Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op kamervragen van Arib over het niet vergoeden van declaraties

Kamerstuk, 9-1-2006

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DBO-K-U-2650784

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Arib over het niet vergoeden van declaraties.
(2050605910)

Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van het persbericht van de Landelijke Huisartsenvereniging waarin gemeld wordt dat de declaraties in verband met de nieuwe financieringssystematiek en de zorgverzekeringswet niet door zorgverzekeraars worden vergoed in verband met technische problemen?

Antwoord 1
Ja.

Vraag 2
Klopt het dat zorgverzekeraars nog steeds niet hun computersysteem in verband met de nieuwe zorgverzekeringswet op orde hebben en dat dit tot chaos leidt? Zo ja, wat is uw mening hierover?

Antwoord 2
Uiteraard betreur ik het dat de situatie voor onrust zorgt bij de huisartsen. Er komt echter veel op de zorgverzekeraars en VECOZO af tijdens de start van het nieuwe zorgstelsel. Naast een groei in het aantal declaraties, is er ook sprake van een explosieve stijging van het aantal raadplegingen dat huisartsen doen op verzekeringsgegevens (zogenoemde Controle op Verzekeringsrecht; COV). Het aantal raadplegingen is de afgelopen weken gestegen van 11 naar maar liefst 32 miljoen per dag. Dit vergt veel van zowel VECOZO als verzekeraars. Er is in deze startfase enige tijd nodig om te reageren op deze groei en de systemen hierop aan te passen. Overigens lijkt een deel van de stijging in het aantal raadplegingen mede veroorzaakt te worden door onjuist gebruik van het systeem door huisartsen. Zo meldde VECOZO bijvoorbeeld dat enkele huisartsen 300.000 raadplegingen per dag op hun patiëntenbestand hebben verricht. De overbelasting van het systeem wordt dus ook veroorzaakt door foutief gebruik door zorgaanbieders.

Vraag 3
Gelden deze administratieve problemen in verband met declaraties alleen voor huisartsen of ook voor tandartsen, fysiotherapeuten en medische specialisten?

Antwoord 3
Er is bij fysiotherapeuten, apothekers, tandartsen en ziekenhuizen geen sprake van een inschrijftarief. Zij declareren hun verrichtingen of diensten pas aan het eind van deze maand of begin volgende maand. Ik heb wel begrepen dat apothekers ook moeite hebben met het raadplegen van de verzekeringsgegevens (COV). Zoals al eerder gezegd, werken VECOZO en verzekeraars er hard aan dit probleem zo snel mogelijk op te lossen.

Vraag 4
Hoe kan het dat zorgverzekeraars nog steeds niet in staat zijn hun systeem op orde te hebben terwijl hier al eerder voor is gewaarschuwd? Hoe kan het dat zorgverzekeraars de afgelopen maanden steeds hebben geroepen dat vanaf januari 2006 geen technische problemen te verwachten zijn in verband met de invoering van de zorgverzekeringswet?

Antwoord 4
Zowel ZN als de LHV hebben aangegeven dat hun leden op 1 januari klaar zouden zijn voor declareren. Ik kan mij echter voorstellen dat verzekeraars niet voorbereid waren op een dusdanige groei van vooral het aantal raadplegingen op verzekeringsgegevens. Nu is gebleken dat deze groei aanzienlijk groter is dan verwacht, werken zij hard om deze problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Vraag 5
Wat betekent deze situatie voor de patiënten en voor de huisartsen? Deelt u de mening dat huisartsen er van op aan zouden moeten kunnen dat zorgverzekeraars vanaf 1 januari 2006 hun administratie op orde dienen te hebben? Zo ja, welke consequentie verbindt u hieraan?

Antwoord 5
Deze situatie heeft m.i. geen gevolgen voor de patiënten. Ik vind dat zowel de huisartsen als de verzekeraars er van op aan moeten kunnen dat alle betrokkenen hun administraties op orde hebben. Naast de gesignaleerde problemen bij zorgverzekeraars, blijken er ook in de softwarepakketten van de huisartsen onvolkomenheden. Ik heb begrepen dat een aantal huisartsen nog niet elektronisch kan declareren. Er is in de startfase van het nieuwe systeem enige tijd nodig om te reageren op de onverwacht grote groei in aantal raadplegingen en om de systemen hierop aan te passen. Ik heb partijen uitgenodigd om op 10 januari de gerezen problematiek te bespreken en afspraken te maken over een oplossing.

Vraag 6
Wat is volgens u de oplossing van dit probleem en binnen welke termijn denkt u dat het wordt opgelost?

Antwoord 6
Het is aan ZN en de LHV om uitvoering te geven aan het declaratieverkeer. Hierover zijn afspraken gemaakt. Gezien het belang van een goede uitvoering van het declaratieverkeer heb ik partijen op dinsdag 10 januari bijeen geroepen om de problemen te bespreken. Er zullen dan afspraken gemaakt moeten worden over de termijn waarbinnen de problemen redelijkerwijs opgelost moeten worden. Als gevolg van de invoering van het nieuwe zorgstelsel vervalt het verschil tussen particulier en ziekenfondsverzekerden. Dit betekent tegelijkertijd een andere bekostiging voor de huisartsen. Ik vond invoering van het nieuwe bekostigingssysteem voor huisartsen verantwoord, omdat partijen mij hadden verzekerd klaar te zijn voor het elektronisch declareren. Bovendien waren verzekeraars bereid (ruimhartig) te bevoorschotten, zodat huisartsen als gevolg van het nieuwe systeem niet in een slechtere liquiditeitspositie zouden geraken. Partijen moeten de tijd krijgen om hun werkwijze in het nieuwe systeem te verfijnen. Uiteraard houd ik een vinger aan de pols en worden problemen zo snel mogelijk gesignaleerd en aangepakt.

Vraag 7
Bent u bereid deze vragen uiterlijk 16 januari aanstaande te beantwoorden?

Antwoord 7
Ja.