Antwoorden op kamervragen van Arib over het niet vergoeden van declaraties
Kamerstuk, 9-1-2006
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DBO-K-U-2650784
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Arib over het niet
vergoeden van declaraties.
(2050605910)
Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van het persbericht van de Landelijke
Huisartsenvereniging waarin gemeld wordt dat de declaraties in verband
met de nieuwe financieringssystematiek en de zorgverzekeringswet niet
door zorgverzekeraars worden vergoed in verband met technische
problemen?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat zorgverzekeraars nog steeds niet hun computersysteem in
verband met de nieuwe zorgverzekeringswet op orde hebben en dat dit
tot chaos leidt? Zo ja, wat is uw mening hierover?
Antwoord 2
Uiteraard betreur ik het dat de situatie voor onrust zorgt bij de
huisartsen. Er komt echter veel op de zorgverzekeraars en VECOZO af
tijdens de start van het nieuwe zorgstelsel. Naast een groei in het
aantal declaraties, is er ook sprake van een explosieve stijging van
het aantal raadplegingen dat huisartsen doen op verzekeringsgegevens
(zogenoemde Controle op Verzekeringsrecht; COV). Het aantal
raadplegingen is de afgelopen weken gestegen van 11 naar maar liefst
32 miljoen per dag. Dit vergt veel van zowel VECOZO als verzekeraars.
Er is in deze startfase enige tijd nodig om te reageren op deze groei
en de systemen hierop aan te passen. Overigens lijkt een deel van de
stijging in het aantal raadplegingen mede veroorzaakt te worden door
onjuist gebruik van het systeem door huisartsen. Zo meldde VECOZO
bijvoorbeeld dat enkele huisartsen 300.000 raadplegingen per dag op
hun patiëntenbestand hebben verricht. De overbelasting van het systeem
wordt dus ook veroorzaakt door foutief gebruik door zorgaanbieders.
Vraag 3
Gelden deze administratieve problemen in verband met declaraties
alleen voor huisartsen of ook voor tandartsen, fysiotherapeuten en
medische specialisten?
Antwoord 3
Er is bij fysiotherapeuten, apothekers, tandartsen en ziekenhuizen
geen sprake van een inschrijftarief. Zij declareren hun verrichtingen
of diensten pas aan het eind van deze maand of begin volgende maand.
Ik heb wel begrepen dat apothekers ook moeite hebben met het
raadplegen van de verzekeringsgegevens (COV). Zoals al eerder gezegd,
werken VECOZO en verzekeraars er hard aan dit probleem zo snel
mogelijk op te lossen.
Vraag 4
Hoe kan het dat zorgverzekeraars nog steeds niet in staat zijn hun
systeem op orde te hebben terwijl hier al eerder voor is gewaarschuwd?
Hoe kan het dat zorgverzekeraars de afgelopen maanden steeds hebben
geroepen dat vanaf januari 2006 geen technische problemen te
verwachten zijn in verband met de invoering van de
zorgverzekeringswet?
Antwoord 4
Zowel ZN als de LHV hebben aangegeven dat hun leden op 1 januari klaar
zouden zijn voor declareren. Ik kan mij echter voorstellen dat
verzekeraars niet voorbereid waren op een dusdanige groei van vooral
het aantal raadplegingen op verzekeringsgegevens. Nu is gebleken dat
deze groei aanzienlijk groter is dan verwacht, werken zij hard om deze
problemen zo snel mogelijk op te lossen.
Vraag 5
Wat betekent deze situatie voor de patiënten en voor de huisartsen?
Deelt u de mening dat huisartsen er van op aan zouden moeten kunnen
dat zorgverzekeraars vanaf 1 januari 2006 hun administratie op orde
dienen te hebben? Zo ja, welke consequentie verbindt u hieraan?
Antwoord 5
Deze situatie heeft m.i. geen gevolgen voor de patiënten.
Ik vind dat zowel de huisartsen als de verzekeraars er van op aan
moeten kunnen dat alle betrokkenen hun administraties op orde hebben.
Naast de gesignaleerde problemen bij zorgverzekeraars, blijken er ook
in de softwarepakketten van de huisartsen onvolkomenheden. Ik heb
begrepen dat een aantal huisartsen nog niet elektronisch kan
declareren. Er is in de startfase van het nieuwe systeem enige tijd
nodig om te reageren op de onverwacht grote groei in aantal
raadplegingen en om de systemen hierop aan te passen. Ik heb partijen
uitgenodigd om op 10 januari de gerezen problematiek te bespreken en
afspraken te maken over een oplossing.
Vraag 6
Wat is volgens u de oplossing van dit probleem en binnen welke termijn
denkt u dat het wordt opgelost?
Antwoord 6
Het is aan ZN en de LHV om uitvoering te geven aan het
declaratieverkeer. Hierover zijn afspraken gemaakt. Gezien het belang
van een goede uitvoering van het declaratieverkeer heb ik partijen op
dinsdag 10 januari bijeen geroepen om de problemen te bespreken. Er
zullen dan afspraken gemaakt moeten worden over de termijn waarbinnen
de problemen redelijkerwijs opgelost moeten worden.
Als gevolg van de invoering van het nieuwe zorgstelsel vervalt het
verschil tussen particulier en ziekenfondsverzekerden. Dit betekent
tegelijkertijd een andere bekostiging voor de huisartsen. Ik vond
invoering van het nieuwe bekostigingssysteem voor huisartsen
verantwoord, omdat partijen mij hadden verzekerd klaar te zijn voor
het elektronisch declareren. Bovendien waren verzekeraars bereid
(ruimhartig) te bevoorschotten, zodat huisartsen als gevolg van het
nieuwe systeem niet in een slechtere liquiditeitspositie zouden
geraken. Partijen moeten de tijd krijgen om hun werkwijze in het
nieuwe systeem te verfijnen. Uiteraard houd ik een vinger aan de pols
en worden problemen zo snel mogelijk gesignaleerd en aangepakt.
Vraag 7
Bent u bereid deze vragen uiterlijk 16 januari aanstaande te
beantwoorden?
Antwoord 7
Ja.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport