In 2005 meer milieuklachten ingediend bij DCMR
Dit is een persbericht van de DCMR Milieudienst Rijnmond
Het aantal klachten dat de meldkamer van de DCMR Milieudienst Rijnmond
in 2005 bereikte was hoger dan vorig jaar. Ook het aantal voorvallen
dat klachten tot gevolg had steeg dit jaar. Dit jaar werden ruim 8300
voorvallen geregistreerd. Over deze voorvallen werden gemiddeld 2,8
klachten ingediend. Het toegenomen klachtenaantal is vooral te
verklaren door de stijging van vliegtuigklachten. Ook hebben enkele
incidenten, soms buiten het Rijnmondgebied, geleid tot een groot
aantal gemelde klachten. Dit zijn de belangrijkste conclusies van het
rapport `Milieuklachten in Rijnmond. De gegevens over het jaar 2005'.
In het jaar 2005 dienden de inwoners ruim 23.000 klachten in bij de
milieuklachtentelefoon van de meldkamer. In het jaar ervoor behandelde
de meldkamer van de DCMR Milieudienst Rijnmond ongeveer 18.500
klachten. Enkele grote incidenten hebben een klachtengolf tot gevolg
gehad. Door de stroomstoring op 14 juli in Rotterdam Hoogvliet traden
bij Shell Pernis storingen op. Dit voorval alleen al had ongeveer 500
klachten tot gevolg. De stijging in het klachtenaantal is tevens te
verklaren door het toegenomen aantal vliegtuigklachten. Melders van
vliegtuigklachten klagen over het algemeen frequenter. Het gemiddeld
aantal klachten per klager in de afgelopen vier jaar is dan ook
gestegen van 2,1 van 2,6.
Grote industrie veroorzaakt minder stankklachten
Het aantal stankklachten is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dit
jaar werden bijna 6500 stankklachten ingediend. In het jaar ervoor
waren dat er 5900. Opmerkelijk is dat het aantal stankklachten dat
veroorzaakt werd door de grote industrie blijft dalen. Veel
stankbronnen zijn in de afgelopen jaren gesaneerd en ook het aantal
stankincidenten bij de grote industrie is dit jaar verder afgenomen
(van ruim 900 voorvallen in 2004 tot 850 voorvallen in 2005). De DCMR
schrijft deze ontwikkeling deels toe aan het goede werk van Deltalinqs
University, waarin bedrijven sinds 2001 samenwerken om incidenten te
voorkomen.
Het gestegen aantal stankklachten geeft wel aanleiding om in de
komende periode extra aandacht te geven aan de veroorzakers. De
aandacht zal uitgaan naar de notoire overtreders van milieuregels. Ook
het milieubeleid kent zijn veelplegers en die zullen met prioriteit
worden aangepakt.
Stofklachten
Hoewel het aantal stofklachten dit jaar toenam van 150 naar bijna 950
klachten, is dit grotendeels te verklaren door de brand in een
opslagloods in Middelharnis. De DCMR ontving over dit incident bijna
700 klachten over neerdalende verbrande papiersnippers.
Klagen via internet
Het aantal klachten dat dit jaar via het internet werd ingediend, is
toegenomen. In 2005 kwamen via internet rond de 6900 klachten binnen.
Dit is een ruime verdubbeling ten opzichte van 2004. Vooral het aantal
vliegtuigklachten dat via het internet werd gemeld, is gestegen. Ruim
80% van de internetklachten heeft betrekking op vliegtuigklachten, in
2004 was dit 65%. In het afgelopen jaar is 30% van de klachten via
internet gemeld, vorig jaar was dit nog 16%. Ook bij klachtengolven
steeg het aantal meldingen per internet. Relatief veel mensen weten
bij deze golven de meldkamer te bereiken via het internet. Een
positieve ontwikkeling gezien de overbelaste telefoonlijnen van de
meldkamer gedurende klachtengolven.
Lawaaiklachten/Vliegtuiggeluid- toename
Het aantal lawaaiklachten is dit jaar, na een forse stijging in 2004,
opnieuw sterk gestegen. In 2005 werden 14.300 lawaaiklachten
ingediend: zo'n 61% van het totale aantal klachten. In 2004 bedroeg
dit percentage 62%. Het aantal klachten over vliegverkeer van en naar
Rotterdam Airport is de hoofdoorzaak van deze toename. Vorig jaar
werden ruim 7100 vliegtuigklachten ingediend. In 2005 behandelde de
meldkamer ruim 9500 vliegtuigklachten. De cijfers wijzen uit dat een
kleine groep klagers verantwoordelijk is voor bijna de helft van het
aantal klachten. Als de frequente klagers in zowel 2004 als 2005 niet
meegerekend zouden worden, dan zou het aantal klachten gedaald zijn
ten opzichte van vorig jaar. Gezien het aantal vliegtuigbewegingen was
ook een daling van het klachtenaantal te verwachten. Het totaal aantal
vliegtuigbewegingen op Rotterdam Airport is licht gestegen, de grote
luchtvaart (> 6 ton) echter, is met 1.700 vliegtuigbewegingen gedaald.
Het aantal klagers over vliegtuiggeluid is ook een graadmeter om de
hinderbeleving in de omgeving in kaart te brengen; er zijn 300 klagers
minder dan in 2004.
De DCMR geeft klachten over vliegtuigen door aan de Commissie
Milieuhygiëne Luchtvaartterrein Rotterdam (commissie 28). In deze
commissie wordt beleid voor Rotterdam Airport voorbereid. De DCMR is
adviseur van deze commissie en presenteert ieder kwartaal een
uitgebreide rapportage aan de commissie. Ook bleek dat vliegtuigen
zich in de meeste gevallen aan de regels over aanvliegroutes en
aankomst-en vertrektijden houden.
Ook het aantal klachten over de horeca is toegenomen. De gemeente
Rotterdam heeft besloten grote prioriteit aan horecaoverlast toe te
kennen en heeft de DCMR opdracht gegeven de controles te gaan
uitvoeren. Dit omdat de politie door andere prioriteiten onvoldoende
aan het terugdringen van horecaoverlast toekwam.
Een positieve ontwikkeling is dat het vervoerlawaai een afname laat
zien. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft maatregelen aan
de spoorbaan ter hoogte van de Calandbrug bij Rozenburg getroffen. Dit
heeft geleid tot een afname van het aantal klachten van 187 klachten
in 2004 tot 50 klachten in 2005.
Grote incidenten
Bij incidenten van enige omvang (bijvoorbeeld branden of incidenten
met mogelijk gevaar voor de omgeving) moeten bedrijven een zogenaamde
CIN-melding doen aan het Centraal Incidentennummer (CIN). Het aantal
CIN-meldingen dit jaar is gedaald, van 248 naar 214 meldingen. Dit
jaar waren er, net als vorig jaar, 14 grote incidenten. Enkele
incidenten hadden honderden klachten tot gevolg:
*Over Shell Pernis kwamen op 14 juli maar liefst 481 klachten binnen.
`s Morgens was er een grote stroomstoring bij Eneco in Hoogvliet.
Hierdoor traden op het bedrijventerrein van Shell Pernis grote
storingen op. Door deze storing viel de stoomvoorziening en de
instrumentenlucht in de fabrieken weg en was het niet mogelijk de
fabrieken weer op te starten. Het incident bracht gedurende lange tijd
roetende fakkels met zich mee. De meeste mensen klaagden dan ook over
de roetende fakkels en gevoelens van onveiligheid. 481 inwoners uit
Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Spijkenisse, Hoogvliet en Pernis
dienden hun klacht in via de meldkamer van de DCMR.
*Bij Total Fina in Antwerpen scheurde op 26 oktober een olietank in de
Antwerpse haven. Er stond die dag een zuidelijke wind. De meldkamer
ontving op deze dag 340 stankklachten uit Numansdorp, Maasdam, 's
Gravendeel, Capelle aan den IJssel, Papendrecht, Zwijndrecht,
Ridderkerk, Barendrecht en Rotterdam over olie-of petroleumlucht.
* Op donderdag 8 september brak brand uit in een grote opslagloods in
Middelharnis. In de loods met zo'n 10.000 vierkante meter opslagruimte
lag voornamelijk hout, oud papier en voedselwaren. Er kwam veel rook
en witte snippers vrij. De snippers bestaan uit as en verbrand papier
die neerkwamen in het Rijnmondgebied. De DCMR ontving 684 klachten
over deze brand.
Zie het origineel