Audi S6: superieur vermogen in het premium sportsegment
(1/9/2006)
De S6 is de jongste exponent van Audiâs filosofie ten aanzien van
sportief autorijden. Hij komt deze zomer op de markt. Behalve de S6
Limousine introduceert Audi ook de S6 Avant, een dynamische, ruime
auto waarin de veelzijdige flexibiliteit van een stationwagen wordt
gecombineerd met het sportieve karakter van de nieuwe Audi S6.
De nieuwe Audi S6 wordt aangedreven door een compleet nieuwe
V10-motor, die met zijn topprestaties inspeelt op de hoge eisen van
kopers in dit premiumsegment. Deze motor, die vrijwel identiek is aan
de krachtbron van de nieuwe Audi S8, genereert met een cilinderinhoud
van 5,2 liter een vermogen van 309 kW (420 pk) bij 6.800 t/min. Het
indrukwekkende maximumkoppel van 540 Nm wordt bereikt tussen 3.000 en
4.000 t/min. Dankzij de FSI-technologie accelereert de S6 Limousine in
slechts 5,2 seconden van 0 tot 100 km/h (S6 Avant: 5,3 sec.). De
topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. Het gemiddelde
brandstofverbruik van de motor bedraagt ongeveer 13,4 liter per 100
kilometer.
Het motorvermogen wordt overgebracht door de standaard aanwezige
zestraps tiptronic-transmissie, die zich dankzij de intelligente
software aanpast aan de rijstijl van de bestuurder. Tegelijkertijd
zorgt de software voor een sneller en meer dynamisch schakelpatroon
dan bij andere modellen van Audi. Met behulp van de transmissiehendel
kan de bestuurder de sportieve âSâ-stand inschakelen, waarmee de
transmissie bij hogere toeren op- en terugschakelt. Ook is het
mogelijk om via de schakelpaddles achter het stuurwiel handmatig te
schakelen. De transmissiehendel is uitgevoerd in aluminium-look, het
stuurwiel is afgewerkt met leder.
Uiteraard beschikt de nieuwe Audi S6 over quattro permanente
vierwielaandrijving, zoals verwacht mag worden van een Audi in dit
segment. Op basis van 25 jaar ervaring met deze aandrijving,
ontwikkelde Audi een nieuwe quattro-generatie met een asymmetrische,
meer dynamische verdeling van het koppel. Opnieuw een bewijs van de
befaamde Audi-richtlijn âVoorsprong door techniekâ.
Het in de aandrijflijn opgenomen middendifferentieel verdeelt het
motorvermogen afhankelijk van de omstandigheden over de voor- en
achterwielen. In de standaard afstelling gaat 40 procent van het
vermogen naar de voorwielen en 60 procent naar de achterwielen. De
nadruk ligt dus in lichte mate op de achterwielen, wat past bij het
dynamische karakter van de nieuwe S6.
Afhankelijk van de situatie kan het systeem op ieder moment maximaal
85 procent van de aandrijfkracht naar de achterwielen dirigeren, of 65
procent naar de voorwielen. Zodra een wiel de grip verliest
(wielspin), wordt het weer onder controle gebracht door het
elektronische sperdifferentieel (EDS), dat het wiel gericht afremt.
Het elektronisch stabiliseringsprogramma ESP is in twee stappen uit te
schakelen. Wanneer de bestuurder de ESP-knop eenmaal indrukt, wordt
alleen de aandrijfslipregeling (ASR) gedeactiveerd en blijft ESP
actief om de auto te stabiliseren op het moment dat het nodig is.
Door de ESP-knop langer dan drie seconden ingedrukt te houden, worden
alle functies van het systeem uitgeschakeld. Alleen het elektronische
sperdifferentieel (EDS) en ABS blijven actief. Hiermee wordt
tegemoetgekomen aan de wensen van meer sportief georiënteerde
bestuurders.
Ondanks het compromisloze technische concept is het uiterlijk van de
Audi S6 even ingetogen als elegant. De S6 Limousine is onder meer
herkenbaar aan lichtmetalen 18-inch velgen, subtiel verbrede
wielkasten, Audiâs opvallende single frame grille met dubbele
verticale lamellen en een fraai geïntegreerde achterspoiler. De S6
Avant heeft een aangepaste dakspoiler.
Een innovatief en bijzonder designdetail wordt gevormd door de in de
voorbumper geïntegreerde strips voor dagrijverlichting. Deze bestaan
ieder uit vijf ledâs.
De S6 heeft een totaalgewicht van 1.910 kilo (S6 Avant: 1.970 kilo) en
is voorzien van de even dynamische als stabiliteit bevorderende
quattro permanente vierwielaandrijving. Dat betekent dat er per pk
slechts 4,55 kilo (S6 Avant: 4,69 kilo) hoeft te worden voortgestuwd â
een verhouding tussen vermogen en gewicht die een topklasse sportauto
waardig is.
AutoRai