Travel Unie International Nederland N.V.
tui nederland voorloper op het gebied van duurzaam toerisme
TUI deelt 'voelkastje' met ECPAT op Vakantiebeurs in Utrecht
Rijswijk, maandag 9 januari 2006 - Marktleider TUI Nederland - bekend
van grote reismerken als Arke, Holland International en KRAS - is op
de Vakantiebeurs in Utrecht participant in de stand van IDUT, de
Initiatiefgroep Duurzaam Uitgaand Toerisme. TUI onderstreept hiermee
het statement dat 'duurzaam toerisme écht goed voelt!' TUI Nederland
voert al jaren een actief beleid op het gebied van duurzaam toerisme
en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Onder de noemer 'Buy green,
Sell green, Share green & Be green' zet TUI Nederland zich in voor
vakanties met respect voor mens en natuur. Steven van der Heijden, CEO
van TUI Nederland, is tijdens de vakdag van de Vakantiebeurs, op
dinsdag 10 januari in Utrecht, beschikbaar voor interviews en nadere
toelichting.
Buy green, Sell green, Share green & Be green
Duurzaam toerisme is vandaag de dag niet enkel meer een kwestie van
afval scheiden en verantwoord omgaan met de natuur. Ook bijvoorbeeld
armoedebestrijding en de financiering van microkredieten behoren
hiertoe.
Onder de noemer Buy green, Sell green, Share green & Be green
selecteren de merken van TUI Nederland die vakantieproducten die
rekening houden met mens, cultuur, milieu en natuur. Buy green staat
voor verantwoord inkopen. Bij de inkoop van accommodaties wordt er
bijvoorbeeld gelet op de zorg voor afval, water en energie. Sell green
staat voor verantwoord verkopen. Zo adviseren wij bij voorkeur
stranden met een Blauwe Vlag - het keurmerk voor een schoon en veilig
strand - , bieden wij de mogelijkheid de schadelijke uitstoot van CO2
van een vliegreis te compenseren en raden wij bijvoorbeeld heli- en
jetskiën af. Om duurzaam reizen mogelijk te maken werkt TUI al
jarenlang samen met een aantal gerenommeerde organisaties: Share
green. Dit zijn organisaties als ECPAT (tegen kindersekstoerisme), het
Wereld Natuur Fonds (bescherming van dier- en plantensoorten),
GreenSeat (compenseert de schadelijke uitstoot van CO2 tijdens het
vliegen), Cordaid (armoedebestrijding in ontwikkelingslanden) en
Milieubarometer (keurmerk voor milieuvriendelijke accommodaties). Ook
werkt TUI samen met onderwijsinstellingen om op basis van gedegen
onderzoek beleidswerk te verbeteren en uiteindelijk een beter
resultaat neer te kunnen zetten. Een duurzame houding vertaalt zich
uiteraard ook intern: Be green. Zo wordt er bij TUI Nederland koffie
van Max Havelaar en biologische 'groene' melk gedronken.
TUI deelt op Vakantiebeurs 'voelkastje' met ECPAT
Op de Vakantiebeurs in Utrecht, die plaatsvindt van 10 januari tot en
met 15 januari 2006, is TUI Nederland ook te vinden in de stand van
IDUT, Initiatiefgroep Duurzaam Uitgaand Toerisme. De stand bevindt
zich links van het Wereldwijdweg Theater in hal 2. In de stand van
IDUT is een zogenaamde 'voelmuur' aanwezig; een muur met daaraan vast
een groot aantal kastjes waarin voorwerpen liggen die je niet kunt
zien maar met je handen kunt voelen. De voelmuur maakt duidelijk dat
'duurzaam toerisme écht goed voelt!'. TUI Nederland deelt een
voelkastje met kinderrechtenorganisatie ECPAT, een organisatie waar
TUI intensief mee samenwerkt. In het kastje ontdekken de bezoekers een
politiepet waarbij de boodschap is dat seksuele uitbuiting van
kinderen strafbaar is.
Steven van der Heijden beschikbaar voor interviews
Op de vakdag tijdens de Vakantiebeurs in de Jaarbeurs van Utrecht, op
dinsdag 10 januari, is Steven van der Heijden, CEO van TUI Nederland,
beschikbaar voor interviews en nadere toelichting omtrent duurzaam
toerisme, maatschappelijk verantwoord ondernemen en andere onderwerpen
die de reisbranche of TUI Nederland betreffen. Als hiertoe interesse
bestaat kunt u contact opnemen met Simone van den Berk, woordvoerder
van TUI Nederland. De contactgegevens staan onderaan dit persbericht.