Travel Unie International Nederland N.V.

tui nederland voorloper op het gebied van duurzaam toerisme

TUI deelt 'voelkastje' met ECPAT op Vakantiebeurs in Utrecht

Rijswijk, maandag 9 januari 2006 - Marktleider TUI Nederland - bekend van grote reismerken als Arke, Holland International en KRAS - is op de Vakantiebeurs in Utrecht participant in de stand van IDUT, de Initiatiefgroep Duurzaam Uitgaand Toerisme. TUI onderstreept hiermee het statement dat 'duurzaam toerisme écht goed voelt!' TUI Nederland voert al jaren een actief beleid op het gebied van duurzaam toerisme en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Onder de noemer 'Buy green, Sell green, Share green & Be green' zet TUI Nederland zich in voor vakanties met respect voor mens en natuur. Steven van der Heijden, CEO van TUI Nederland, is tijdens de vakdag van de Vakantiebeurs, op dinsdag 10 januari in Utrecht, beschikbaar voor interviews en nadere toelichting.

Buy green, Sell green, Share green & Be green
Duurzaam toerisme is vandaag de dag niet enkel meer een kwestie van afval scheiden en verantwoord omgaan met de natuur. Ook bijvoorbeeld armoedebestrijding en de financiering van microkredieten behoren hiertoe.
Onder de noemer Buy green, Sell green, Share green & Be green selecteren de merken van TUI Nederland die vakantieproducten die rekening houden met mens, cultuur, milieu en natuur. Buy green staat voor verantwoord inkopen. Bij de inkoop van accommodaties wordt er bijvoorbeeld gelet op de zorg voor afval, water en energie. Sell green staat voor verantwoord verkopen. Zo adviseren wij bij voorkeur stranden met een Blauwe Vlag - het keurmerk voor een schoon en veilig strand - , bieden wij de mogelijkheid de schadelijke uitstoot van CO2 van een vliegreis te compenseren en raden wij bijvoorbeeld heli- en jetskiën af. Om duurzaam reizen mogelijk te maken werkt TUI al jarenlang samen met een aantal gerenommeerde organisaties: Share green. Dit zijn organisaties als ECPAT (tegen kindersekstoerisme), het Wereld Natuur Fonds (bescherming van dier- en plantensoorten), GreenSeat (compenseert de schadelijke uitstoot van CO2 tijdens het vliegen), Cordaid (armoedebestrijding in ontwikkelingslanden) en Milieubarometer (keurmerk voor milieuvriendelijke accommodaties). Ook werkt TUI samen met onderwijsinstellingen om op basis van gedegen onderzoek beleidswerk te verbeteren en uiteindelijk een beter resultaat neer te kunnen zetten. Een duurzame houding vertaalt zich uiteraard ook intern: Be green. Zo wordt er bij TUI Nederland koffie van Max Havelaar en biologische 'groene' melk gedronken.

TUI deelt op Vakantiebeurs 'voelkastje' met ECPAT Op de Vakantiebeurs in Utrecht, die plaatsvindt van 10 januari tot en met 15 januari 2006, is TUI Nederland ook te vinden in de stand van IDUT, Initiatiefgroep Duurzaam Uitgaand Toerisme. De stand bevindt zich links van het Wereldwijdweg Theater in hal 2. In de stand van IDUT is een zogenaamde 'voelmuur' aanwezig; een muur met daaraan vast een groot aantal kastjes waarin voorwerpen liggen die je niet kunt zien maar met je handen kunt voelen. De voelmuur maakt duidelijk dat 'duurzaam toerisme écht goed voelt!'. TUI Nederland deelt een voelkastje met kinderrechtenorganisatie ECPAT, een organisatie waar TUI intensief mee samenwerkt. In het kastje ontdekken de bezoekers een politiepet waarbij de boodschap is dat seksuele uitbuiting van kinderen strafbaar is.

Steven van der Heijden beschikbaar voor interviews Op de vakdag tijdens de Vakantiebeurs in de Jaarbeurs van Utrecht, op dinsdag 10 januari, is Steven van der Heijden, CEO van TUI Nederland, beschikbaar voor interviews en nadere toelichting omtrent duurzaam toerisme, maatschappelijk verantwoord ondernemen en andere onderwerpen die de reisbranche of TUI Nederland betreffen. Als hiertoe interesse bestaat kunt u contact opnemen met Simone van den Berk, woordvoerder van TUI Nederland. De contactgegevens staan onderaan dit persbericht.