GM boekt betere verkoopcijfers in Europa in 2005
(1/9/2006)
General Motors (GM) overtrof een trage groei van minder dan één
procent op de Europese automarkt, door meer dan 1.982.300 autoâs en
lichte bedrijfsvoertuigen te verkopen in 2005. Dat zijn er 22.000 of
1,1 procent meer dan in 2004. Het marktaandeel van GM (West-,
Centraal- en Oost-Europa) steeg licht tot 9,5 procent.*
â2005 was een ommekeer voor onsâ, aldus Carl-Peter Forster, die op 1
januari werd benoemd tot GM Group Vice President en President van GM
Europe, de hoogste in rang van de onderneming in Europa. âWe legden de
basis voor een duurzame groei met een gezond evenwicht tussen
structurele verbeteringen en investeringen in de lancering van
fantastische nieuwe producten. We zullen ons uiterste best doen om het
momentum erin te houden in 2006.â
De GM-merken zijn sterker gegroeid dan de sector in Duitsland, het
Verenigd Koninkrijk, Italië, Portugal, Denemarken en op de snel
groeiende markten van Rusland en Oekraïne.
Zowel Saab als Chevrolet boekten vorig jaar hun grootste verkoopvolume
ooit in Europa. De groei van Saab lag in lijn met de groei van de
markt; het marktaandeel van 0,4 procent bleef behouden, terwijl de
verkoop steeg tot 82.100 voertuigen. Het Zweedse merk presteerde
uitzonderlijk goed in het Verenigd Koninkrijk, waar de verkoop steeg
met 35 procent.
Chevrolet realiseerde een groei van 26 procent tegenover het jaar
ervoor, waardoor het grootste internationale merk van GM een Europees
verkoopvolume haalde van meer dan 240.000 voertuigen en een
marktaandeel van 1,2 procent tegenover 0,9 procent in 2004 (in deze
cijfers zijn de ruim 40.000 Chevrolet Niva SUVâs die worden gebouwd en
uitsluitend verkocht op de Russische markt, niet inbegrepen.)
Chevrolet is goed geplaatst voor een verdere groei in 2006 met de
introductie van drie nieuwe modellen en de geplande toevoeging van
dieselmotoren aan het groeiende gamma.
Opel/Vauxhall, dat goed is voor 80 procent van de Europese verkoop van
GM, verkocht 1,6 miljoen voertuigen in 2005. Het marktaandeel steeg op
negen van de 21 Europese markten. Belangrijk is ook dat Opel en
Vauxhall erin geslaagd zijn hun marktaandeel uit te breiden op hun
respectieve thuismarkten. Opels marktaandeel op de Duitse markt steeg
van 9,9 naar meer dan 10 procent, waardoor Opel de tweede plaats
heroverde in zijn thuisland. Vauxhall veroverde 13,1 procent van de
Britse markt tegenover 12,6 procent het jaar voordien. In 2005 werden
527.000 exemplaren verkocht van het belangrijkste productiemodel van
de merken, de compacte Astra; dat leverde een marktaandeel van 2,5
procent op de Europese markt op. De Astra staat nu op de tweede plaats
in de Europese verkoopstatistieken, nadat het de kloof met de leider
in de loop van 2005 wist te halveren tot 0,3 procentpunten. In 2006
zullen Opel en Vauxhall de Corsa van de volgende generatie lanceren en
met de totaal nieuwe Antara, een SUV, toevoegen aan hun modellenreeks.
Ook de verkoop van Cadillac en Corvette, de luxemerken van General
Motors, is sterk gegroeid in 2005, waardoor de hoogste verkoop ooit in
Europa gerealiseerd werd. Met meer dan duizend verkochte voertuigen
verdrievoudigde de Corvette van de zesde generatie de verkoopcijfers
van 2004. Cadillac vergrootte zijn verkoopvolume uit 2004 met meer dan
50 procent, door meer dan 2.000 voertuigen te verkopen. De introductie
van de in Europa gebouwde Cadillac BLS is gepland voor dit voorjaar.
*alle cijfers zijn afgerond en voorlopig
AutoRai