9-1-2006
Het ministerie van VROM gaat mede namens het ministerie van Verkeer en
Waterstaat (V&W) en de gemeente Amsterdam (Haven Amsterdam) opnieuw
offertes aanvragen voor de sloop van de Sandrien. De voormalige sloper
van het schip, Amsterdam Ship Repair (ASR), is in mei 2005 failliet
gegaan en heeft de opdracht tot sanering en sloop van de Sandrien
teruggegeven. Het schip is in februari 2001 door de VROM-Inspectie in
de haven van Amsterdam aan de ketting gelegd. Het schip, waarin asbest
is aangetroffen, was onderweg naar India om daar gesloopt te worden.
In India verwijderen arbeiders alle materialen, waaronder asbest,
zonder bescherming met alle consequenties voor mens en milieu.
De IMCA Group (waaronder ASR valt) wilde na het faillissement een
doorstart maken en onder de naam Dutch Ship Recycling (DSR) de sloop
en sanering afmaken. De IMCA Group kan echter onvoldoende garanties
(solvabiliteit, milieuvergunning, bankgarantie) bieden dat DSR de
sloop wel succesvol kan afronden. Daarom hebben VROM, V&W en de
gemeente Amsterdam besloten opnieuw offertes aan te vragen bij andere
partijen. VROM verhaalt eventuele extra kosten die met de nieuwe
opdrachtverlening gepaard gaan op de IMCA Group.
Veiligheid
In de haven van Amsterdam ligt naast de Sandrien ook het schip de
Otapan. In 2001 heeft de bemanning van het schip zelf, illegaal een
gedeelte van de asbest verwijderd. De overheid heeft toen ingegrepen
bij deze onveilige situatie en heeft alle asbest verwijderd en
afgevoerd. Door dit strafbare feit (illegale asbestverwijdering) heeft
de rechter het schip laten vervallen aan de Staat der Nederlanden,
mede omdat de eigenaar niet mee kon werken aan een oplossing voor de
sloop. De dienst Domeinen zoekt voor dit schip een verantwoorde
oplossing. Beide schepen vormen geen bedreiging voor de
volksgezondheid. Om de veiligheid te garanderen, houdt het KLPD extra
toezicht op de schepen. Bij dreiging kan de overheid direct ingrijpen.
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer