AutoRai

Audi presenteert Roadjet Concept in Detroit

(1/9/2006)
Detroit is het decor van een opmerkelijk debuut. Op de Noord-Amerikaanse Internationale Autoshow presenteert Audi de Roadjet, een studiemodel dat de laatste evolutie van Audi's zakelijke ontwerp combineert met een volledig nieuw ruimteconcept. Ook de aandrijving van de Roadjet is uniek in zijn soort: de 300 pk sterke 3.2 FSI-motor is gekoppeld aan een aantal innovatieve concepten, die de auto een ongekende combinatie van prestaties, levendigheid en efficiency meegeven. Bovendien is de Audi Roadjet Concept het eerste model dat een sportieve 'Direct Shift'- zeventrapstransmissie heeft, gekoppeld aan een in lengterichting geplaatste krachtbron. Verder dient dit studiemodel als showcase voor alle innovatieve elektronische systemen die de komende vijf jaar hun weg naar de productiemodellen zullen vinden.

De vormgeving van deze vierdeurs fastback limousine is een nieuwe bijzondere interpretatie van de bekende Audi-stijl. Zo heeft de neus van de Roadjet de typische, dynamische wigvorm en de voor Audi inmiddels kenmerkende single frame grille, terwijl ook de twee grote luchtinlaten onder de bumpers een duidelijke Audi-signatuur dragen. De hoge schouders geven de auto een silhouet dat kracht en veiligheid uitstraalt, ook een typische Audi-karakteristiek. Daarnaast heeft de Audi Roadjet Concept een groot raamoppervlak, dat de indruk van licht en ruimte in het voertuig versterkt.

De dynamische lijn boven de dorpels en de brede schouderpartij bepalen de horizontale proporties, die duidelijk naar het wegoppervlak zijn gericht. Dit effect wordt versterkt door het achteraanzicht: de brede wielranden, een trapeziumvormige achterklep en een diffuser onder de bumper benadrukken het sportieve karakter van de Audi Roadjet Concept.

Met een totale lengte van 4,70 meter en een breedte van 1,85 meter voldoet de Audi Roadjet Concept aan de standaardafmetingen van auto's in het B-segment.
Toch biedt de auto met een hoogte van 1,55 meter en een wielbasis van 2,85 meter meer effectieve ruimte aan de inzittenden dan gebruikelijk. De hogere zitpositie geeft een overvloedige beenruimte, terwijl allevier de individuele zitplaatsen profiteren van een royale schouderbreedte en een genereuze hoofdruimte, die uniek zijn voor een auto in deze klasse.

Een doorontwikkelde versie van de huidige 3,2-liter zescilindermotor met directe FSI-benzine-injectie geeft de Audi Roadjet Concept de levendige aandrijving die een auto van dit kaliber verdient. Dankzij een inlaatspruitstuk met vaste geometrie en de klepbediening met het innovatieve Audi-kleplichtsysteem ontwikkelt de motor maar liefst 300 pk bij 7.000 t/min. en een al even indrukwekkend maximumkoppel van 330 Nm bij 4.500 t/min. Deze krachtbron is echter niet alleen indrukwekkend vanwege zijn pure prestaties, maar ook vanwege zijn robuuste trekkracht en pit, gekoppeld aan een lineaire vermogenstoename tot aan het maximumtoerental toe.

De Audi Roadjet Concept is het eerste model dat profiteert van de sportieve 'Direct Shift'-transmissie in combinatie met een in lengterichting geplaatste motor en permanente
quattro-vierwielaandrijving. Deze transmissie is nauw verwant aan de DSG-transmissie die bij de A3 en de TT voor zo'n verbluffend effect zorgt. Dit systeem combineert de voordelen van een handgeschakelde transmissie met de kwaliteiten van een moderne automatische transmissie, waardoor een aandrijfconcept ontstaat dat in elk opzicht superieur is.

De lay-out van de wielophangingen is eveneens uitermate dynamisch. De vierarmige voorwielophanging zorgt samen met de zelfsturende trapeziumlink-achterwielophanging voor een zeer vertrouwd weggedrag, met een uitstekende handelbaarheid en een uitmuntend rijcomfort. Daarbij worden nu voor het eerst schokdempers met een variabele demping toegepast, terwijl ook het Audi Dynamic Steering-tandheugelstuurconcept met variabele overbrenging zijn primeur kent op de Audi Roadjet Concept.

Het rijplezier wordt nog aangenamer dankzij het Audi Drive Select, een bijzondere innovatie waarmee de rijder een aantal totaal verschillende autokarakteristieken met een druk op een knop kan aanpassen. De drie modi, 'Comfortabel', 'Dynamisch' en 'Sportief', veranderen het stuurgedrag, de schokdemping en het schakelgedrag van de transmissie, terwijl ook de motorkarakteristiek wordt aangepast. Audi Drive Select biedt de rijder daarmee zeer verschillende rijbelevingen in één enkel voertuig!

Het nieuwe systeem voor auto-naar-autocommunicatie, dat Audi op de Roadjet Concept presenteert, betekent een belangrijke vooruitgang op het gebied van de veiligheid.
Maar ook het brandstofverbruik en het comfort profiteren van dit nieuwe systeem. Bij deze vorm van informatietechnologie, die door diverse autofabrikanten wordt ondersteund, wordt via een WLAN-netwerk informatie uitgewisseld tussen voertuigen onderling, wanneer die zich door het verkeer voortbewegen. Daarnaast communiceert de auto met het netwerk van de infrastructuur.

Met deze technologie gaat er een wereld aan nieuwe mogelijkheden open. Zo kunnen er gegevens over de verkeersdoorstroming worden doorgegeven, waarmee de rijstijl zodanig is aan te passen dat verkeersopstoppingen of zelfs ongelukken kunnen worden voorkomen. Binnen een paar jaar zal dit systeem al gekoppeld worden aan een stationair netwerk, waarmee de berijder bijvoorbeeld een vrije parkeerplek kan lokaliseren voor hij zijn bestemming bereikt, en deze plek zelfs kan reserveren.