Audi presenteert Roadjet Concept in Detroit
(1/9/2006)
Detroit is het decor van een opmerkelijk debuut. Op de
Noord-Amerikaanse Internationale Autoshow presenteert Audi de Roadjet,
een studiemodel dat de laatste evolutie van Audi's zakelijke ontwerp
combineert met een volledig nieuw ruimteconcept.
Ook de aandrijving van de Roadjet is uniek in zijn soort: de 300 pk
sterke 3.2 FSI-motor is gekoppeld aan een aantal innovatieve
concepten, die de auto een ongekende combinatie van prestaties,
levendigheid en efficiency meegeven. Bovendien is de Audi Roadjet
Concept het eerste model dat een sportieve 'Direct Shift'-
zeventrapstransmissie heeft, gekoppeld aan een in lengterichting
geplaatste krachtbron. Verder dient dit studiemodel als showcase voor
alle innovatieve elektronische systemen die de komende vijf jaar hun
weg naar de productiemodellen zullen vinden.
De vormgeving van deze vierdeurs fastback limousine is een nieuwe
bijzondere interpretatie van de bekende Audi-stijl. Zo heeft de neus
van de Roadjet de typische, dynamische wigvorm en de voor Audi
inmiddels kenmerkende single frame grille, terwijl ook de twee grote
luchtinlaten onder de bumpers een duidelijke Audi-signatuur dragen. De
hoge schouders geven de auto een silhouet dat kracht en veiligheid
uitstraalt, ook een typische Audi-karakteristiek. Daarnaast heeft de
Audi Roadjet Concept een groot raamoppervlak, dat de indruk van licht
en ruimte in het voertuig versterkt.
De dynamische lijn boven de dorpels en de brede schouderpartij bepalen
de horizontale proporties, die duidelijk naar het wegoppervlak zijn
gericht. Dit effect wordt versterkt door het achteraanzicht: de brede
wielranden, een trapeziumvormige achterklep en een diffuser onder de
bumper benadrukken het sportieve karakter van de Audi Roadjet Concept.
Met een totale lengte van 4,70 meter en een breedte van 1,85 meter
voldoet de Audi Roadjet Concept aan de standaardafmetingen van auto's
in het B-segment.
Toch biedt de auto met een hoogte van 1,55 meter en een wielbasis van
2,85 meter meer effectieve ruimte aan de inzittenden dan gebruikelijk.
De hogere zitpositie geeft een overvloedige beenruimte, terwijl
allevier de individuele zitplaatsen profiteren van een royale
schouderbreedte en een genereuze hoofdruimte, die uniek zijn voor een
auto in deze klasse.
Een doorontwikkelde versie van de huidige 3,2-liter zescilindermotor
met directe FSI-benzine-injectie geeft de Audi Roadjet Concept de
levendige aandrijving die een auto van dit kaliber verdient. Dankzij
een inlaatspruitstuk met vaste geometrie en de klepbediening met het
innovatieve Audi-kleplichtsysteem ontwikkelt de motor maar liefst 300
pk bij 7.000 t/min. en een al even indrukwekkend maximumkoppel van 330
Nm bij 4.500 t/min. Deze krachtbron is echter niet alleen
indrukwekkend vanwege zijn pure prestaties, maar ook vanwege zijn
robuuste trekkracht en pit, gekoppeld aan een lineaire
vermogenstoename tot aan het maximumtoerental toe.
De Audi Roadjet Concept is het eerste model dat profiteert van de
sportieve 'Direct Shift'-transmissie in combinatie met een in
lengterichting geplaatste motor en permanente
quattro-vierwielaandrijving. Deze transmissie is nauw verwant aan de
DSG-transmissie die bij de A3 en de TT voor zo'n verbluffend effect
zorgt. Dit systeem combineert de voordelen van een handgeschakelde
transmissie met de kwaliteiten van een moderne automatische
transmissie, waardoor een aandrijfconcept ontstaat dat in elk opzicht
superieur is.
De lay-out van de wielophangingen is eveneens uitermate dynamisch. De
vierarmige voorwielophanging zorgt samen met de zelfsturende
trapeziumlink-achterwielophanging voor een zeer vertrouwd weggedrag,
met een uitstekende handelbaarheid en een uitmuntend rijcomfort.
Daarbij worden nu voor het eerst schokdempers met een variabele
demping toegepast, terwijl ook het Audi Dynamic
Steering-tandheugelstuurconcept met variabele overbrenging zijn
primeur kent op de Audi Roadjet Concept.
Het rijplezier wordt nog aangenamer dankzij het Audi Drive Select, een
bijzondere innovatie waarmee de rijder een aantal totaal verschillende
autokarakteristieken met een druk op een knop kan aanpassen. De drie
modi, 'Comfortabel', 'Dynamisch' en 'Sportief', veranderen het
stuurgedrag, de schokdemping en het schakelgedrag van de transmissie,
terwijl ook de motorkarakteristiek wordt aangepast. Audi Drive Select
biedt de rijder daarmee zeer verschillende rijbelevingen in één
enkel voertuig!
Het nieuwe systeem voor auto-naar-autocommunicatie, dat Audi op de
Roadjet Concept presenteert, betekent een belangrijke vooruitgang op
het gebied van de veiligheid.
Maar ook het brandstofverbruik en het comfort profiteren van dit
nieuwe systeem. Bij deze vorm van informatietechnologie, die door
diverse autofabrikanten wordt ondersteund, wordt via een WLAN-netwerk
informatie uitgewisseld tussen voertuigen onderling, wanneer die zich
door het verkeer voortbewegen. Daarnaast communiceert de auto met het
netwerk van de infrastructuur.
Met deze technologie gaat er een wereld aan nieuwe mogelijkheden open.
Zo kunnen er gegevens over de verkeersdoorstroming worden doorgegeven,
waarmee de rijstijl zodanig is aan te passen dat verkeersopstoppingen
of zelfs ongelukken kunnen worden voorkomen. Binnen een paar jaar zal
dit systeem al gekoppeld worden aan een stationair netwerk, waarmee de
berijder bijvoorbeeld een vrije parkeerplek kan lokaliseren voor hij
zijn bestemming bereikt, en deze plek zelfs kan reserveren.
AutoRai