PERSBERICHT - 2006-01-09
Directeur/eigenaar: 'We slaan ons wel door deze dip heen'
Langhout: deze week weer aanvraag lidmaatschap SGR
Peter Langhout Reizen vraagt deze week opnieuw het lidmaatschap aan
van de Stichting Garantiefonds Reisgelden SGR. Directeur/eigenaar
Peter Langhout stopt privé vermogen in zijn bedrijf om de balans weer
gezond te maken. Ook vermogen van anderen, onder wie zijn
oud-compagnon Van der Spek, moet daaraan bijdragen. Dat meldt vandaag
het AD.
'We slaan ons wel door deze dip heen', zegt Peter Langhout vanochtend
in een interview met Miranda Megens van het Algemeen Dagblad. Vorige
week werd Langhout Reizen uit de SGR gezet vanwege een ontoereikend
eigen vermogen. Volgens de directeur/eigenaar is er met de
continuïteit van zijn reisbedrijf niets mis. 'Dat is winstgevend',
verklaart hij.
Vermogenstekort
Het te geringe eigen vermogen wordt veroorzaakt door de nasleep rond
het afstoten van het voormalig zusterbedrijf De Mol Pelikaan
International. Langhout Reizen zelf is winstgevend.
Peter Langhout Reizen heeft tijdelijk de verkoop van zijn
reisprogramma 'geregeld' via Annasol Vliegvakanties, onderdeel van
Dentours in Den Haag, die daarmee zijn collega/concurrent naar eigen
zeggen 'een vriendendienst' bewijst. Consumenten lopen daardoor geen
enkel risico, omdat Annasol, waar feitelijk wordt geboekt, wel lid is
van SGR en daardoor de noodzakelijke garanties kan bieden.
Formeel toestemming
Langhout heeft daarvoor formeel toestemming van de SGR, hoewel de
Stichting dat afgelopen vrijdag aanvankelijk op haar website
tegensprak en Peter Langhout Reizen daarmee impliciet van het
verstrekken van onjuiste informatie betichtte. Later werd die
mededeling op de SGR-website ijlings weer teruggetrokken.
Vervelend misverstand
"Er bleek sprake van een bijzonder vervelend en pijnlijk misverstand",
aldus Van den Berg, die zegt 'dit soort verhalen' zo snel mogelijk
weer uit de wereld te willen hebben.
SGR-bericht
Op de SGR-website is vrijdag de rest van de waarschuwende tekst
richting consumenten nagenoeg gehandhaafd:
'Voor boekingen gedaan vanaf 5 januari 2006 geldt het volgende:
Consumenten die rechtstreeks bij Langhout een reis uit het assortiment
van de Langhout-groep boeken, en dus een reisovereenkomst sluiten met
Peter Langhout Reizen BV, hebben op deze overeenkomst geen
SGR-garantie. De consument draagt in dat geval zelf het risico van een
eventueel faillissement van Langhout', staat er.
En verder: 'Consumenten die een reisovereenkomst sluiten met een
andere organisatie die SGR-deelnemer is hebben wel SGR-garantie, ook
al is de reis afkomstig uit het assortiment van de Langhout-groep. Het
risico van een eventueel faillissement van Langhout berust dan bij die
SGR deelnemer', zo luidt de verklaring van de Stichting Garantiefonds
Reisgelden nu.
Procedure
Volgens Stefan van den Berg past dat ook volledig in de
boekingsprocedures zoals die nu worden gehanteerd. 'Consumenten kunnen
bij ons blijven boeken, en doen dat ook, en wij brengen die boekingen
direct onder bij SGR-lid Annasol, waardoor er voor de consument geen
enkel risico is'. Van den Berg blijft vertrouwen, dat de huidige
situatie en de daarvoor noodzakelijke constructies tijdelijk zijn en
dat Peter Langhout Reizen binnen afzienbare tijd weer als deelnemer
aan de SGR-kriteria kan voldoen.
'Gewoon door'
Op de Langhout-website wordt intussen onder het motto 'we gaan gewoon
door' een korting van 20 als beloning voor getoond vertrouwen beloofd
aan klanten die nu wel besluiten een boeking te doen.
Lees ook: SGR-garantie Langhout via Dentours