nummer 015 / Ede, 24 januari 2006
College stelt tussenbalans parkeren vast
Voorkomen toekomstige parkeerdruk
Vandaag stelde het college de tussenbalans parkeren Ede vast. In de
tussenbalans staan de belangrijkste uitgangspunten voor het
parkeerbeleid in Ede en wordt inzicht gegeven in de financiële en
ruimtelijk consequenties van het parkeerbeleid. Het college
concludeert dat het noodzakelijk is om aanvullende maatregelen te
treffen om toekomstige parkeerdrukproblemen in Ede-Centrum te
voorkomen. In de nevencentra en buitendorpen is een toenemende vraag
naar maatregelen om het parkeren te regelen.
De tussenbalans is een uitwerking van de Kadernota Parkeren die in
2003 door de raad is vastgesteld. Het doel is om een nota
parkeerbeleid te maken. In deze nota wil het college op een rij zetten
welke maatregelen nodig zijn voor parkeerders in Ede Centrum, de schil
rond het centrum, maar ook in de buitendorpen en de nevencentra.
Inhoud
In de tussenbalans staat beschreven wat op lange termijn de gevolgen
zijn van het beleid dat in de Kadernota Parkeren van 2003 is
vastgelegd. Om het parkeerbeleid van de gemeente goed te kunnen
analyseren, is een parkeerbalans opgesteld en een
parkeerexploitatiemodel gemaakt.
De parkeerbalans geeft inzicht in het aanbod van en de vraag naar
parkeerplaatsen. In het exploitatiemodel worden de parkeerkosten en
-opbrengsten tegen elkaar afgezet. Met deze instrumenten kunnen ook
toekomstscenarios doorgerekend worden. Ook is er een groot
parkeeronderzoek uitgevoerd in het centrum en de schil om het centrum.
Parkeren in de schil
Een van de belangrijkste uitgangspunten van het huidige parkeerbeleid
is dat in de schil rondom het centrum, parkeermaatregelen ingevoerd
moet worden. Dit om te voorkomen dat mensen die in het centrum wonen
en werken maar ook bezoekers van het centrum, in de schil parkeren en
daar parkeeroverlast veroorzaken. Hier is inmiddels een start mee
gemaakt. Per 1 februari wordt in de omgeving van het raadhuis
vergunningparkeren ingevoerd.
Ede centrum
Uit het parkeeronderzoek blijkt dat in het centrum van Ede vooral op
zaterdagmiddag druk wordt bezocht. Ook blijkt dat uit de analyses dat
er bij ongewijzigd beleid in de toekomst op zaterdagmiddag een tekort
aan parkeerplaatsen in het centrum gaat ontstaan. Dat tekort treedt op
als in de hele schil rond het centrum vergunningparkeren is ingevoerd
en alle nieuwbouwplannen in het centrum zijn afgerond.Het college gaat
onderzoeken hoe dat probleem voorkomen kan worden. In de tussenbalans
wordt daarvoor een aantal mogelijke oplossingen gepresenteerd.
Bijvoorbeeld een derde parkeergarage in het centrum, eventueel in
combinatie parkeren-op-afstand voor langparkeerders uit het centrum.
Nevencentra en buitendorpen
Ook in de nevencentra in Ede-stad en in de buitendorpen zijn er wensen
om parkeermaatregelen in te voeren zoals bijvoorbeeld blauwe zones.
Met een blauwe zone wordt voorkomen dat langparkeerders de
parkeerplaatsen voor (winkel)bezoekers bezet houden. In de
tussenbalans wordt geconstateerd dat met name de handhaving van zulke
maatregelen veel geld kost, terwijl er geen inkomsten tegenover staan.
Het college gaat onderzoeken of er binnen de parkeerexploitatie extra
middelen te generen zijn om aan deze wensen te voldoen.
De ontwikkeling van parkeerbeleid zal het college bespreken in de
overleggen met de betrokken partijen. Ook met de commissie BFO wil het
college de tussenbalans bespreken. Dit gebeurt in de vergadering van
17 februari aanstaande.
---
Gemeente Ede