Universiteit Utrecht

Persbericht van de Universiteit Utrecht

Faculteit Geesteswetenschappen / Letteren

24 januari 2006

Studenten oordelen over campagne 'Adopteer een kip'

De campagne 'Adopteer een kip' van Biologica is niet alleen in aantallen deelnemers succesvol. Inmiddels hebben bijna 55.000 mensen een kip geadopteerd en heeft de campagne diverse prijzen binnengehaald. Ongeveer 300 eerstejaars communicatie van de Universiteit Utrecht hebben zich vanaf november vorig jaar bezig gehouden met de vraag hoe deze campagne nóg beter kan. Op maandag 30 januari 2006 reikt een vakjury een prijs uit aan de groep studenten die het beste voorstel heeft.

Betere campagne

Ruim 300 eerstejaars studenten Nederlands, Taal- en Cultuurstudies en Communicatie- en Informatiewetenschappen hebben zich sinds november vorig jaar verdiept in de campagne 'Adopteer een kip' van Biologica. Verdeeld over 10 groepen hebben zij zich bezig gehouden met vragen als: Hoe kan deze campagne nog beter? Hoe kan de bestaande doelgroep beter benaderd worden en wat zijn nieuwe doelgroepen? Op maandag 30 januari 2006 presenteren de 10 groepen studenten in de Veemarkthal in Utrecht hun voorstellen aan de vakjury.

Activerend onderwijs

In het kader van activerend onderwijs hebben docenten Taalbeheersing/Communicatiekunde van de faculteit Geesteswetenschappen/Letteren de eerstejaarscursus 'instrueren en overtuigen' ontwikkeld. Hierin analyseren en evalueren eerstejaars studenten een bestaande voorlichtingscampagne aan de hand van wetenschappelijke literatuur. Al in hun eerste jaar gaan de studenten dus met een praktijkvoorbeeld aan de slag. Naast theorie en praktijk leren ze samenwerken in groepen. De evaluatie leidt tot verbetervoorstellen voor de voorlichtingscampagne die de studenten presenteren aan een vakkundige jury. In voorgaande jaren waren de praktijkvoorbeelden afkomstig van de Stichting Jongerenhuisvesting Utrecht en van de Reiniging- en Havendienst Utrecht.

'Adopteer een kip'

In 2003 nam Biologica, de landelijke ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding, het initiatief voor de voorlichtingscampagne 'Adopteer een kip'. Het doel van de campagne is om op een ludieke manier de markt en de bekendheid van biologische voeding te vergroten. Wie een kip adopteert, kan via de webcam zijn/haar kip volgen op de biologische boerderij, krijgt regelmatig kippeninformatie en heeft elke maand recht op zes biologische eieren. Meer informatie over de actie zie de website: www.adopteereenkip.nl.

Programma

12.00 uur

Opening

12.10 uur

Postermarkt: Alle subgroepjes uit de tien werkgroepen laten door middel van een poster zien wat zij onderzocht hebben en welke revisievoorstellen zij doen.

13.30 uur

Pauze

14.00 uur

Plenaire presentaties: Alle werkgroepen presenteren kort (maximaal 10 minuten) hoe zij de campagne hebben geëvalueerd, welke keuzes ze daarbij hebben gemaakt, wat er uitgekomen is en welke totale vervolgcampagne zij voorstellen.

16.00 uur

Juryberaad

16.30 uur

Prijsuitreiking: De jury reikt een wisselbeker uit aan de werkgroep die de beste campagne heeft gepresenteerd. Daarnaast wordt de publieksprijs voor het beste campagneonderdeel en de beste poster uitgereikt.

Lokatie en aanmelden

De presentaties en de prijsuitreiking vinden plaats in de Veemarkthal, Mareska, Sartreweg 1-3 in Utrecht. Journalisten zijn van harte uitgenodigd de bijeenkomst bij te wonen. Graag van te voren aanmelden bij Joleen Schipper, Wetenschapswinkel Letteren, telefoon (030) 2536171, Joleen.Schipper@let.uu.nl

Meer informatie

Perscommunicatie Universiteit Utrecht, (030) 2539300, perscommunicatie@uu.nl

Biologica, contactpersoon Annelijn Steenbruggen, (030) 2339982, steenbruggen@biologica.nl