AutoRai

GM boekt betere verkoopcijfers in Europa in 2005

(1/9/2006)
General Motors (GM) overtrof een trage groei van minder dan één procent op de Europese automarkt, door meer dan 1.982.300 autoâs en lichte bedrijfsvoertuigen te verkopen in 2005. Dat zijn er 22.000 of
1,1 procent meer dan in 2004. Het marktaandeel van GM (West-, Centraal- en Oost-Europa) steeg licht tot 9,5 procent.* â2005 was een ommekeer voor onsâ, aldus Carl-Peter Forster, die op 1 januari werd benoemd tot GM Group Vice President en President van GM Europe, de hoogste in rang van de onderneming in Europa. âWe legden de basis voor een duurzame groei met een gezond evenwicht tussen structurele verbeteringen en investeringen in de lancering van fantastische nieuwe producten. We zullen ons uiterste best doen om het momentum erin te houden in 2006.â

De GM-merken zijn sterker gegroeid dan de sector in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Portugal, Denemarken en op de snel groeiende markten van Rusland en Oekraïne.

Zowel Saab als Chevrolet boekten vorig jaar hun grootste verkoopvolume ooit in Europa. De groei van Saab lag in lijn met de groei van de markt; het marktaandeel van 0,4 procent bleef behouden, terwijl de verkoop steeg tot 82.100 voertuigen. Het Zweedse merk presteerde uitzonderlijk goed in het Verenigd Koninkrijk, waar de verkoop steeg met 35 procent.

Chevrolet realiseerde een groei van 26 procent tegenover het jaar ervoor, waardoor het grootste internationale merk van GM een Europees verkoopvolume haalde van meer dan 240.000 voertuigen en een marktaandeel van 1,2 procent tegenover 0,9 procent in 2004 (in deze cijfers zijn de ruim 40.000 Chevrolet Niva SUVâs die worden gebouwd en uitsluitend verkocht op de Russische markt, niet inbegrepen.) Chevrolet is goed geplaatst voor een verdere groei in 2006 met de introductie van drie nieuwe modellen en de geplande toevoeging van dieselmotoren aan het groeiende gamma.

Opel/Vauxhall, dat goed is voor 80 procent van de Europese verkoop van GM, verkocht 1,6 miljoen voertuigen in 2005. Het marktaandeel steeg op negen van de 21 Europese markten. Belangrijk is ook dat Opel en Vauxhall erin geslaagd zijn hun marktaandeel uit te breiden op hun respectieve thuismarkten. Opels marktaandeel op de Duitse markt steeg van 9,9 naar meer dan 10 procent, waardoor Opel de tweede plaats heroverde in zijn thuisland. Vauxhall veroverde 13,1 procent van de Britse markt tegenover 12,6 procent het jaar voordien. In 2005 werden 527.000 exemplaren verkocht van het belangrijkste productiemodel van de merken, de compacte Astra; dat leverde een marktaandeel van 2,5 procent op de Europese markt op. De Astra staat nu op de tweede plaats in de Europese verkoopstatistieken, nadat het de kloof met de leider in de loop van 2005 wist te halveren tot 0,3 procentpunten. In 2006 zullen Opel en Vauxhall de Corsa van de volgende generatie lanceren en met de totaal nieuwe Antara, een SUV, toevoegen aan hun modellenreeks.

Ook de verkoop van Cadillac en Corvette, de luxemerken van General Motors, is sterk gegroeid in 2005, waardoor de hoogste verkoop ooit in Europa gerealiseerd werd. Met meer dan duizend verkochte voertuigen verdrievoudigde de Corvette van de zesde generatie de verkoopcijfers van 2004. Cadillac vergrootte zijn verkoopvolume uit 2004 met meer dan 50 procent, door meer dan 2.000 voertuigen te verkopen. De introductie van de in Europa gebouwde Cadillac BLS is gepland voor dit voorjaar.


*alle cijfers zijn afgerond en voorlopig