AutoRai

Audi S6: superieur vermogen in het premium sportsegment

(1/9/2006)
De S6 is de jongste exponent van Audiâs filosofie ten aanzien van sportief autorijden. Hij komt deze zomer op de markt. Behalve de S6 Limousine introduceert Audi ook de S6 Avant, een dynamische, ruime auto waarin de veelzijdige flexibiliteit van een stationwagen wordt gecombineerd met het sportieve karakter van de nieuwe Audi S6. De nieuwe Audi S6 wordt aangedreven door een compleet nieuwe V10-motor, die met zijn topprestaties inspeelt op de hoge eisen van kopers in dit premiumsegment. Deze motor, die vrijwel identiek is aan de krachtbron van de nieuwe Audi S8, genereert met een cilinderinhoud van 5,2 liter een vermogen van 309 kW (420 pk) bij 6.800 t/min. Het indrukwekkende maximumkoppel van 540 Nm wordt bereikt tussen 3.000 en 4.000 t/min. Dankzij de FSI-technologie accelereert de S6 Limousine in slechts 5,2 seconden van 0 tot 100 km/h (S6 Avant: 5,3 sec.). De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. Het gemiddelde brandstofverbruik van de motor bedraagt ongeveer 13,4 liter per 100 kilometer.

Het motorvermogen wordt overgebracht door de standaard aanwezige zestraps tiptronic-transmissie, die zich dankzij de intelligente software aanpast aan de rijstijl van de bestuurder. Tegelijkertijd zorgt de software voor een sneller en meer dynamisch schakelpatroon dan bij andere modellen van Audi. Met behulp van de transmissiehendel kan de bestuurder de sportieve âSâ-stand inschakelen, waarmee de transmissie bij hogere toeren op- en terugschakelt. Ook is het mogelijk om via de schakelpaddles achter het stuurwiel handmatig te schakelen. De transmissiehendel is uitgevoerd in aluminium-look, het stuurwiel is afgewerkt met leder.

Uiteraard beschikt de nieuwe Audi S6 over quattro permanente vierwielaandrijving, zoals verwacht mag worden van een Audi in dit segment. Op basis van 25 jaar ervaring met deze aandrijving, ontwikkelde Audi een nieuwe quattro-generatie met een asymmetrische, meer dynamische verdeling van het koppel. Opnieuw een bewijs van de befaamde Audi-richtlijn âVoorsprong door techniekâ.

Het in de aandrijflijn opgenomen middendifferentieel verdeelt het motorvermogen afhankelijk van de omstandigheden over de voor- en achterwielen. In de standaard afstelling gaat 40 procent van het vermogen naar de voorwielen en 60 procent naar de achterwielen. De nadruk ligt dus in lichte mate op de achterwielen, wat past bij het dynamische karakter van de nieuwe S6.
Afhankelijk van de situatie kan het systeem op ieder moment maximaal 85 procent van de aandrijfkracht naar de achterwielen dirigeren, of 65 procent naar de voorwielen. Zodra een wiel de grip verliest (wielspin), wordt het weer onder controle gebracht door het elektronische sperdifferentieel (EDS), dat het wiel gericht afremt.

Het elektronisch stabiliseringsprogramma ESP is in twee stappen uit te schakelen. Wanneer de bestuurder de ESP-knop eenmaal indrukt, wordt alleen de aandrijfslipregeling (ASR) gedeactiveerd en blijft ESP actief om de auto te stabiliseren op het moment dat het nodig is. Door de ESP-knop langer dan drie seconden ingedrukt te houden, worden alle functies van het systeem uitgeschakeld. Alleen het elektronische sperdifferentieel (EDS) en ABS blijven actief. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan de wensen van meer sportief georiënteerde bestuurders.

Ondanks het compromisloze technische concept is het uiterlijk van de Audi S6 even ingetogen als elegant. De S6 Limousine is onder meer herkenbaar aan lichtmetalen 18-inch velgen, subtiel verbrede wielkasten, Audiâs opvallende single frame grille met dubbele verticale lamellen en een fraai geïntegreerde achterspoiler. De S6 Avant heeft een aangepaste dakspoiler.
Een innovatief en bijzonder designdetail wordt gevormd door de in de voorbumper geïntegreerde strips voor dagrijverlichting. Deze bestaan ieder uit vijf ledâs.

De S6 heeft een totaalgewicht van 1.910 kilo (S6 Avant: 1.970 kilo) en is voorzien van de even dynamische als stabiliteit bevorderende quattro permanente vierwielaandrijving. Dat betekent dat er per pk slechts 4,55 kilo (S6 Avant: 4,69 kilo) hoeft te worden voortgestuwd â een verhouding tussen vermogen en gewicht die een topklasse sportauto waardig is.