Gemeente Utrecht

Sneller met auto en bus van kanaleneiland naar stationsgebied

Om de doorstroming van verkeer van en naar het Stationsgebied te verbeteren, wordt de route Churchilllaan - 5 Meiplein - Koningin Wilhelminalaan - Overste den Oudenlaan - Tellegenlaan en Van Zijstweg opnieuw ingericht. Tegelijkertijd met de reconstructie wordt op deze route een HOV-baan (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) aangelegd. Deze sluit aan op de busbaan naar Papendorp en is onderdeel van het HOV-tracé dat het Centraal Station verbindt met NS-station Vleuten.

Het college van burgemeester en wethouders heeft het Integraal Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp voor de reconstructie vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. Op de Van Zijstweg en Dr. M.A. Tellegenlaan komt in twee richtingen één rijstrook voor autoverkeer. De vrije busbaan wordt aan de kant van Dichterswijk aangelegd, net als het vrijliggende fietspad. De bussen en het autoverkeer gaan over de Mandelabrug. Aan de kant van de Veilinghaven komt voor voetgangers en fietsers een nieuwe brug. Om de herinrichting van de Van Zijstweg mogelijk te maken, moet de voormalige hovenierswoning aan de Van Zijstweg 51 worden gesloopt. Het is niet mogelijk om het pand te behouden, maar de aanwezige historisch waardevolle onderdelen van de woning worden zoveel mogelijk gespaard en hergebruikt. Om die reden is het pand al in 1997 aangekocht.

Op de Overste den Oudenlaan komen tussen de Tellegenlaan en het Anne Frankplein in beide richtingen twee rijstroken voor auto's. De vrije busbaan wordt hier aan de oostkant van de Overste den Oudenlaan aangelegd. Als gevolg van de herinrichting zal het Anne Frankplein veranderen in een kruising met verkeerslichten. Op de Koningin Wilhelminalaan en de Churchillaan (tot aan de afslag met de Trumanlaan) komt de vrije busbaan tussen de rijstroken voor het autoverkeer in te liggen. Voor auto's komt in beide richtingen één rijstrook.

Ook het 5 Meiplein wordt heringericht tot een kruising met verkeerslichten. Dit is nodig omdat zowel de sneltram als de HOV-bussen straks voorrang krijgen op het overige verkeer. Deze voorrangssituatie is lastig te regelen met een rotonde.

Advies Wijkraad Zuidwest

Bij de totstandkoming van het Integraal Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp is voor zover mogelijk ook rekening gehouden met het advies dat de Wijkraad Zuidwest eind 2003 gaf over de route Churchilllaan - Van Zijstweg. In dit advies vroeg de Wijkraad het college om handhaving van de tweebaans autoweg op de Van Zijstweg en situering van de HOV-baan aan de Jaarbeurszijde van deze weg. In huidige ontwerp wordt het aantal rijbanen voor auto's niet uitgebreid. Vanwege verkeerstechnische eisen is het aanleggen van de HOV-baan aan de kant van het Jaarbeursterrein niet mogelijk. Vandaar dat de HOV-baan aan de zijde van de Dichterswijk komt te liggen. Ook wilde de wijkraad de voormalige hovenierswoning (Van Zijstweg 51) behouden, evenals de jaren '20 Rietveldvilla (hoek Kanaalweg - Tellegenlaan) en de woonbotenfunctie langs het Merwedekanaal. Het huidige ontwerp gaat uit van behoud van zowel de Rietveldvilla als de ligplaatsen voor woonboten. De voormalige hovenierswoning aan de Van Zijstweg moet echter wel plaats maken voor de aanleg van de HOV-baan.

Start inspraak

Op het ontwerp voor de reconstructie van de route Churchilllaan - Van Zijstweg is inspraak mogelijk. In de periode van maandag 9 januari tot maandag 6 februari 2006 kunnen belanghebbenden een inspraakreactie geven op de plannen die ter inzage bij Wijkbureau Zuidwest, het Informatiecentrum in het Stadhuis en bij de publieksbalie van de Dienst Stadsontwikkeling. Woensdagavond 25 januari a.s. vindt van 18:30 uur tot 21:00 uur een inloopbijeenkomst over de herinrichting van de route Churchilllaan - Van Zijstweg plaats in het wijkbureau Zuidwest.

Noot voor de media:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Casper van Riet, Bestuurscommunicatie Stadhuis, tel. (030) 286 11 48.