigen vermogen. Volgens de directeur/eigenaar is er met de continuïteit van zijn reisbedrijf niets mis. 'Dat is winstgevend', verklaart hij.

Vermogenstekort
Het te geringe eigen vermogen wordt veroorzaakt door de nasleep rond het afstoten van het voormalig zusterbedrijf De Mol Pelikaan International. Langhout Reizen zelf is winstgevend.

Peter Langhout Reizen heeft tijdelijk de verkoop van zijn reisprogramma 'geregeld' via Annasol Vliegvakanties, onderdeel van Dentours in Den Haag, die daarmee zijn collega/concurrent naar eigen zeggen 'een vriendendienst' bewijst. Consumenten lopen daardoor geen enkel risico, omdat Annasol, waar feitelijk wordt geboekt, wel lid is van SGR en daardoor de noodzakelijke garanties kan bieden.

Formeel toestemming
Langhout heeft daarvoor formeel toestemming van de SGR, hoewel de Stichting dat afgelopen vrijdag aanvankelijk op haar website tegensprak en Peter Langhout Reizen daarmee impliciet van het verstrekken van onjuiste informatie betichtte. Later werd die mededeling op de SGR-website ijlings weer teruggetrokken.

Vervelend misverstand
"Er bleek sprake van een bijzonder vervelend en pijnlijk misverstand", aldus Van den Berg, die zegt 'dit soort verhalen' zo snel mogelijk weer uit de wereld te willen hebben.

SGR-bericht
Op de SGR-website is vrijdag de rest van de waarschuwende tekst richting consumenten nagenoeg gehandhaafd:

'Voor boekingen gedaan vanaf 5 januari 2006 geldt het volgende: Consumenten die rechtstreeks bij Langhout een reis uit het assortiment van de Langhout-groep boeken, en dus een reisovereenkomst sluiten met Peter Langhout Reizen BV, hebben op deze overeenkomst geen SGR-garantie. De consument draagt in dat geval zelf het risico van een eventueel faillissement van Langhout', staat er.

En verder: 'Consumenten die een reisovereenkomst sluiten met een andere organisatie die SGR-deelnemer is hebben wel SGR-garantie, ook al is de reis afkomstig uit het assortiment van de Langhout-groep. Het risico van een eventueel faillissement van Langhout berust dan bij die SGR deelnemer', zo luidt de verklaring van de Stichting Garantiefonds Reisgelden nu.

Procedure
Volgens Stefan van den Berg past dat ook volledig in de boekingsprocedures zoals die nu worden gehanteerd. 'Consumenten kunnen bij ons blijven boeken, en doen dat ook, en wij brengen die boekingen direct onder bij SGR-lid Annasol, waardoor er voor de consument geen enkel risico is'. Van den Berg blijft vertrouwen, dat de huidige situatie en de daarvoor noodzakelijke constructies tijdelijk zijn en dat Peter Langhout Reizen binnen afzienbare tijd weer als deelnemer aan de SGR-kriteria kan voldoen.

'Gewoon door'
Op de Langhout-website wordt intussen onder het motto 'we gaan gewoon door' een korting van 20 als beloning voor getoond vertrouwen beloofd aan klanten die nu wel besluiten een boeking te doen.

Lees ook: SGR-garantie Langhout via Dentours