Ingezonden persbericht
Persbericht
Utrecht, 9 januari 2006
Notoire zwartrijders strenger aangepakt
Openbaar Ministerie eist voortaan fors hogere straffen
NS verwacht verdere daling van zwartrijden
NS en het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) hebben afspraken gemaakt
over een strengere aanpak van mensen die bij herhaling zonder kaartje met de trein reizen. Vanaf
1 januari 2006 worden door het Openbaar Ministerie hogere geldboetes geëist (minimaal 260).
Daarnaast kan de officier van justitie bij recidive al dan niet voorwaardelijke hechtenis eisen. NS is
blij met de gemaakte afspraken en verwacht dat het zwartrijden in de trein hierdoor verder zal
afnemen. Zo kan aan steeds meer mensen een prettige treinreis worden geboden.
Notoire zwartrijders trekken zich niets aan van de reisregels die voor bijna alle treinreizigers
vanzelfsprekend zijn. Zij reizen voortdurend zonder te betalen. Zij verzamelen zo tientallen processen
verbaal. Zij zorgen voor vervelende situaties in de trein en maken het werk van conducteurs onnodig
lastig. Zij reageren niet op verhogingen en aanmaningen. Zij brengen NS een miljoenenschade toe in de
vorm van gederfde inkomsten en administratieve overlast.
Om dergelijke praktijken in te dammen heeft NS met het BVOM landelijk geldende afspraken gemaakt
over een strengere aanpak. Wie bij herhaling zwart rijdt, wordt voor de rechter gedaagd. Het openbaar
ministerie eist in voorkomende gevallen hogere boetes en bij recidive (on)voorwaardelijke hechtenis.
NS is blij met de strengere aanpak en verwacht dat dit een afschrikkende werking zal hebben op notoire
zwartrijders. De nieuwe aanpak sluit goed aan bij de maatregelen die NS zelf al heeft genomen om het
zwartrijden in de treinen te verminderen. Voor het bestrijden van het `calculerend zwartrijden' zijn sinds 1
oktober 2005 nieuwe regels van kracht. Wie in de trein wordt aangetroffen zonder kaartje, betaalt in
principe de wettelijk verplichte administratiekosten van 35 bovenop de ritprijs. Deze maatregel heeft er
voor gezorgd dat het aantal reizigers zonder kaartje met maar liefst 40% is afgenomen. Wie buiten zijn
schuld niet aan een kaartje kon komen, bijvoorbeeld door een storing aan een kaartautomaat, krijgt een
acceptgiro thuis voor de ritprijs zonder verhoging. Ook voor vaste klanten die hun abonnement vergeten
zijn geldt een klantvriendelijke regeling.
NS wil het zwartrijden nog verder terugdringen. Het is niet meer dan normaal dat iedereen betaalt voor de
verleende diensten. De wetenschap dat (bijna) alle medereizigers ook betaald hebben maakt het
treinreizen voor veel mensen aangenamer. Een volgende stap in het bestrijden van zwartrijden wordt door
NS gezet met de introductie in 2006 van poortjes op de stations, in combinatie met de OV Chipkaart.
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum
Pagina 2/2
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd
en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS verzorgt in Nederland op het drukstbereden spoorwegnet
ter wereld dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van ruim 1 miljoen reizigers. In 2005 groeide het aantal
reizigers met 4%. In Nederland beheert NS 390 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert NS samen met haar
Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van
Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding,
etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet namens de overheid toe
op de veiligheid van het spoorwegverkeer in Nederland.
---- --